Sv: Löss !!

peter_lundin skrev:
Vad var det?
PL

Strongid hette det.

Men vad ska jag göra om inte detta medel som jag använder nu funkar, han tål inte switchen och jag inte kan tvätta honom? Känns ju som om de flesta möjligheter är tömda då eller?

Snart är det vår -känns det som idag- då försvinner pälsätarna.

HelenaHandberg skrev:
Snart är det vår -känns det som idag- då försvinner pälsätarna.

ja det är ju så men jag måste flytta min häst till skolan innan nästa vecka. så är det bara. (bor på internat och har honom installad med andra elevers hästar på skolans stall) och jag tror inte att han har något kvar av lössen nu men vet inte om jag kan vara säker :crazy:

Men det är inte så kul att få rekomenderat något medel som inte funkar så bra då lössen bara förökar sig och smittar ner både box och omgivning. Inte så kul heller att lägga ut pengar på saker som inte funkar. har själv nu fått lägga ut över 800 spänn på lugnande för att kunna klippa hästar som hade löss, då inte plegicil säljs längre, köpt en klippmaskin för 3000 kr + dubbla skär för 900, schampo för 100, avmaskat dubla doser på alla, kostade skjortan, köpt nya täcken med hals till 5 pållar och så funkar det inte på alla! KLart att man blir sur. Jag förstår henne! Sen vägrar veterinären att skriva ut bayticol! Löjligt,kan ju köpa den receptfritt på apoteket,dock dyrare.. hade veterinären i mitt fall berättat om ex bayticol eller lösspray fr england eller liknande hade jag inte behövt ta 8600 spänn av min 9200 kr lön till lössen..
klart man blir sur.. :o

Men det är ju ändå knappast veterinärens fel när den uppenbarligen rekommenderat det som Sveriges expertis på SVA säger att man ska använda!
Vänd de sura minerna åt nå´t annat håll - veterinärerna ska inte vara tvugna att rekommendera icke testade och godkända behandlingar, som de kan bli ställda till svars för om det skulle gå fel!!!

Den stora frågan är väl varför det är så förbaskat dåligt forskat om löss på hästar, det är vad jag tycker. :mad:

Men det är klart att man måste få avreagera sig på någon och då ligger "tyvärr" vet nära till hands när samma vetrinär intesåg att min häst varhalt på båda fram vid en undersökning för en 7 månader sedan :devil:

och fortfarande, vad ska man använda om de i sverige förespråkade medlen för löss inte hjälper? :confused:

Man vet faktiskt rätt mkt om pälsätare Googla på "Bovicola equi" får du se.

Att det sen inte finns medel tillgängliga avsedda för häst i Sverige är inte en medicinsk fråga utan en företagsekonomisk. Firmorna som tillverkar medlen tycker inte det är värt kostnaden att testa och registrera dem för en så liten artikel. Men Switch rekommenderas av SVA och de bör rimligen ha erfarenhet av detta. Bayticol och Flusa fungerar också. Min erfarenhet är ändå att det är lättare att få stopp på en pälsätarspridning än en huvudlössepidemi hos barn.

Senast ändrad av en moderator:

japp, men FORTFARANDE om hästen ifråga är överkänslig, vad ska man ta sig till då? :smirk: var och tittade på en flaska flusa men köper det i sverge istället för här kostar en liiiiten flaska 466 kr. :smirk:

(tack för google tipset också :) )

zesel skrev:
Men det är ju ändå knappast veterinärens fel när den uppenbarligen rekommenderat det som Sveriges expertis på SVA säger att man ska använda!
Vänd de sura minerna åt nå´t annat håll - veterinärerna ska inte vara tvugna att rekommendera icke testade och godkända behandlingar, som de kan bli ställda till svars för om det skulle gå fel!!!
Det är väl klart att inte det inte är veterinärernas fel, men man blir faktiskt sur och det får man lov att bli. Låt folk tycka det om man känner sig så. har som tur hittat en dansk veterinär som nu arbetar här i sverige,och ojsan vilken annan hjälp hon kunde ge då... Hon har tagit sig besväret att ordna licens på både det ena och det andra så hon kan skriva ut saker som de andra veterinärena inte har kunnat. Så visst går det ibland om lite mer vilja fanns. Detta är inget påhopp på din respons, ville bara säga att alla ha rätt till sin åsikt.
Vissa veterinärer är faktiskt inte så engagerade som andra, så är det.

Lord Owen skrev:
den gamla (och fungerade) etotal har försvunnit från marknaden för flera år sedan.
numera finns bara etotal ekto som inte alls har samma funktion som gamla etotal. läs mer här.
Jag köpte senast i förra veckan samma Etotal som jag alltid har köpt den finns kvar däremot får den bara säljas av butiker som sökt licens för den!

Det går bara att få licens på preparat som tillhandahålls i sverige o när det gäller löss finns vad jag vet inget licenspreparat för häst.
PL

nala skrev:
Jag köpte senast i förra veckan samma Etotal som jag alltid har köpt den finns kvar däremot får den bara säljas av butiker som sökt licens för den!

Det etotal som fanns förut finns inte längre. Så är det mig veterligen. Det nya är etotal ekto och inte samma sak. Visa mig en skrift som visar att det jag säger är fel så kan jag ändra åsikt. :smirk:

Bild på burken eller liknande kanske?

Köper alltid ETOTAL till mink fungerar utmärkt!

Etotalen var godkänt till häst tidigare men förbjöds samtidigt som mycket annat tex Nelex (som numera finns men heter lotagen)

Tror detta inträffade när hästen skulle räknas till "köttproduktion".

Lånar knapp
Igår hittade shettlandsponnyns ägare löss på sin häst. Vi har länge misstänkt att den har löss eller pälsätare för pälsen ser för :devil:lig ut, eller päls och päls. Vi har letat flera gånger båda två men ingen har hittat något men så igår så hittade hon riktigt äckliga kryp.
Novan står alltså i samma stall som den stackars ponnyn och går i samma hage men har inte kliat sig någonting (har aldrig kliat sig så lite som i år), men hon får åka med på behandling hon med. Nu kommer frågan hur vi ska göra då det finns vissa problem.
1. Novan tål inte switsh hon får stora vätskande sår av det :crazy:.
2. Dom står på kallstall så tvätta är inget alternativ. Jag vill inte behöva täcka min häst.
3. Eftersom jag vägrar täcka hästen så är klippning inget alternativ. (Jag är inte bara vrång med täcken utan hästen hatar täcken och spänner sig när dom ligger på, hon accepterar dom enstaka dagar.)
Försökte läsa lite om löss igår kväll men fick bara se moralkakor liknande "välskötta hästar får inte löss" osv :smirk:. Tack för informationen men det hjälper liksom inte när man står där.
Novan har lång fin man hur gör man med den kan man behandla utan att klippa manen, hur gör man med öron (ponnyn har mycket ludd i öronen). Ponnyn ser som alla shettisar ut som en vandrande pälstuss förutom dom kala partierna där hon har skubbat sig eller där lössen ätit upp pälsen. Novan ligger efter i längd på pälsen men hennes päls är istället väldigt tät.
Ponnyn har mycket kryp i pälsen och ägaren pratade om att man måste sanera väggar och liknande behövs det och i såfall i vilken omfattning. Jag är lite lat så jag vill helst slippa slänga ut bädde hos Novan som jag slitit rätt mycket med att få så pass bra som den är nu. Tvätta täcken och borstar kan väl vara en bra ide kanske.
Jag har läst hela diskkutionen men blev inte riktigt klok på hur dom olika medlen som diskuterades användes.

jemeni skrev:
Köper alltid ETOTAL till mink fungerar utmärkt!

Etotalen var godkänt till häst tidigare men förbjöds samtidigt som mycket annat tex Nelex (som numera finns men heter lotagen)

Tror detta inträffade när hästen skulle räknas till "köttproduktion".

Ja, men då är det ju inte för häst. Och det var för det jag menade att etotal var borta.

Men hur kan majoriteten av hästbutikerna säga att etotal inte finns på marknaden längre då? Eller menar de att etotal FÖR HÄST inte finns längre?

Vad gäller sanering så kan jag bara relatera till vad jag gjorde och det var att ta ut allt spån etcoh tvätta väggarna och ställen hästen brukar klia sig på med tallsåpa. Och jag klippte inte min hästs man (som är lång) vilket jag inte tyckte behövdes.

Jag kan bara svara för de olika medlen jag provat fungerat.

Etotal (det "nya") fungerade inte alls. Etotal är ett pulver som man strör längs hästen rygg.
Bayticol är det som fungerat bäst. Flytande och mängden beror på hur tung hästen är. Man häller en sträng från manke till svansrot.

Sen har vi provat Dermocan (bad) som inte heller gav någon speciellt bra verkan och Switch har vi inte vågat prova efter att ha sett hästar som reagerat starkt på behandling med det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Mischmasch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka