löshoppning -05

T

tashinajess

Hur löshoppar ni era -05 or.

Jag leker mest fram det hos mina, de får trava eller hoppa små språng över mycket låga eller liggande bommar, så det handlar mest om miljö träning, samt lite styrka och kroppskontroll träning.
Kanske något av de tre hindren åker upp lite så att de får använda kroppen och hoppa ett litet skutt.

Mycket för att de ska bli avslappnade med situationen och olika bommar, samt att de skall vara lugna och inte rusa igenom serien.
(jag bygger alltid trekombination när jag löshoppar).

Hur gör ni? och hur ofta?

Sv: löshoppning -05

Med tanke på att de förväntas hoppa 1,20 i vår, så tycker jag de gott kan skutta över 90 - 1 m förutsatt att de är vana vid löshoppningen. Det är fortfarande inga höjder att tala om. Är det hästar som överhoppar sig rejält (lägger på 50 cm extra) så får de hoppa lite lägre.

De hästar som är avlade för hoppning och hoppar bra, kan lika gärna hoppa ett få språng lagom höjd som många gånger lågt. De får ofta mer mjölksyra än de som inte riktigt vet hur de ska bete sig.

Min pålle är löshoppad ca 5gånger. han tycker att det är roligt och visar kapacitet travar typ över o så länge det går så med honom så "måste" hindrena upp lite för att han ska hoppa!;)
Har hoppat ca 120cm med honom nu i sensommras vilket han tar lätt, kan tillägga att han är ca 173cm i mkh.

låter ni era hästar hoppa ett eller två hinder?är lite osäker på hur jag ska göra med min 2-åriga ponny....

Hej

Man ser inte det lilla hindret på min film som jag la in , men jag har alltid ett hjälphinder innan.

Jag lastar åker transport till ridhus och löshoppar. Det blev några gånger i våras och nu har vi börjat igen. Det är ett ställe som anordnar löshoppning med tanke på unghästtester man får hjälp tips och råd, de är skitduktiga på att hjälpa hästen att göra rätt.
Ett litet hjälphinder och sen en oxer på samma avstånd som på treårstestet. Hon har väl hoppat 1m-105 typ än sålänge.
Hon fixar det kanon, hon taxerar och visar mycket spänst, med bra teknik, troligen blir den ännu bättre när det blir högre. Dom säger att hoppar hon såhär på treårs, så kan dom inte ge henne dåliga poäng :)

Vi hoppar alltid vanlig kombination (alltså ett hjälphinder + ett till), först brukar vi börja att bara leda över dem när bommarna ligger på marken, sen kryss på båda ställena, sen lägger man upp till en oxer på sista hindret. Tvååringarna har väl hoppat ca 5 ggr i år (uppehåll 3 mån över sommaren) och han som kommit längst har hoppat en oxer på 1.10 utan problem.

Lägger in video:

http://www.l8p8.se/filmer/ior_hoppning_0001.wmv

kvaliteten på filmen är jättedålig, den är filmad med min telefon...

Vi började med att låta henne gå över bommar osv. Sedan förstå själva principen med att springa runt, det ska vara lätt och roligt ! Absolut inte jaga hästen runt.

Nu hoppar hon upp till 120, endast 1-2 språng på den höjden, och aldrig mer än ca 6 språng sammanlagt. Löshoppar alltid med två-kombination, då A hindret är lågt och bara till som hjälp. Hon tycker det är enormt kul, behöver aldrig smackas på utan har mycket bra bjudning och koncentration på hindrerna.

Hon löshoppas ungefär 1 gång i månaden, el varannan månad. Vi brukar åka iväg då det blir lite miljöträning också, bra inför tre-årstestet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar