Sv: Löss !!

Jag tänkte köpa de danska preparatet när jag var i Danmark men kom på att det inte vore så smart om de skulle upptäcka det... :)

Det allra bästa att få bukt med löss på är att använda ETOTAL puder alltså ingen klippning eller vinterbad det behövs oftast bara en behandling skulle dock inte chansa med att använda det på dräktiga ston då det är otestat på häst

Missade ditt inlägg tidigare.

Hur mycket man ska använda beror på hur mycket hästen väger. Detta häller man sedan från mankammen till svansroten.

Jag har haft det på dräktiga ston flera gånger inga problem där heller .

Hur har det gått för er andra som har löss på era hästar.
Är dom fria från lössen nu ?
Min kliar sig lite fortfarande men jag har inte sett några levande löss.
Så vi får se jag ska behandla en gång till om någon vecka.

nala skrev:
Det allra bästa att få bukt med löss på är att använda ETOTAL puder alltså ingen klippning eller vinterbad det behövs oftast bara en behandling skulle dock inte chansa med att använda det på dräktiga ston då det är otestat på häst

den gamla (och fungerade) etotal har försvunnit från marknaden för flera år sedan.
numera finns bara etotal ekto som inte alls har samma funktion som gamla etotal. läs mer här.

Senast ändrad av en moderator:

just nu är jag jävligt sur. :mad: gjorde lite eftersökningar och switch ör inte ens godkänt för att användas mot löss (vet inte om det funkar mot löss heller). dessutom så påstår min jävla vetrinär att switch är ett bra LÖSSmedel. undrar var hon lärt sig läsa. :angel:

jag letade runt en timme eller så och hittade faktiskt ett lössmedel (spray) för HÄSTAR. importeras från england och heter Lice Spray. har testat det på min pålle nu, fick tag på en flaska genom en åf i spånga och tog hit den. (switch bet inte, han var knappt angripen men lössen på huvudet sket fullständigt i switchen så han skakar på hucudet hela tiden) så imorrn och dagarna fram över ska vi se hur dett "mirakel medel" funkar. :D

jävla jävla vetrinär. kunde hon inte bara hostat upp ett medel som funkade från början :smirk:

Hmmm så det kan bli :o(
Vad gick det medlet på ?
Ska man bara spreja hela hästen med det ?

Det finns inga medel som är registrerade mot löss på häst i sverige. Switch rekomenderas av SVA o brukar fungera bra på löss.
Svär inte över veterinären hon har rekomenderat det medel som experterna säger att man skall använda.
PL

peter_lundin skrev:
Det finns inga medel som är registrerade mot löss på häst i sverige. Switch rekomenderas av SVA o brukar fungera bra på löss.
Svär inte över veterinären hon har rekomenderat det medel som experterna säger att man skall använda.
PL

det var nog inte mest det jag svor över utan att hon inte ens nämnde att ljushyade hästar kan få en allergireaktion på switchen. :smirk:

Lillo skrev:
Hmmm så det kan bli :o(
Vad gick det medlet på ?
Ska man bara spreja hela hästen med det ?

det har inte kommit ut på marknaden i sverige än, kostade 200 kr för en halvliter. skulle komma ut om några månader, fick en flaska av hon som ägde affären som tagit in det till sverige och testat på sina hästar. :p

om vi nu ponerar att en häst är överkänslig mot switchen, och det är det enda som rekomenderats mot löss vad ska man använda då? (och man har inte möjlighet att tvätta hästen) :crazy:

Vad är det för verksam substans (skall stå på flaskan)?
Man kan testa att avmaska med ivomec, god chans att det fungerar på blodsugande löss men jag vet fall där det fungerat även på pälsätare.
PL

peter_lundin skrev:
Vad är det för verksam substans (skall stå på flaskan)?
Man kan testa att avmaska med ivomec, god chans att det fungerar på blodsugande löss men jag vet fall där det fungerat även på pälsätare.
PL

vet faktiskt inte vad det är verkade substans, vet att hon sa det men kommer inte ihåg :p ska ringa henne och kolla. han har inte fått någon allergisk reaktion på det hittils (satte på igår) får väl se om några dagar om det är bluff eller ej. annars kör jag med liiiiiite switch igen.. :crazy: för bort ska de.

jag avmaskade honom en vecka innan jag upptäckte lössen. för ca 3 veckor sedan alltså, kan man då avmaska nu igen?

Var det ivomec du avmaskade med o du upptäckte lössen en vecka senare har det ju inte hjälpt. Troligen ingen ide att ge en dos till men det är inte farligt att upprepa nu.
PL

lånar knapp

Imidacloprid har testats medel mot pälsätare med mycket god effekt. Förhoppningsvis kommer det till Sverige i år. I andra länder säljs det under namnet Advantage. I Sverige finns det fn bara som medel för krukväxter med rotlöss under namnet provado.
Helena

Är det någon som vet hur tätt in på man vågar switcha om dom efter 1:a gången ??

Jag tänkte på i och med att det är så pass starkt medel (Switch on)

peter_lundin skrev:
Var det ivomec du avmaskade med o du upptäckte lössen en vecka senare har det ju inte hjälpt. Troligen ingen ide att ge en dos till men det är inte farligt att upprepa nu.
PL

det var inte ivomec.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 332
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Mischmasch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka