Ela

Trådstartare
Mina barn har haft kompisar sovande här i natt och de har delat säng med varandra. De översovande kompisarna lånade även hjälmarma i går när de fick pröva att rida barnens ponnyer.

Nu ringde deras mamma och berättade att de hade löss, hon var halvt hystreiskt och tyckte detta var jättejobbigt, var tydligen fler i klassen som hade löss.

Iaf är det väl troligt att barnen här med blivit smittade av dessa små kryp, men jag kan iaf inte se något men det är väl för tidigt.

Någon som vet hur jag ska göra? Ska jag avlusa dom nu? eller vänta tills de fått löss? Hur gör jag med kläder, hjälp mm? Sängkläderna är ju bara att byta?

Tacksam för tips om hur jag hanterar de läskiga små djuren :D

Sv: LÖss!!!

Löss är inget att bli hysterisk för.

De trivs bara i välskött och rent hår dessutom. Vill du vara på den säkra sidan så kan du behandla och i så fall hela familjen. Du behöver inte sanera hela huset....

Fråga på Apoteket.

Vi har fått lära oss av skolsköterskan att man inte ska behandla förrän man är säker på att man har löss.
I ditt fall skulle jag tvätta sängkläder och hjälmar och sen bara hålla koll.

Det man kan göra i förebyggande syfte är ju att luskamma, det är de vuxna lössen som förflyttar sig och får man bort dem innan de förökar sig så är problemet löst.

Gå till apoteket och köp en luskam, sen är det bara till att kamma.
Lössen överlever inte speciellt länge utanför hårbotten, men vill du vara på säkra sidan lägg hjälmar och hårborstar i frysen en stund, lössen är extremt känsliga för kyla.

Vi har en elektrisk luskam som är jättebra! Den piper till om den träffar på någon lus i håret och dödar den omedelbart. Då vet man ju också att där finns löss även om de inte syns och kan behandla därefter.

Den elektriska luskammen köpte vi på en hälsokostbutik.

Barnens dagmamma ringde mig en dag för nån månad sedan nu. " Isaac har LÖSS" sa hon med en röst nästan i falsett och man hörde tydligt hur äcklad hon var..... Oj ursäkta, jag skickade givetvis dit honom med flit....... *ironi*

Veckan innan fick vi besked från skolan att vi skulle luskamma barnen en helg, så att lössen försvann eftersom de hade stora problem med att löss återkom hela tiden. Sagt och gjort och det visade sig att äldsta killen hade EN lus och de andra två inga. Vi behandlade honom och skulle behandla igen en vecka efter, det var då dagmamman ringde om barn nr 2 och sa att han hade löss, så då var det bara att behandla alla barnen, och sedan efter ytterligare en vecka. Men innan den veckan gått så tjatade dagmamman om att Isaac hade kliat sig ( att leka med sand i sandlådan så att man har sand överallt och till och med i kalsongerna tror jag faktiskt var kliorsaken) men han kammades och inga löss hittades.....

Jag bytte sängkläder och stoppade hårborste i frysen, mössorna tvättades och las undan en tid för att vara säker på att lössen verkligen dog. Hade lössen inte försvunnit hade jag rakat av håret på ungarna! :devil:

Just nu har jag problem med kliande i håret och på huden där håret är. Tyvärr är jag allergisk och har börjat reagera mot olika schampo igen, det kommer i perioder, men självklart känner jag mig som värsta lushärden när jag kliar mig när folk är i närheten. :crazy: Det var likadant förra året när pollensäsongen började, då reagerade jag inte bara mot pollen utan mina övriga allergier och astman gjorde sig påmind mer än vanligt.

Det var min syster som fick luskamma mina barn för jag kan inte hitta några löss, jag kan inte se kräken, ens med förstoringsglaset som finns i kammen:o

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 448
Senast: a1agnlju
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 578
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar