Lösryckta planer på klassiska/akademiska lustfyllda diskussionsträffar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösryckta planer på klassiska/akademiska lustfyllda diskussionsträffar

Ja det ska bli jätteroligt :bump:

Angående dagsplan vet jag inte... men vi borde nog försöka planera lite grann i förväg. Sist var vi ju inte så många, men timmarna flöt iväg ganska fort ändå. Och nu har vi ju minst 9 hästar som vi ska hinna titta på, plus en massa filmer och böcker!

Vad sägs om följande schema
- gå igenom halva hästgänget
- lunch
- andra halvan
- middag
- filmer, böcker osv

Hur gör vi förresten med mat den här gången?

Kanske vi alla ska tänka igenom lite vad vi vill ha ut av det hela när det gäller våra hästar? Presentera dem lite kort och vilken typ av input vi behöver? :idea:

Jag testar att börja:

Min kallblodstravare är 7 år men det är egentligen först nu i vinter som jag börjat träna lite mer "seriöst" på ridbana, så hon är inte alls särskilt utbildad eller vältränad. Jag vill att ni ska ha synpunkter på vilken form jag ska låta henne gå i! Jag och min tränare är överens men det vore kul med fler åsikter!

Sen har jag något halvblodsliknande, 11 år. Där skulle jag mest vilja låna evis sadel igen och åka runt några varv, om den känns lika bra igen så ska jag beställa en sån direkt :D Sen kan jag gärna låna ut honom om nån vill provrida, alltid kul att få se sin häst från marken. Om någon vill galoppera så ställer han gärna upp :rofl:

(Jag har en shettis också som jag jobbar lite på långa tyglar, men henne kan vi hoppa över den här gången)

Vi kommer till Övik/Skule lördag 26/1:

Anna_ (övik) 1-3 hästar
Lusidor (övik) 1 häst?
Tacitus (övik)
Hoskeblaffa (övik) 1 häst
Boe (övik) kommer efter kl 12
zesel (övik) 1 häst
evis (umeå) 2 hästar
Asa_S (umeå) 1 häst
Lotus7 (sundsvall)
suberdoo (kramfors) 1 häst
-"-s kompis (kramfors)
Lillknoddas (kramfors)
Zuzzi (skog)
Totola (härnösand) 1 häst

Filmer:

Philippe Karl: långa tyglar/tömkörning (Anna)
Film och trickträning (suberdoo)
Linda Parelli om hoppning (Lotus7)
Branderups 3 filmer (Boe)

det tycker jag låter som en utmärkt plan! Jag och lotta tar med oss egen mat tänkte vi.. enklast så!

En liten presentation av mig och min häst, framför allt över hästen :D:

Skippen är 9 år i år och vi har tränat AR i ca 3 år (?).. Vi har ett fint skrittarbete, helt okej trav och jobbar på med galoppen och samlingarna nu. Jag skulle vilja ha mycket insipation och lite idéer på hur jag ska jobba med med honom då jag känner att jag har fastnat.. vi får se om hur mycket det blir, då jag precis har börjat rida honom på ridbanan igen..

Vore trevligt med gemensam lunch, om någon vill ta på sig att förbereda den vill säga :angel:

Blir troligen kallblodstravaren som får följa med (om jag inte får kalla fötter i sista sekunden eller han blir sjuk/halt eller så, då får varmblodet följa med istället :devil: ).
Tabbe är 16 år (:eek: börjar bli gamling!), riden ca 3-4 år men jag köpte honom i somras. Hade ojämna höfter så det blev en lite längre rehabiliterings-/invänjningstid än vanligt och har tagit rätt lång tid bara att få det allra mest grundläggande på plats. Så AR har vi egentligen bara tränat några veckor :o
Vet inte vad vi behöver hjälp med, allt och inget kan man säga. Just nu känns t o m böjd rakt fram som överkurs, men det går ändå rätt snabbt framåt så vid det laget kanske det är något helt annat att jobba på. Sen vore det rent allmänt intressant att höra andras synvinklar så man inte riskerar att harva vidare på dåliga grunder.

Skulle det mot förmodan bli varmblodet så vore det kul att få vägledning vid travövergångarna. Jag får ingen ordning på dom, allt bara faller isär! Fast kanske är det en träningsfråga eftersom det var länge sen jag övade seriöst på det. I skritten är han lite mer skolad bara jag gör rätt, och han "kan" iaf galoppfattningar till skillnad från kallisen :angel:

Senast ändrad:

Jag tycker också upplägget låter bra :bow:
Gemensam mat vore kul, men det känns ganska övermäktigt för AnnA_ och Tacitus att ha hand om det själva :eek: Så jag tycker nästan hellre att vi tar med oss egen mat.

Jag har ju med mej båda mina äldre Grabbs.

Flingan, kallblodstravare på numer 9 år (!) som jag haft sedan sommaren 05. Vår stötesten är galoppen och helst vill jag faktiskt se någon annan ryttare galoppera på honom. Själv reder jag inte alls upp galoppen, men jag misstänker att det till viss (stor) del beror på att jag själv "låser" mej och det har blivit en "grej". Han är en cool, sjyst, snäll häst som är mycket känslig och lyhörd att rida. Jätte-smörig och läcker att sitta på i skritt och trav! (märker ni att jag försöker få någon frivillig till galopp-pilot?? :p )

Tjaldur, islandshäst på 7 år (men ungefär 2 i sinnet :bump: :D ). Är inte alls så berest och har aldrig varit i ridhus, och är en ganska försiktig och rädd häst så han är mest med för miljöträning.
Ridningen skippar jag denna gång då den mest ser komisk ut :rofl: (han är inte riden mycket och vi övar på det mest grundläggande, dvs start, stopp & styrning)
Vill dock gärna visa honom i halsring/på lina eller på långa tyglar (vilket som funkar för dagen) så får ni kika på gångarterna och spekulera i vad man kan göra för att jobba fram traven. Han har ingen trav alls idag, naturligt, utan är väldigt passaktig i sitt rörelsemönster.

Själv vill jag gärna provåka andra snälla hästar, sånt är kul...Ännu roligare om de är rätt befästa i galoppen så jag kan få "åka" lite galopp... :o

Jag provar gärna Flingan, det blev ju inte av sist. Kan byta det mot galopp på Svarten :rofl:

Tacitus anmäler sig som frivillig kock! Men då får ni betala några tior per mål, max 50 kr gissar jag. Och så vill han veta ett par dagar innan hur många vi blir och vegetarianer osv. Kommer alla stanna på middag och filmtittande?

Skullle gärna lära AR. Är från början dressyr intr mprovat western o ridit klassisk. Finns det någon som håller till i mina trakter? Vet inte om ni får ge förslag. ÄRmer för att praktisk lära än läsa så helst inga bok förslag.:)

Jag provar gärna Flingan, det blev ju inte av sist. Kan byta det mot galopp på Svarten :rofl:

Vem erbjuder sig som frivillig testpilot till första galoppfattningen på min kuse då? Testpilot står för livförsäkring och säkerhetsväst! :devil: :rofl:

Tacitus anmäler sig som frivillig kock! Men då får ni betala några tior per mål, max 50 kr gissar jag. Och så vill han veta ett par dagar innan hur många vi blir och vegetarianer osv. Kommer alla stanna på middag och filmtittande?

Jag betalar absolut om det vankas käk! ;)
Har så mycket att fixa kvällen innan och det blir svårt att hinna köpa med sig något på Lördagen. Jag stannar gärna på middag och filmtittande.

Har vi någon ungefärlig starttid/sluttid planerad?

Men vad är det för galna hästar ni har? Vill ni ha lite kom-igång-inspiration (av typen "bättre än så måste vi ju i alla fall kunna") så kan jag och min Klumpfia visa upp våra galoppfattningar :angel:
Eller om ni vill få in lite "galoppkänsla" i kroppen så kan ni låna Svarten och galoppera hur mycket ni vill, det är det roligaste som finns tycker han.

En starttid måste vi ju bestämma i alla fall! Förslag? Sluttid beror nog på hur många vi blir och hur kul vi har :D

Senast ändrad:

Jag har nog minst 2 timmars körning, funderar liite löst över att det hade varit bra att få med mig bägge hästarna, de är så fruktansvärt olika... (hage fungerar alldeles utmärkt för vår del) men det beror lite på om jag måste köra med egen transport eller lånad - och om det finns plats förstås.

Planerad häst: kallblodsherre på 21 år som gjort mer AR än jag, han stod på ridskola ett år och gick med på lite träningar där, vet ej vad de gjorde. Patellaupphakning bb, skyfflar hellre på järnet än sätter under sig, lätta förhållningar fungerar väldigt bra så länge man BARA övar på just detta men effekten försvinner snabbt när man vill lägga på sidvärtsrörelser el dyl. Mest intresserad av att lära mig mer om arbete på lång tygel, jag har själv tömkört en hel del men inte på så här "nära" håll, vill gärna ha kommentarer om hur jag ska slippa få "järnarmar" i arbetet - ser gärna att andra provar hästen :crazy:. Hästen är tjänstvillig och jättesnäll, vi har tillsammans tävlat i hoppning upp till 110 cm och har kamperat ihop i 16 år :love:.

Jag betalar gärna för mat och stannar gärna på middag osv bara jag hinner sova innan hästarna ska morgonfodras för sedan har jag ridskola och forspaddling resten av söndagen...

Ser verkligen fram emot detta :bump:! Är det någon som filmar digitalt och kan skicka ut sedan? Annars tänkte jag be någon filma oss men jag har inte digitalt och är dessutom beroende av eluttag (har lååång skarvsladd...)

Det ska bli jättekul!

Eluttag finns i alla fall i hörnet av ridbanan!

Förutom hage till mina hästar så finns som sagt 4 hagar och 5 boxar, så än så länge tror jag det finns plats för 2 hästar till? Gästhagarna är inte så stora (mellan ca 35 och 80 m2 tror jag de blev) men är hästarna kompisar går det nog att klämma in två i samma.

Och vill någon komma redan på fredag så finns 2 tomma boxar och ett gästrum att övernatta i.

*HAGE:
zesel 1 häst
evis 2 hästar
Asa_S 1-2 hästar

*BOX:
Lusidor 1 häst

*Inga önskemål än:
Hoskeblaffa 1 häst
suberdoo 1 häst
Totola 1 häst

Kan 9:00 vara en bra starttid tro?
Helst inte tidigare än så, ska morgonjoura i stallet :angel:

Btw, jag har ingen galen häst, däremot ett ånglok under omskolning! ;)

Jag är helt för en träff! Vet inte om det är något planerat kring Motala med omnejd, orkade helt enkelt
inte läsa igenom alla 15 sidorna... :( Vet att några träffades i närheten av Linköping för någon vecka
sedan, men jag kunde tyvärr inte närvara. Så hör gärna av er om något är på g. Jag kan bidra med bilder/filmer
från ett par Bent-kurser samt några böcker.

Amk När kommer du till oss och rider? Måste ju bli av innan du ska iväg. Till helgen kanske? :)

/Marion

Du är välkommen till oss! Vet inte om det blir någon träff med alla de som närvarade sist, men vi är ju 3 st i stallet som rider tillsammans både nu och då.

Hoppas också att Amk ska komma och rida hos oss i Vånga snart. Då kanske vi kan ta en liten träff i samband med det? :bump:

/Marion

9.00 verkar vara en rimlig starttid. Jag tar nog med mig eget käk om det finns micro.

Min häst är en bruksnordsvensk på 8 år. En stabil herre som gör sitt allra yttersta vem det än är som sitter på. Hyfsat skolad och är stadig och bekväm att rida på. Den som vill får prova..

Utbildningsmässigt har vi bara varit på ett par, tre akademiska kurser för väldigt länge sedan men genom hela utbilningen har jag låtit mig inspireras mycket av AR även om en del blir hemgjort =)

Hej! Vi hade en träff utanföt Motala (Ulvåsa) för ett par helger sedan! Jag är bara hemma en dryg vecka till, men du är jättevälkommen att hälsa på mig om du vill.

Jättegärna! Har funderat på det. Jag kan: torsdag och lördag denna vecka. Nästa vecka måndag-onsdag! Tar nog inte med hästen, han är något svårlastad.

kl

Ok, vad säger vi om Smålandsträffen? Vi kör på den 9/2 men vilken tid?
9 eller 10 (tidigare eller senare) mig spelar det ingen roll, bor hyfsat nära (bara ett gäng kommuner emellan) Via, vad har du för önskemål?
Upplägg? Alla tar med sig de dem har ifråga om utrustning (böcker, film, vackra träns osv)
Med eller utan häst?
Alla tar med sig egen mat?

Jag spånar fritt här så smålänningsträffare slut upp och tyck till!!

Eller nåt i stil med Ö-vikarna?
(Direkt stulet "schema" av Ö-viksträffen, hoppas att det är ok.)

Vad sägs om följande schema?
- gå igenom halva hästgänget
- lunch
- andra halvan
- middag
- filmer, böcker osv

Ser fram emot detta, lyckas alltid annars hitta saker som redan ägt rum...
N

Jag kan inte på torsdag, har mattetenta på fredag så jag måste plugga :smirk:. Lördag måste jag åka från stallet runt 13, så det är om du kommer på fm så vi hinner innan dess.

Du kan inte på söndag, då är jag ledig hela dagen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 948
Senast: Cornelius
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV