Sv: Löss !!

Hur gör jag med täcket hon har på sig ??
Det måste tvättas vad jag förstår men vad ska hon då ha på sig ute i hagen ? ( Måste ha täcke för hon är mager och står och fryser annars ).

Hur kallt har ni ute ?
Det man kan göra vintertid är att man värmer upp täcket (typ bastu eller nått annat varmt) och så slänger man ut täcket i kyla.
Lusäggen kläcks vid värme jag tror att det är 37 grader eller nått och sen överlever de inte en längre tid "utanför kroppen".
Om äggen inte kläcks så kan de kapslas in på nått sätt och sen föras vidare till nån annan häst via direkt kontakt och så kläcks de på det "nya offret" och så fortsätter det i all evinnerlighet.... :smirk:

en häst i vårt stall har haft löss en gång och honom behövde de inte raka (långhårig fjording, han var inte ny stubbad) ... bara tvätta med nått "gift" och så rann lössen av tillsammans med schampoo skummet...

Hoppas det löser sig för er & lycka till !

Vet inte om någon frågat innan, men kan man köpa bayticol på apoteket eller ska man ta sig till en affär typ granngården? :smirk:

Vad är bayticol avsett för från början? Nötdjur?

(svaren finns säkert i början på tråden men jag är för lat för att leta :p )

seittan skrev:
en häst i vårt stall har haft löss en gång och honom behövde de inte raka (långhårig fjording, han var inte ny stubbad) ... bara tvätta med nått "gift" och så rann lössen av tillsammans med schampoo skummet...

Hoppas det löser sig för er & lycka till !

vore intressant att veta vad detta "gift" var för något?? :D
(NYFIKEN)

en fråga till alla:
om man tvättar täckena och allt annat borde ju både löss och ev. ägg sköljas bort? om man tvättar för hand eller i tvättmaskin har väl ingen skillnad? tycker inte att lusägg borde vara så himla tåliga för tvättmedel och massa skubbande samt vatten? :confused:

Lord Owen skrev:
vore intressant att veta vad detta "gift" var för något?? :D
(NYFIKEN)

en fråga till alla:
om man tvättar täckena och allt annat borde ju både löss och ev. ägg sköljas bort? om man tvättar för hand eller i tvättmaskin har väl ingen skillnad? tycker inte att lusägg borde vara så himla tåliga för tvättmedel och massa skubbande samt vatten? :confused:

Ingen aning... något som veterinären skrev ut... det är rätt så länge sedan detta inträffade och jag hade inte så mycket med just den hästen att göra, men jag kommer ihåg att det såg "äckelroligt" :D ut när lössen rann av hästen... :-)

förslaget om att värma upp täkcet och sen vädra, var bara ett tips om man inte har möjlighet att tvätta täcket, med tanke på att ett vintertäcke brukar ta rätt så god tid på sig att torka...

Vi köpte Etotal i lördags och det hette Etotal och inte Etotal ekto eller något sådant. Innehållet står som "2% vikt ?permetrin 20/80 cis/trans" (? står för något prefix som jag tror stod före permetrin).
Nu kommer då den intressanta frågan tål Novan det här medlet? Switch består av 4% vikt permetrin 50/50 cis/trans och det tål hon ju inte.
Den Etotal vi köpte var till för jaktIller. Jag visste inte ens att det fanns sådana men vi har inte hästar vi har Illrar och dom bor inte i boxar dom bor i lyor.

Shaggy skrev:
Vi köpte Etotal i lördags och det hette Etotal och inte Etotal ekto eller något sådant. Innehållet står som "2% vikt ?permetrin 20/80 cis/trans" (? står för något prefix som jag tror stod före permetrin).
Nu kommer då den intressanta frågan tål Novan det här medlet? Switch består av 4% vikt permetrin 50/50 cis/trans och det tål hon ju inte.
Den Etotal vi köpte var till för jaktIller. Jag visste inte ens att det fanns sådana men vi har inte hästar vi har Illrar och dom bor inte i boxar dom bor i lyor.

OM du läser tidigare så har vi redan konstaterat att riktiga ETOTAL finns kar på marknaden för iller, men ej för hästar då det togs bort i samband med att hästen blev en del av köttproduktionen(?). nu förtiden finns bara etotal ekto för HÄSTAR men det "riktiga" etotal som är för illrar ska tydligen fungera på hästar också. :smirk: Och det verkar ju rimligt tycker jag.

kan du inte prova med etotal på en liten del av henne och se efter ett dygn om hon reagerar? verkar enklast. :crazy:

Switch har, de gånger jag använt det för löss, fungerat bättre på blodsugare än pälsätare.

Det är ett mysko preparat för här hos oss fungerar det inte alls mot knott, däremot alldeles utmärkt mot fästingar.

Jag har islandshästar med redig vinterpäls och det händer att samma individ/individer får löss år efter år trots behandling, medan andra i samma hage aldrig drabbas. Vi bukar klippa en "lusränna under manen i förebyggande syfte.

Det var en del år sedan vi hade löss på våra hästar, "ta i trä". ;) Men det är ju lätt hänt få in det igen, när man som vi köper in lite unghästar ibland.

Har också, som en del skrivit, lite "gammal" Etotal som jag bevarar ömt.

Säljs på Apoteket. Är billigare om du har recept (snäll veterinär?). Man kan också höra med någon bonde så kanske du kan få/köpa av honom istället, är ganska dyrt att köpa en hel flaska men den räcker väl iofs väldigt länge.

Man ska inte behandla de andra hästarna om man inte kan bevisa att de har löss är de råd jag har fått när jag har frågat vetrinärer här hemma , och det är oftast faktiskt så att det inte är så många som får det har tom haft 2 föl ihop i en box där den ena hade det men inte den andra

Jag tycker det verkar som att de flesta tror att löss är extremt smittsamt och smittar mellan djuren bara de andas i samma stall. Något som enligt uppgift inte stämmer.

min kompis hade en fodershettis som hon upptäckte löss på, hon benhadlade den och den gick med 4 andra hästar under hela tiden. de tvättade inte hennes saker eller boxen. men ingen annan häst fick lössen ändå.

vet vetrinärer som reagerar som om pesten vore lös när de får reda på att det finns EN häst i en kommun som har fått löss, och ringer runt till alla med hästar i den kommunen och säger att de ska akta sig, även om de bor flera mil från hästen med löss. :crazy:

hanna_shetland skrev:
Säljs på Apoteket. Är billigare om du har recept (snäll veterinär?). Man kan också höra med någon bonde så kanske du kan få/köpa av honom istället, är ganska dyrt att köpa en hel flaska men den räcker väl iofs väldigt länge.

Hum, ska ta och kolla upp om ålands kassa apotek är så high teech att de har bayticol. annars får det väl bli en sverigeresa..

förresten, så kan jag meddela att den sk lice sprayen jag köpte in från england funkade utmärkt, efter en vecka med dagliga behandlingar märks ingenting längre. fast det finns säkert bättre prep.

*S då är det frågan om de ska vara vetrinärer då ;-) Det vet ju alla att det inte smittar så som många tror , oftast så är det faktiskt unga hästar och gammla eller sjuka hästar som får det pga av lite sämre motstånds kraft . Det har jag tom märkt här hemma om jag har fått det att det stämmer verkligen bra in på de kriterierna och vi har ju ett bra gäng med hästar som går i samma hage.

gonkan skrev:
*S då är det frågan om de ska vara vetrinärer då ;-) Det vet ju alla att det inte smittar så som många tror , oftast så är det faktiskt unga hästar och gammla eller sjuka hästar som får det pga av lite sämre motstånds kraft . Det har jag tom märkt här hemma om jag har fått det att det stämmer verkligen bra in på de kriterierna och vi har ju ett bra gäng med hästar som går i samma hage.

Ja det kan man verkligen fundera på :angel: Smittorisken är ju inte alls särskilt stor. Men man kanske inte ska använda sakerna som den angripa hästen har på andra hästar.

Ja, min häst har vati under behandling och konvalescens och har rätt kraftig päls vid öronen, just där han fick lite lusfläckar.

Jag har haft stora problem med löss under senaste året. Fick för en tid sedan ett recept från veterinären på min ATG-klinik. Medlet heter Top-Spot-On. Skall funka för både löss och fästingar. Ett Apotek i Eskilstuna har medlet vad jag vet......Nu har jag hällt på detta dundermedel (förhoppningsvis) och väntar........har redan sett en hel del döda lusingar och skall snart tvätta kusarna för att se resultatet.

Prövade medlet på hästarna ett dygn innan användning och skred sedan till handling. Den enda och i o f sig inte så roliga reaktion jag såg var att medlet (??) verkade klia....eller var det så att lusingarna försökte rymma och sprang för livet i pälsen? :devil: Hästarna blev sedan lite "tussiga" i pälsen med det kommer snart att ordnas till med div schamponeringar och klippningar!!

Tack för tipset, ett problem med licenspreparat är att det inte får göras reklam för dem utan de sprids ryktesvägen.
Jag har kollat lite, det har varit problem att få fram i sverige men finns nu tillgängligt på licens.
Den aktiva substansen är permetrin dvs samma som i Switch men 16 ggr starkare!
Switch är 4% Top-spot-on är 65%.
En ampull top-spot-on är på 25 ml o motsvarar 400 ml Switch.
Stor risk att de som inte tål det ena inte heller tål det andra.
PL

Med tanke på att de flesta (peppar peppar) är känsliga mot switch, då särskilt skimlar och andra ljusa hästar, så tror jag inte att det är en så god idé att prova det där top-spot-on eller vad det hette. :smirk: verkade rätt starkt.
morr, det var från en atg klinik jag fick krypen :devil:

Vi har en nybliven ett åring, som kom till oss väldigt mager i höstas. Han har varit svår att få upp hullet på (satte i och för sig igång att växa väldigt, när han fick mat...) och förra veckan konstaterade vi löss på honom. Vet. rek. Advantage (för hund). Det är små pipetter, som finns i olika storlekar. Vi skulle använda två pipetter av den största storleken på fölis. Vår vet tyckte inte att vi behövde behandla någon annan häst föränn vi såg några symptom, men en hagkompis ska flytta härifrån, och kom i höstas från samma ställe som den smittade fölisen, så han fick en omgång han också.
Medlet skulle hälla på 3-4 ställen utmed ryggraden. Oerhört smidigt, behandlingen tog några sekunder. Dagen efter kliade sig den drabbade fölisen ganska mycket, men sedan har jag inte sett något. Vet inte än om det hjälpte, men det märks väl...
Medlet sprider sig i kroppsfettet, och är verksamt i 6 veckor.
Är det någon här som vet vad de olika lössen har för livscykel? Hur länge dröjer det innan äggen kläcks?

jag tror att äggen kläcks efter 2-2½ vecka så då måste man behandla igen tror jag. :smirk:

enligt min vet. så kliade sig hästarna extra mkt dagen efter att man använt typ switch eller liknande medel (som går in i kroppen) efteom lössen rörde mer på sig. dödskramper eller försöka fly den sjunkade skeppet ungefär :p

Jag skulle själv inte säga att de FLESTA är känsliga mot Switch.
Sen vet man inte om en ev reaktion beror på den verksamma substansen eller på något i de andra 96 procenten.
PL

peter_lundin skrev:
Jag skulle själv inte säga att de FLESTA är känsliga mot Switch.
Sen vet man inte om en ev reaktion beror på den verksamma substansen eller på något i de andra 96 procenten.
PL

Ja, det är ju sant förståss.
Vad ingår i switchen förresten?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Mischmasch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka