Lovson, ny hingst till Flyinge.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sorbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 231

Sorbe

Trådstartare
Efter den eftertraktade Levisto Z. Men hur funkar det, eftersom Levisto inte är godkänd här i Sverige pga OCD?

Sv: Lovson, ny hingst till Flyinge.

Spelar ingen som helt roll. Han är ju inte reggad som svensk.

Den är underbar kan jag säga som har sett den :love:

*knapplån*

Här kan ni se hans 30-dagarstest:

Lovson

Han var billig att använda - 300 Euro.

Senast ändrad av en moderator:

Och här är hans 70-dagars test:

Lovson 70-dagarstest

Har inte sett hingsten live,det kanske är en otroligt fin hingst men jag tycker inte det verkar vara något extra. Men vi får se!

Är bara hans egna röntgenplåtar OK är det inget problem.

En intressant sak att han är registrerad i ett förbund som inte godkännns automatiskt av ASVH

Senast ändrad:

Jaha, så han har möjlighet att bli godkänd även fast att hans far är kasserad i Sverige? Men iof, så är det med de flesta utländska hingstarna, deras föräldrar är ju inte godkända i Sverige, väl?

Jag har aldrig hört att de krävt röntgenplåtar på de utländska hingstarnas föräldrar. Och på de svensfödda hingstarna vet man ju inte hur deras mödrar har det med OCD.

Lovsons morfar Frühlingsbote har ett dressyrindex på 106 (92%) och ett hoppindex på 97 (90%)

*knapplån*

Sedan kan man egentligen fråga sig hur mycket vår svenska hingströntgen "täcker". Hingstarna kan ha hur mycket OCD (i tex kotorna) som helst men alla "avelskunniga" tycker att våra svenska hingstar är OCD fria. Tas dessutom enbart fyra bilder.

Det kan vara sådant som ligger bakom att vissa hingstars avkommor blir kända för att ha OCD då pappa kan ha det runt om i värsta fall.

ASVHs hingströntgen

Superbra att inte ha OCD i has- och knäleder (det brukar vara sämre prognos på det) men jag tycker att det är lite missvisande att säga att de är OCD fria. I Holland tex är hingstarna ordentligt röntgade (kotor, strålben mm) vilket jag gärna ser som ett plus i mina hingstval.
Dessutom brukar dessa resultat ligga ute på internet till allmän beskådan, vilket jag uppskattar.

*knapplån*

Sedan kan man egentligen fråga sig hur mycket vår svenska hingströntgen "täcker". Hingstarna kan ha hur mycket OCD (i tex kotorna) som helst men alla "avelskunniga" tycker att våra svenska hingstar är OCD fria. Tas dessutom enbart fyra bilder.

Det kan vara sådant som ligger bakom att vissa hingstars avkommor blir kända för att ha OCD då pappa kan ha det runt om i värsta fall.

ASVHs hingströntgen

Superbra att inte ha OCD i has- och knäleder (det brukar vara sämre prognos på det) men jag tycker att det är lite missvisande att säga att de är OCD fria. I Holland tex är hingstarna ordentligt röntgade (kotor, strålben mm) vilket jag gärna ser som ett plus i mina hingstval.
Dessutom brukar dessa resultat ligga ute på internet till allmän beskådan, vilket jag uppskattar.

Fast OCD i hasled är ju den "bästa" OCD att ha om man nu skulle välja. Kotor är ju ingen hitt direkt och de allra flesta som op är just hasled eftersom de brukar fungera helt ok efter det.

Personligen så är jag betydligt räddare för hästar med OCD i kota, knä och hovled

Vad jag har läst är det mycket högre arvbarhet för OCD i has och knä än kota.

Han står på hemidan som "Deutsches Sportpferd" vilket är en typ sammanslagning av förbund i det gamla Östtyskland. Några av dessa förbund står inte med på ASVHs lista.

Han hade ju verkligen inga höjdarpoäng på hoppningen från 30-dagarstestet!

Bättre på 70-dagars!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 813
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka