Sv: Löss !!

När jag köpte min häst som åring så hade hon också löss, fastän hon inte var vanvårdad. Jag schamponerade henne med Dermocan och sen försvann det. Pratade med min veterinär som sa att man faktiskt kan avmaska hästarna när dom har löss. Det tar tydligen även de yttre parasiterna, i alla fall lössen. Vet inte om du har avmaskat något nu men man brukar ju avmaska unghästar mot spolmask runt jan/feb och om du inte gjort det så kanske det är läge för det. Som jag har lärt mig så gör man ju den avmaskningen på hästar upp till 1,5 års ålder (inte äldre) så det borde ju inte vara några problem om din häst nu bara är ett.

snofflan skrev:
När jag köpte min häst som åring så hade hon också löss, fastän hon inte var vanvårdad. Jag schamponerade henne med Dermocan och sen försvann det. Pratade med min veterinär som sa att man faktiskt kan avmaska hästarna när dom har löss. Det tar tydligen även de yttre parasiterna, i alla fall lössen. Vet inte om du har avmaskat något nu men man brukar ju avmaska unghästar mot spolmask runt jan/feb och om du inte gjort det så kanske det är läge för det. Som jag har lärt mig så gör man ju den avmaskningen på hästar upp till 1,5 års ålder (inte äldre) så det borde ju inte vara några problem om din häst nu bara är ett.
Kameler får ivomec mot nån hudåkomma med kvalster typ så varför inte. Vi hade också Dermocan två gånger på vårt stall och sen blev det lugnt. Några av oss hade på switch också.

Etotal fungerer utmärkt!

Det är ett pulver, kan användas när djuren har tät och lång päls,
man sätter på det på hästen och sedan låter man bli att borsta 1 vecka...

Finns att köpa på lantmännen till iller och höns.
Det är ju inte kul att bada hästar mitt i vintern.

Swisch pour on finns på börjes och säkert på andra ställen..
Visste inte att de hjälper mot löss, men det kanske gör det :confused: Har använt det på min häst när hon går på bete för att hålla bort fästingar och bromsar (det är ett fästingmedel om jag förstått saken rätt).. Man häller på det i en strimma över mankammen och korset (ej på huvudet, mellan öronen eller där sadeln ska ligga)..

Etotal fungerade inte hos oss trots upprepade behandlingar. Det gamla Etotal fungerade bra...

På kor häller man Virkon (!) längs ryggen för att avmaska/avlusa på samma gång. Kanske inget att rekommendera dock :D

Etoile skrev:
Swisch pour on finns på börjes och säkert på andra ställen..
Visste inte att de hjälper mot löss, men det kanske gör det :confused: Har använt det på min häst när hon går på bete för att hålla bort fästingar och bromsar (det är ett fästingmedel om jag förstått saken rätt).. Man häller på det i en strimma över mankammen och korset (ej på huvudet, mellan öronen eller där sadeln ska ligga)..

Precis som du säger är Switch egentligen mot fästingar och sånt, men enligt min veterinär finns det inget riktigt bra lusmedel för häst och då används Switch i stället, anses fungera även mot löss. Tanten på Apoteket var dock inte lika munter då det står på förpackningen att det endast får användas mot fästingar (och knott, broms lr vad det nu var..)! :crazy: :angel:

Men funkar verkligen switch då? Hm...borde ju göra det tycker man. Hur fort ser man resultat av Switch egentligen? Satte det på min häst igår efter att jag tvättat honom och han kliar sig lika mkt idag :crazy: Men det kanske tar någon dag innan man ser resultat eller? Vad finns det för bra lusshampon för hästar egentligen? Som verkligen funkar...tycker inte det verkar finna särskilt mkt av någonting när det gäller löss på hästar :mad:

Tänk på att många hästar inte tål Switch - kan det vara därför han kliar sig fortfarande? Det är därför jag hellre använder Bayticol.

hanna_shetland skrev:
Tänk på att många hästar inte tål Switch - kan det vara därför han kliar sig fortfarande? Det är därför jag hellre använder Bayticol.

Jo, men jag testade med lite först och han verkade inte reagera på det. Och nu kliar det jättemkt mellan hans bakben, på insidan av låren ungefär och där sätter man ju inte ens Switch?! :crazy: Och det stod ju att hästar som var av ädlare ras var mest känsliga och han är ju rätt grov, tinker/cob typ. Suck aldrig får man slut på problemen. Har tänkt avvakta tills imorgon och se om han slutar klia. Just nu så far han runt i hagen och rullar och kliar sig. :( Vad är det som är så spec. med Baytricol då? Kan de inte vara käsnliga för det med? Och hur vet man egentligen att de är överkänsliga mot Switch? :confused:

har också fått in löss i stallet. Avmaska med dubbel ¨dos avmaskning som har ivomec som substans. Har själv fått det rådet av vet i fredags. Har dock hästen mkt tjock eller lång päls så bör den klippas. man kan ju välja klipphöjd,den behöver absolut inte rakas.Ska klippamina med 7 mm skär, 2-3 är annars det normala.Att du bör klippa den beror på gneterna,äggen,som annars sitter fast påpälsen och kläcks till nya lus. Lusmedel för häst finns inte i sverige idag,tyvärr,men det finns andra saker som funkar,tar dock bara bort levande lus,inte äggen. Dermocan schampoo funkar,har själv schamponerat och lusen dog bums,man såg att det blev stilla i pälsen och att hästen njöt!
Du behöver ju inte klippa din häst men för att få bästa möjliga resultat så gör det,speciellt om det är typ tinker-cob som har kraftig päls.
Avmaska först dubbeldos ivomecsubstans, shamponera sen med dermocan,frottera din häst torr(så gott du kan) m handdukar och sen på täcke som har andasfunktion såär det ingen fara m förkylning och så. Tvätta din grimma i dermocanschampo,lössen sitter ibland på den och lägger även ägg där. Sanera all din utrustning!
Lycka till!!

Vet inte om det är nåt speciellt med Bayticol men jag VET att det fungerar och ingen av mina hästar har någonsin kliat sig (än i alla fall) pga Bayticol. Tycker det fungerar kanon trots att det inte är avsett för hästar och man blir verkligen av med lössen. Innan vi fick tipset om B badade vi hästarna i Dermocan, hällde på Etotal och avmaskade, klippte osv.

Jag har rakat min pålle, tvättat honom med något schampo som inte är för löss men är descificerande som heter Hexocil som skulle funka utmärkt enligt vet. om man använde Switch efteråt. Han har små hårlösa fläckar bakom båda öronen, i båda flankerna och ovanför båda ögonen. Hur ska man göra med huvudets fläckar, det går ju inte att sätta switch där? Morr. Allt är så krångligt. Idag, dagen efter att jag klippt, tvättat och switchat honom så rullade han sig hela morgonen och skurbbade huvudet mot träd etc och blev aldleles tossig när man ville rida honom, bocka etc. Det kliade jätt mkkt på honom på insidan av låren, han bara stod och försökte klia sig där. Och där har jag inte ens satt switch. Nu ska jag se hur han beter sig imorrn annars ringer jag vet. så får hon kolla och om det är nödvändigt så får jag väl tvätta honom med det där Baytricol en gång till... vad tror ni att hans beteende kan bero på?! Är ju klart att det är en stor omställning med klippn. och allt det där men så himla mkt kan det ju inte börja klia på ett ställe man inte ens behandlat?! :confused: :cry:

hanna_shetland skrev:
Du behöver varken raka hästen eller stubba manen. Vi brukar använda ett medel för nöt som heter Bayticol (inte avsett för hästar alltså). Det räcker med en behandling - max två om hästen är jätteangripen.

Vi har använt det på dräktiga ston utan problem men det är väldigt starkt så handskar är att rekommendera.

men vad är detta för medel ?
Ska det också hällas på som "S" efter ryggraden och man kammen eller är det så att man måste dutta det över hela kroppen eller vad ?

Hexocil är inte till för löss alls utan mot eksem etc, det är dermocan man ska använda,lössmedel för hund och katt egentligen, det är nog där det blivit fel...

cia96 skrev:
Hexocil är inte till för löss alls utan mot eksem etc, det är dermocan man ska använda,lössmedel för hund och katt egentligen, det är nog där det blivit fel...

Nej det vet jag att det inte är men det var Hexocil de sa att jag skulle använda :crazy: Plus switchen efteråt. Kan ju inte vara schampot som gör att det kliar mer nu än förut? Ser ju inga löss kvar i pälsen eller nått men ändå kliar han sig som om han kryllade av dem :mad: Dermocan och de där andra lusschampona, var köper man dem?

Vet inte alls vad det kan vara. Kanske är bäst att ringa veterinären.

Bayticol tvättar man dem f ö inte med utan häller längs ryggen.

Ringde vet. idag och hon påstod att det tydligen ska klia extremt mkt typ 2 dagar efter behandlig då lössen dör. var tydligen helt normalt.. men om han inte slutat klia sig om två dagar så ringer jag henne igen och tvingar henne att komma och kolla honom :mad:

Jag klipper aldrig mina shettisar om de har fått löss någon gång , men jag använder också etotal men jag har kvar för häst fortfarnade *S* håller ju länge och hittade det på ett ställe så då handlade jag upp *S* Fast jag har använt det för mink också och det har funkat bra här hemma , jag behandlar bara de som har och gör inte mer sen har bara behövt göra det 1 gång, tycker faktiskt inte att det smittar direkt av alla mina så är det kanske 1 eller 2 som fom har fått det när vi har haft löss och ofta så är det faktiskt när jag har köpt ny som det kommer *S*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Mischmasch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka