Löshoppning vid treårs

Kirre

Trådstartare
Ok, flytta tråden om den inte passar men tävling-hoppning kändes inte riktigt rätt. :)

Ni som visar hästar på treårs, hur funkar det med löshoppning där, mellan hoppen?

Vi diskuterade det i stallet idag då vi löshoppade alla våra hästar. Den mest "erfarne" av oss säger att hästen ska efter att ha hoppat sen lugnt komma fram till ägaren/motsvarande och stanna där/få lite godis, och hållas i, detta då mellan höjningarna tex. Sen släpps den inför nästa hoppning. Ägaren ska själv ej möta upp hästen utan det är av strösta vikt att hästen själv ska gå fram till ägaren. Detta bedöms enligt henne också under allmänna uttryck, samarbete, temperament, så väldigt viktigt alltså.

Sen när jag var iväg och löshoppade min blev jag ju då lite förvånad när instruktionerna var att inte ta hästen utan den förs fram till motstående långsida, till mitten ungefär och ska lugnt stå där med en förare framför respektive bakom som en bildad "fålla" på ca 15 m, medan hindren höjs, sedan flyttar den främre föraren på sig och den bakre driver sen på igen inför nästa hoppning.
Den ansvarige för denna löshoppningen är en van unghästvisare, utbildad och med erfarenhet.

Min fråga är således om det här momentet mellan hoppomgångarna överhuvudtaget ligger till grund för någon form av bedömning mer än att temperamentet då kan bedömmas men att det knappast kan spela roll om hästen lugnt går fram till ägare eller står lugnt utan ihållning i en fålla.

Vad är korrekt att göra? Bedöms det?

Sv: Löshoppning vid treårs

Jag undrar samma sak. Har kollat på lite filmer på nätet från 3 års tester. Verkar variera lite från olika ställen. På en del ställen är det avspärrat runt hela ridhuset och på en del ställen bara på långsidan, vilket ger två olika sätt att "fånga hästen" mellan. Så jag är också nyfiken på era erfarenheter så att man tränar på rätt sätt....

Vi har alltid tränat hästarna att gå fram till en person.

Jag kan säga att så många kaotiska löshoppningar som jag har sett genom åren på diverse visningar är det högst förvånande att man inte alltid gör så.

När jag varit med har hästen inte gått fram till någon utan stoppats efter hindret genom att en person ställer sig framför hästen och en bakom.
Har varit domarsekreterare och inte hört ett ord om att domare bryr sig om hästen går fram till någon efter eller inte.

Godis tycker jag är ett oskick och det bästa är om man kan lära hästen att hoppa ändå. Har sett de som stoppat godis i hästen i tid och otid, oavsett om den var värd belöning eller inte, vilket förstås har gett konstiga signaler till djuret.

Har upplevt alla löshoppnings bedömningar precis så som Görel beskriver.
Det är inte heller alltid att ägaren/visaren är den som skulle stå bäst till för att ta hästen om man nu ville det. Många vill gärna vara "siste" man i kedjan istället för att kunna ge hästen rätt drivinig genom sista kurvan.

På kvaliten på Flyinge så var det funktionärer som vände ut infångare både framför och bakom hästen mellan hoppen. Är nog en säkerhets sak för att inte riskera att en häst kommer och hoppar under tiden man ändrar hindret.

Håller med Görel och Masse att det är så det går till på ett 3-årstest. Alltså ingen ägare som varken fångar hästen eller tar emot den när den kommer. Man vill att hästen stannar "i fållan" på andra sidan hindren.

Som Masse säger gör ägaren /visaren bättre i att stödja hästen mot hindret och stötta med pisken om den får problem. Finns ingen anledning att ägaren/visaren är i fel ände av ridhuset!

Här fångar de hästen i en 'fålla' mestadels vid löshoppning på visning. Har aldrig hört att det skulle vara något som bedöms.

Håller dessutom med Görel att godis är onödigt vid löshoppning. Jag vill ha en häst som när den stannar är lyhörd för när den näsa gång ska hoppa, inte desperat letar efter en skramlande hink eller en hand med godis!

Precis!

Vill inte ha några djur som kräver belöningar oavsett vad de gör utan ett djur som är fokuserad på sin uppgift.

Såg för några år sen en katastrof, en häst som vände innan hindret, sprang hela vägen runt till matte/husse och får godis trots att den inte gjort det den skulle...

Tack alla för svar. Vet ju att ni som svarat är gamla i gamet sas så vet att ni vet vad ni pratar om.

Vet att jag redan första gången personen sa att det bedöms att det lätt konstigt och att det var av stor vikt att hästen själv kom fram och att man inte behövde gå fram till hästen och ta den.

Jag tyckte faktiskt också att det var skönt när jag var iväg och det inte hölls på med mat, just för att ska den belönas när den kan ha gjort tokfel, dessutom kommer ju belöningen bra långt efter för att kopplingen ska finnas där.

Jag försökte få igång en diskussion med personen om varför vi hört så olika och att om det bedöms så "hårt" som hon beskrev är det ju konstigt att det lärs ut annorlunda av andra. Då menade hon att det kan ju vara olika hos olika domare. Eh....så då ska man veta hur domaren vill ha det innan man kommer dit då så man vet hur man ska göra. Ja, det är ju en bedömningssport och alla domare tycker ju olika. Här slutade sen diskussionen.

Men mest "korrekt" är då alltså drivning genom kortsidan efter sprången och avsaktning och inväntan på motstående långsida, antingen med hjälp av infångare alt personer som står där. Och ingen bedömning görs på hur kontaktsökande hästen är. Allmänt intryck av temperamentet kanske bedöms här, eller? Om den är superstissig medan den väntar eller om den lugnt men vaket står redo för uppgiften.

Senast ändrad:

Nu har du helt rätt bortsett från det där med allmänt intryck av temperament som bedöms under hela hoppdelen, inte baserat på hur hästen står still.

Man kan kort sagt säga att den person du pratat med inte har ett enda rätt vad gäller löshoppningen! ;)

Det görs olika !

Men det jag har sett är iallafall att kaos blir det när hästarna inte vet vad som förväntas av dem. Att ha en havrehink handlar inte om att berömma själva språnget om nu någon trodde det, det handlar om att hästen skall lära sig "rätt väg och här stannar man".

Säg att jag har sett 100 löshoppningar och alla gånger när det har blivit oreda så är det enbart pga visarna inte har någon koll alls. Många gånger går visarna enbart in framför hästen - då vänder den och springer tillbaka - då har hinderpersonal fått hoppa fram för att stoppa hästarna. Ofta stannar hästarna där det är som bredast, dvs redan på kortsidan efter hindret och då är det rätt svårt att "rama in" den.

Det är ju ingen bedömningspunkt i sig, men man kan inte komma ifrån att det är en bedömning som en/flera gör. För att hästen ska komma till sin rätt så är det viktigste att man gör lika dant varje gång man löshoppar hästen. Det betyder att hästen känner sig trygg med uppgiften även om den kommer till ett nytt ställe.
Vi var tre stycken, en på var kortsida och en som skötte hästen. Den som skötte hästen släppte iväg den ungefär mitten på motsatta långsida och var också den som mötte upp när hästen hoppat. Föraren på första kortsidan drev hästen till hindret och den vid andra kortsidan drev hästen genom sväng till skötaren. (obs ej stressa hästen) Vi var alltså samma personer på samma platser varje gång och på visningen gjorde vi precis på samma sätt.
Fördelen var att var och en visste precis vad de andra gjorde och hästen kände igen sig och hoppade jättefint. Vi fick beröm av domarna för en väl förberedd häst och en fin visning och jag tror att det påverkar deras bedömning.

Nu har du helt rätt bortsett från det där med allmänt intryck av temperament som bedöms under hela hoppdelen, inte baserat på hur hästen står still.

Förstår det. :) Tänkte mest att det ingår rent allmänt, just då den här personen fick det att låta som att det var en avgörande del som vägde tungt, just att de sökte kontakt efter hoppet.

Bra att veta. Har ju själv inte tränat målmedvetet utan mest på skoj hemma och då har man ju haft den där hinken men det har känts sådär och lite stressat. Så när jag var med om den här andra "metoden" så kändes det bättre, kan inte säga exakt varför men det gjorde det och bra att det är gängse metod. :)

Säg att jag har sett 100 löshoppningar och alla gånger när det har blivit oreda så är det enbart pga visarna inte har någon koll alls.

Och det är detta jag vill undvika genom att veta innan hur jag bör träna. :) Som jag nämnde i inlägget ovan kändes det väldigt bra med drivningen genom kortsidan, den som driver går sen in bakom hästen när den kommit ut på långsidan och i bortre änden av långsidan står sen den som drev på innan hindret och så har hästen en fristad på bortre långsidan medan hinderpersonalen kan jobba säkert.

Tyckte nog ffa att det kändes säkert att man inte behövde släppa hästen utan hästen är redan lös och drivs bara på bakifrån med fritt framåt när det är dags för nästa språng.

Har idag varit och tittat på rådgivande bedömning för unghingstar och där var det självklart att visa hingstarna så som jag beskrivit.
Felet flera visare gjorde var att man smackade i fel ögonblick och använde pisken fel så att många unga hästar inte riktigt förstod vad som förväntades av honom utan vände eller stannade. Har sett det andra gånger också så jag tycker att du ska träna in dina medhjälpare på att inte smacka och piska fel. Värst är att göra det innan hästen passerar sista kurvan innan hindret när man själv står framför hästen. Då vänder många.

Värst är att göra det innan hästen passerar sista kurvan innan hindret när man själv står framför hästen. Då vänder många.

Att man själv driver den framifrån sas då? När man egentligen bara vill få den att fortsätta i samma riktning och förbi en och hoppa. Jo, det blir ju helknas.

I markarbetet hemma försöker jag ju vara noggrann med att alltid driva bakifrån, stå på bakre hälften av hästen, så det är ju helt logiskt egentligen men kan se mig själv ha gjort fel i löshoppning där ja. :o

Tack för tipsen. Vet ju inte om det blir någon visad löshoppning men ändå viktigt tycker jag med konsekvens, rutiner och lugn.

Jag tycker att det finns poäng med att ta hästen och det är att man kan släppa den på olika plats, det kan behövas litet beroende på om den ligger på för hårt eller är litet slö.

Annars tycker jag att Sickan skrev jättebra !

Mitt råd är - ta INTE hjälp av de medhjälpare som finns på plats för piskföring. Utan se till att vara minst tre stycken.
Jag har sett flera uppvisningar som direkt förstörts av dåliga piskförare, som just gått in framför eller varit för flitiga med pisken.
Minns alldeles särskilt en häst nu i våras som var litet långsam, men väldigt koncentrerad på sin uppgift - piskföraren var väldigt flink med pisken och hästen blev uppenbart förvirrad, den blev okoncentrerad och osäker. Totalsabbad uppvisning även om det inte var en sån variant där piskföraren gick före och vände hästen (vilket jag också sett många gånger)

Jag tycker att det finns poäng med att ta hästen och det är att man kan släppa den på olika plats, det kan behövas litet beroende på om den ligger på för hårt eller är litet slö.

Annars tycker jag att Sickan skrev jättebra !

Mitt råd är - ta INTE hjälp av de medhjälpare som finns på plats för piskföring. Utan se till att vara minst tre stycken.
Jag har sett flera uppvisningar som direkt förstörts av dåliga piskförare, som just gått in framför eller varit för flitiga med pisken.
Minns alldeles särskilt en häst nu i våras som var litet långsam, men väldigt koncentrerad på sin uppgift - piskföraren var väldigt flink med pisken och hästen blev uppenbart förvirrad, den blev okoncentrerad och osäker. Totalsabbad uppvisning även om det inte var en sån variant där piskföraren gick före och vände hästen (vilket jag också sett många gånger)

Tack för svar. Du har helt rätt i det att man kan välja var man vill släppa. Det jag har känt har dock varit att är de lite på så har det kommit ett ben i ren glädje och då står man lite vanskligt till. Det går ju, om man är sammansvetsade att hålla hästen längre bak eller längre fram på långsidan beroende på vilket temperament de har.

Skulle nog gärna ha samma vana personer ja, om jag skulle visa.

Det här är min:
en häst nu i våras som var litet långsam, men väldigt koncentrerad på sin uppgift.
:angel:
Man ser på hela henne flera meter innan hur hon fokuserar och funderar och så går det ju så långsamt så man är rädd att hon ska stanna men jag tror dock nu att hon bara är väldigt koncentrerad. :D

Och se till att de du tar hjälp av vet vad du vill med hjälp av små signaler. Jag var på rådgivande bedömning igår och på ett flertal hästar var medhjälparna en bidragande orsak till att hästen gjorde en katastrofal visning. Dessutom så var det en visare som hela tiden skrek till medhjälparna vad de skulle göra och det var inte heller någon höjdare.

Med en häst som har rutin på att springa runt och stanna på rätt ställe klarar man sig på en medhjälpare, har man en mindre rutinerad häst el en häst man vet blir spänd och osäker bör man träna med tre från början och sen ta med sig dem på visningen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 196
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka