Löshoppnings hjälp.

H

Hannzo

Måste ha lite hjälp.. Hade tänkt löshoppa IDAG.
jag har löshoppat 2 ggr förut.

Första gången släppte en o sen tog en emot efter hindret.

Andra gången så fick hästen springa runt runt utan att något tog emot hästen. Det var ett litet ridhus iof..

Vilket är bäst? Ska löshoppa min systers skötponny. En C ponny. Vad ska det vara för avstånd mellan hjälphindret o "huvudhindret"?

Tacksam för alla svar, o gärna snabba svar!! :bow:

Jag brukar alltid se till att den "fångas upp" för annars blir det så flafsigt o går fortare och fortare och blir slafsiga hopp. Brukar inte låta dom få så många galoppsprång innan hjälphindret heller så dom inte få hur mkt fart som helst.

hm, avstånd c-ponny kan faktikst inte ponny avstånden, Men vad kan det vara 5 meter? :confused:

Jag tycker att det är bäst att hästen stannar mellan varje gång. Själv sköter jag alltid hästen själv. Har jag någon som hälper till så gör de bara det med hindrena.

Min häst behöver jag bara ropa lite lätt på så kommer hon. Ropar jag inte så fortsätter hon oftats ett varv till. :D

Brukar också variera mellan att ha stänge runt hindret och att inte ha det. Alltså att bara ha ett löst hindre vid väggen som jag ber henne hoppa.

Hoppas vi enstaka hindre brukar vilket som funkar lika bra. Hoppar vi kombinationer föredrar jag att ha de inhägnat, men det går utan också.

Tack för svaren.

Vi gjorde så att vi fångade upp han efter varje gång. Hade ett hjälphinder och ett "huvudhinder". Hoppade ca 10-12 skutt.
Han var duktig men lite busig.. som ponnyer brukar vara.. ;)
Men vi höjde lite efter varje gång så det slapp bli så många skutt. Så 1.10 hoppade lillen.. :D

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 076
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV