lösgjordhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lusidor

Trådstartare
Jag bara slogs av hur lösgjord Bents häst är här.
http://www.youtube.com/watch?v=YtDEWcBz1X4&NR=1
Det känns som om det stora problemet i ridning är att få hästen lösgjord, men jag hars vårt att tro att man kan komma dit med enbart ridning.
Någon som kan bygga på tankebanan om hur man egentligen uppnår en sån här lösgjordhet!?
För har hästen minsta obalans i kroppen lär den stelna till lite igen mellan passen även om rörelser utförs perfekt och man har teknik för att komma åt hela hästen.

Vad gör ni för att uppnå full rörlighet i hästen.

Kolla bara hur flytande hästen går och kan växla mellan olika positioner utan att det sitter fast och håller emot någonstans.

Det här måste ju vara en grund för att hästen ska kunna svara omedelbart och reflexmässigt på fina hjälper.

Kan ni lista alla kriterier ni tänker på i vardagslivet med hästen, för att den ska få en mjuk och ledig kropp och rörelse. Både i ridningen och i hantering och miljö och utfodring. och gärna om någon vet hur Bent tänker!
Plus andra duktiga "vanliga" dressyrryttare som har lösgjorda hästar.

För det känns ointressant eg att jobba på teknik för att komma åt ett problem, som eg består i att hästen inte är lösgjord, och återkommande blir styv och stum mellan passen. tex måste "värmas ur" innan den kommer till arbete.

Vad tänker ni andra!?

Sv: lösgjordhet!

För det känns ointressant eg att jobba på teknik för att komma åt ett problem, som eg består i att hästen inte är lösgjord, och återkommande blir styv och stum mellan passen. tex måste "värmas ur" innan den kommer till arbete.

Vad tänker ni andra!?

Jag tänker att jag inte vet eg vad du ser:confused: Det var inget som ser märkvärdigt ut, eller imponerande. :confused:

jag tänker också ang citatet ovan att det är en självklarhet att hästen inte blir "styv och stum" mellan passen, och OM den blir det finns alltid en anledning och då får man leta efter den.

Axel: DÄR blev jag imponerad:love: :bow:

Den där hästen kommer att få större bakhovar- eftersom den är lätt i sin framdel- går på glödande kol- med schwung:love:

OCh för att koppla till sätestråden (var det väl?) DEN är inte lätt att rida där, fast det ser så lätt ut :angel: :bow::bow: Blir så fruktansvärt avundsjuk:D Det där är inte åka häst inte. Blir så imponerad (och över lugnet och bara fortsätta när hästen blir spänd. )

Nej han åker inte.
Sen ser man skillnad på att en RUTINERAD skicklig ryttare inte gör affär av hästens rädsla o hästen lugnar sig- behövs ingen NH där inte:D

det måste vara skitsvårt att få en häst med sådana rörelser att sitta ihop, eller tänker jag helt fel??

Gee, vilken pålle, och vilken karl att rida :bow:

KL

Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord????

Kanske är jag alltför amatörmässig, men jag tänker i vart fall med min häst, att om den mår bra för övrigt, så är det lättare att få den lösgjord. Försöka tillfredsställa hästens behov, av omväxling, fysiskt välbefinnande och respektfullt bemötande från mänskor som hanterar henne.

Jag bara slogs av hur lösgjord Bents häst är här.
http://www.youtube.com/watch?v=YtDEWcBz1X4&NR=1
Det känns som om det stora problemet i ridning är att få hästen lösgjord, men jag hars vårt att tro att man kan komma dit med enbart ridning.
Någon som kan bygga på tankebanan om hur man egentligen uppnår en sån här lösgjordhet!?
För har hästen minsta obalans i kroppen lär den stelna till lite igen mellan passen även om rörelser utförs perfekt och man har teknik för att komma åt hela hästen.

Vad gör ni för att uppnå full rörlighet i hästen.

Kolla bara hur flytande hästen går och kan växla mellan olika positioner utan att det sitter fast och håller emot någonstans.

Det här måste ju vara en grund för att hästen ska kunna svara omedelbart och reflexmässigt på fina hjälper.

Kan ni lista alla kriterier ni tänker på i vardagslivet med hästen, för att den ska få en mjuk och ledig kropp och rörelse. Både i ridningen och i hantering och miljö och utfodring. och gärna om någon vet hur Bent tänker!
Plus andra duktiga "vanliga" dressyrryttare som har lösgjorda hästar.

Vad tänker ni andra!?

Om vi bortser från Bentfilmen (och snacka om handridning där:eek:) som jag inte förstår vad du ser i, så ang lösgjord:
Det finns många olika sätt. Och många trådar om det tror jag. En snabb galopp är lösgörande, att skrittklättra är lösgörande, att rida mkt sidvärts och att ställa böja lite extra. Samt att rida lite djupare och rundare i korta sekvenser.:eek:
Av detta blir hästen lösgjord dvs rör sig lätt och utan spänningar. Men det räcker ju inte. Sen kommer rakriktningen (eller eg samtidigt det är mkt samma rörelser som är en hjälp där tex skolor mm)

Om man rider igenom hästen någotsånär så i stort sett varje pass, oavsett om man rider i skogen eller på ridbanan, så har man en häst som inte blir stel och stum mellan ridpassen. Lösgörande behövs ändå som uppvärmning och för att släppa ev spänningar, som en del av framridningen. Det hjälper också en ev spämnd häst att få fokus på arbetet.

Men i stort sett ska du direkt kunna ha hästen "där" varje pass, lösgjord och rakriktad, redan från början. Så ser det inte ut alltid förstås, men i sin kropp ska den vara det. Sen kan spänningar pga yttre omständigheter i omgivningen, överenergi, träningsvärk mm gör att man får arbeta mer eller mindre för att få hästen lösgjord.

Vet inte hur du tänker runt din fråga ang miljö och utfodring i det här sammanhanget, men självklart ska hästen ha bra mat och en miljö den trivs i. Människor som klarar av att hantera den på ett bra sätt så att det inte upppstår stresslägen eller otrygghet pga dålig hantering. Hästen ska ha tillräckligt med mat för att kunna klara det arbete man begär av den och kunna bygga upp kroppen utifrån det. Naturligtvis.

Ja, det var ett försök att svara lite mer utförligt. En "mjuk och ledig" kropp är eg en självklarhet för mej. Rider man inte igenom hästarna regelbundet blir de gärna stelare och mindre smidiga på det sätt man vill ha dem som ridhästar, särskilt om de inte är unga och rör sig mycket och omväxlande i hagen. Då måste man ju starta om med uppbyggnaden av kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske också att man lossar sin egen kropp... Och knopp för den delen; svårt att rida skapligt om man är spänd i någondera.

Det vore intressant att se den sista filmen i skrittskolor och i en lägre form, med mindre stöd i bettet. Hur rör sig hästen då?

Den har också en tendens till överdrivet flashiga frambensrörelser, där bakbenen inte orkar lyftas till samma nivå.

Senast ändrad:

De visade det som ingick i FEI´s register där finns bara skolor i trav o galopp.
Sen undrar jag varför du vill att den ska gå lägre:confused:framtung?

De tyska hästarna visar som yngre på tävling att de söker sig framåtneråt. i trav, men i galopp ska den mer eller mindre går kvar när tygeln längs- överstrykning.

hästen hjälps av sin ryttare att få mer vikt bak. På den ryttarens syns det inte vad han gör, men han guidar hästen till att gå med mer vikt bak- samling. Han har inte mkt i handen- då skulle hästen inte kunna röra sig som den gör.
Den har också en tendens till överdrivet flashiga frambensrörelser, där bakbenen inte orkar lyftas till samma nivå.
Hörru!

när hästen bär bak så blir framdelen friare att röra sig luftigt.
Bak kan inte göra likadant - när den bär med bak- bara i ökad trav när den får större svävmoment. Manken o bogen kommer upp.

en framtung häst kan ALDRIG röra sig så.

Senast ändrad:

Det vore intressant att se den sista filmen i skrittskolor och i en lägre form, med mindre stöd i bettet. Hur rör sig hästen då?

Den hästen kan jag nog lova är lätt i handen på ryttaren.
Det handlar om mycket små signaler där. Hästen är lätt fram öht. Därav frambenen. Bak bär den ju....

Det finns inget som säger att den skulle vara mindre lyhörd i skritt.:confused:

Ang "stöd i bettet", Bents ryckande förstår jag inte alls:confused:
Det visar ju att han inte alls rider för sätet hela vägen han "hjälper till" minst sagt med handen för att få den dit han vill:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Bara ett exempel.
Om du lastar in 3 feta personer i baksätet o 7 golfbagar i skuffen:smirk: i en bil så kommer fjädrarna bak att tryckas ihop o fram kommer den att nästa lätta.
du får då förändrade köregenskaper eller hur.

Eller en fellastad släpvagn efter.

Bara ett exempel.
Om du lastar in 3 feta personer i baksätet o 7 golfbagar i skuffen:smirk: i en bil så kommer fjädrarna bak att tryckas ihop o fram kommer den att nästa lätta.
du får då förändrade köregenskaper eller hur.

Eller en fellastad släpvagn efter.

Fast i en bil är det inte så trevlig känsla kanske som på en häst :rofl:

Ja, det är den nog allt.. Men varför rycker karln så mkt i tyglarna
Ja tygelrycken har jag inte tänkt berömma. jag tänker på den helt lösgjorda skritten där alla delar vippar och rör sig.
Ja, svårt att få styrka (i hästen)att hålla ihop en sån kanske, men det är ju en annan sak.
-Att det är svårt att hålla kvalite från början på en riktigt rörlig häst utan spänning och utan att spänna sig själv.

Bents häst rör sig förmodligen bara så länge i en rörelse att den blir mer rörlig, men utan att komma till ett mjölksyrestadium som sedan behöver tid att "läka" och återhämta sig. Att ligga strax innan eller på gränsen utan att trötta ut. Sakta bygga upp.

Någon annan än Axel o flash som har kommentarer, kanske någon som inte alltid är på barock och lägger in tävlingsdressyrfilmer eller kommentarer om att det är fel eller kass?:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka