Löshoppning

M

mammamu

Jag har funderingar på att löshoppa min islandshäst. Dels för att se om han tycker att det är roligt, och dels för att se vilken teknik han har mm.
Vore även roligt att ha som träning för variationens skull.

Problemet är att jag aldrig har löshoppat en häst, och vill inte att något ska gå "galet". Därför vill jag gärna ha råd och tips på hur jag ska agera för att det ska bli en positiv och säker upplevelse för både hästen och mig.

Tacksam för svar.:bump:
 
Sv: Löshoppning

Våra islänningar har löshoppat och klarade det galant :) Vi anmälde oss på "vanliga" ridklubbens hoppningar, och fick då hjälp av duktiga och rutinerade människor.

Det man får vara observant på är avstånden, det är inte så "lätt" som att säga att mankhöjdsmässigt är hästen en c-ponny för många islänningar har ett rejält steg. Vi påtalade också att våra hästar är känsliga för hjälper, och det var nog nyttigt - min race;ade och brallade rejält i igångsättningarna ändå.

Ta hjälp, man måste ändå vara minst två tycker jag.
 
Sv: Löshoppning

Kul att Du också har en islänning. Jag tror också att min häst kommer att tycka att det är roligt.
Min häst är 142 i mh - hur kan jag då tänka när det gäller att sätta upp banan? hur gjorde Du? hur många hinder brukar man använda, höjd, avstånd.
Eftersom jag inte ens har sett någon häst löshoppas tidigare, så undrar jag även hur man rent tekniskt bygger banan så att hästen styrs in mot hindret, och inte beger sig in i mitten av paddocken?
 
Sv: Löshoppning

gör en korridor på ena långsidan, lika brett som ett hinder, låt korridoren bli bredare mot kortsidorna och avsluta den mitt på kortsidan..
ta första och värm upp hästen genom att longera lite, släpp sedan hästen och driv runt ett varv i galopp. kratta delen där hoppningen ska äga run pch lägg ut en bom mellan mitten på låndsidan och åt höger (hästen ska hoppas i vänster vare, komma in på långsidan och galoppera över bommen, ta två galoppspårng emellan och sedan ha ett hinder och hinna landa innan kortsidan kommer, stora hindret bör komma strax efter mittan på långsidan..)

så lägg ut bommen på lämpligt avstånd och driv in hästen i galop så att den kmmer rätt över bommen, då kan ni se på fotavtrucken vart ni ska sätta hindret..

när ni börjar sen så ha första bommen som cavaletti och andra som bom bara, galoppera in hästen och se till att hästen kommer rätt på båda "hindren". när det är fixat höjer ni upp andra hindret, höj 10-15 cm per varv upp till den höjd ni brukar hoppa (eller har hoppat) va 80 cm, men har han fin teknik* så kan ni prova höja mera..
avsluta varje löshoppning med att lägga ner hindret till 50 cm och låt honom hoppa en sista gången.. hoppa inte mer är 10-15 språng per gång..

bra teknik ser man på hur hästen använder överlinjen, välver sig över hindret, och på frambenen, är knäna rakt framåt? viker han in hovarna? bakbenen, lyfter han haserna och hur pass mycket vinklar han in bkbenen..

dåliga grejer är när hästen hoppar högt med benen hängande, inte drar upp knäna (bogen är ofta stel då)..

hmm lite tips iallafall..
 
Sv: Löshoppning

Vi testade både med ett förhinder och högre oxer bakom. Min klippte lätt 1-1,10 - men givetvis efter att ha övat på lägre höjd först. Annars är gymnastikhoppning med lägre kryss en rätt bra övning för rygg och bakdel. Studsen hade kortare avstånd, men jag kan inte ange meter eller så för vi hade som sagt rutinerade medhjälpare som fixade sånt.

Banan låg längs kanten av ridhuset, sen var det hinderstöd och band runtom som en hage så att det blev en bana att följa för hästen.

Det man skall komma i håg är att det inte blir för många språng per tillfälle, första gången är ju en ren introduktion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 665
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 524
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp