Lucern-pellets

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej,
Vilka här använder sig av kraffts Lucern-pellets? Köpte en säck idag till "avelsstoet" och hennes föl (snart 5 mån). Hur mkt vatten ska man har när man ska blöt-lägga det? Hur länge ska det stå med vatten i? :S Hoppas nån kan svara på mina frågor :)

Sv: Lucern-pellets

Blöt på ordentligt, KRAFT's pelletsar är hårda som sten och tar en evighet att svälla... Jag bytte till edel ist som både är billigare, högre proteinvärde och mindre pellets som sväller på ett ögonblick!

Hej,
Vilka här använder sig av kraffts Lucern-pellets? Köpte en säck idag till "avelsstoet" och hennes föl (snart 5 mån). Hur mkt vatten ska man har när man ska blöt-lägga det? Hur länge ska det stå med vatten i? :S Hoppas nån kan svara på mina frågor :)
Jag blötte med 1 del lucern och två till tre delar vatten. Pelletsarna sög upp allt. Jag gjorde i ordning på morgonen och gav på kvällen. Gjorde sedan i ordning lucern på kvällen och gav på morgonen. Inga problem. Men då har jag stallet hemma och ger all mat själv.

Edel (inte lucern) har jag köpt på Dille´s i Sundsvall iallafall. Vet inte om ni har Dille´s, men där finns det ;)

Jag tar en del lusern och ungefär dubbelt så mycket vatten. Tar jag varmt vatten räcker det oftast med en kvart, med kallt vatten någon timme.

Jag blötlägger inte och låter det svälla, då matvägrar min häst direkt, men vid utfodring av 2-3 kg lucern pellets(kraffts) så häller jag över ca 0.2 kg (torr vikt), betfor väl utblandat med ca 2l vatten så att det mest ska vara en aptitretare...

Jag blötlägger ALDRIG lusernpellets.
Mina hästar äter sakta och tuggar väl så att maten blandas väl med saliv = glider lätt ner via matstrupen.

Blöt på ordentligt, KRAFT's pelletsar är hårda som sten och tar en evighet att svälla... Jag bytte till edel ist som både är billigare, högre proteinvärde och mindre pellets som sväller på ett ögonblick!

Att det sväller långsamt gör ju egentligen att risken för foderstrupsförstoppning minskar. Det är de snabbsvällande som är farliga, om de skulle hinna svälla på vägen ner till magen.

Jag blötlägger ALDRIG lusernpellets.
Mina hästar äter sakta och tuggar väl så att maten blandas väl med saliv = glider lätt ner via matstrupen.

Att det sväller långsamt gör ju egentligen att risken för foderstrupsförstoppning minskar. Det är de snabbsvällande som är farliga, om de skulle hinna svälla på vägen ner till magen.

Är ju iof helt rätt, men de känns inte helt rätt och ge KRAFT's stora och hårda pellets till litet föl.

då kan man välja mindre pelletsar av annat fabrikat till fölets lilla mun... :idea:
Kvarnbyfoders pelletsar är pyttesmå.

Jag blev verkligen superglad när jag upptäckte att de hade minskat storleken, känns betydligt vettigare med nuvarande storlek.

Man behöver alltså inte blötlägga lucern? Det är inte som med betfor att man måste?!

Jag blötlägger alltid luzern. Var med om när en häst fick foderstrupsförstoppning för nån vecka sedan. Så lite vatten i luzernen är inget jobb om man jämför med hur det kan bli om man ej blötlägger. Det är inte värt risken för att få en vet. räkning på flera tusen + vad hästen får genomlida.

ja, iaf om du har KRAFT´s luzern... de löser upp sig snabbt... Sedan finns det sådana som tar längre tid...

Förstår inte riktigt hur du menar? jag häller iaf kallt vatten å det går hur bra som helst;)

Jag svarade inte dig utan josefinefreed:)

Det räcker inte med att hälla på kallt vatten strax innan man ska fodra, då har inte mycket hunnit hända.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 282
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 505
Senast: Elendil
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka