Löshoppning vid treårs

Sv: Löshoppning vid treårs

Om man fångar hästen eller inte spelar absolut ingen roll. Det enda viktiga är att ha ett konsekvent metod så att din häst är trygg i sin uppgift.

Och bara som tillägg så löshoppades min 4-åring på kvaliten i år och fångades inte in en enda gång, och fick en 9:a på temperamentet.

Och ett ytterligare tillägg är att det i min värld inte ens finns att man ska fånga in hästen, tycker det är ett väldigt onödigt riskmoment då det är lätt att hästarna hoppar eller skuttar till, och ska man då fånga in mellan varje språng så blir det så många fler tillfällen som folk kan råka komma i vägen...

/Camilla

*kl*

Krångla inte till det!

Men för hästens skull är det bra om man kan träna med de som ska visa upp sedan.

Pappsen och jag fixade en 8-7 på treårs på min ponny, förtjänade eg högre temperamenspoäng, pappa hade hon bara träffat när vi åkt till veterinären innan :rofl:

Detta är ju helt med hänsyn till hästens temperament. Har den lätt för att bralla till kan man ju träna från början utan infångning.
Jag såg en visning som gav stora applåder av publiken. En ensam tjej kom in med sin 3-åring, ledde fram den till en punkt och gick sedan in i mitten. Hästen stod och tittade på henne och väntade på signal. Hon skötte hela visningen med hjälp av kommando! Hästen stod stilla och hon sa trava, då började hästen lugnt trava, mitt på kortsidan sa hon galopp och hästen började galoppera, hoppade och när hon sa ptrooo stannade hästen och väntade helt stilla och uppmärksamt på sin ägare. Det var så man fick rysningar och tårar i ögonen! Behöver jag säga att hon 10:a på temperamentet!
Så ma får utgå från varje individ men också bestämma sig. Fundera ut hur man vill ha det, skaffa medhjälpare som förstår och prata igenom hur man ska göra INNAN man har hästen framför sig. Och sedan hålla sig konsekvent till det med lugn och tålamod.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 196
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka