Lösgående får?

kvandi

Trådstartare
En snabb fråga...

Får får gå lösa? Alltså helt lösa, inte ett staket i sikte? Dessutom går en vägförening igenom gården där de härjar så de både går över vägen och ibland ligger o sover i en enda stor klunga mitt på vägen.

Det enda jag kan hitta i jordbruksverkets föreskrifter är att "får skall hållas i lösdrift". Någon definition på lösdrift finns inte i just den föreskriften iaf.

Kan det vara så självklart att djur skall hållas inhägnade så att det inte står med? Det står en parafgraf oxå om att stängsel skall hållas välskötta och på sådant sätt att djuren inte kan skada sig. Men det står inte ordagrant att de skall hållas i inhägnad... Så det kanske är lagligt med lösgående får??

Nån som känner till detta?

Sv: Lösgående får?

Nej de får inte gå lösa. Däremot så kan man ju ha, precis som till nötkreatur, en färist. Då har de ju möjlighet att fritt passera över vägen på dessa ställen, men det måste vara skyltat.

Kicki :laugh:

Tror(!) inte det är ett absolut krav på stängsling. Man kan ju tänka sig lösgående får (och andra husdjur) på stora marker och som hålls kontroll över på andra sätt. Fäbodsdrift t ex.

Färist skulle ju inte göra någon skillnad i TS fall, om jag förstår rätt.

LIA

Ovan odlingsgräns får man ha får lösa...
I vår by finns det en fårbonde som släpper ut fåren på våren, och så är dom på fjället hela sommaren, och kommer hem på hösten när maten tryter.
Förr gick fåren genom hela byn, och åt upp allt ätbart i trädgårdarna innan dom gick "hem", men nu har han bättre koll, och stänger in dom på gården sista tiden innan det är dax att stalla in dom.

På den tiden han lät dom äta sig mätt i trädgårdarna var det mycket gnäll och bråk, de lilla som växer i fjällen vill man ju helst inte ha uppätet. Men nu är det inte alls problem, vi vet att det är ett misstag om dom verkligen kommer ner på gården.

* Jenny *

Nu vet jag inte om en Ö har andra regler.
Men då jag var bosatt på en Ö så gick alla djur lösa. (får o kor)
De andra 11 som bodde fast på ön stängslade in sina tomter.
Ön delades av med en väg på mitten, där fanns det färist så djuren inte kunde komma ut på vägen eller över på andra sidan hur som helst.
När mina Islandshästar vilade så hade jag med dom helt lösa.

Kanske är det som sagt annorlunda med regler på en Ö, men detta var den absolut smidigaste lösningen för djuren gick inte instängslade alls.

Jag vet på flera ställen i landet där man på mindre väg, (men ändå inte privat) kör över färister och måste köra bland framförallt kor. Och visst det händer att djuren ligger på vägen, men detta är inget som stör mig.

Hellre skadefria djur som får gå utan fasta staket, och istället att vi människor får ta lite mer hänsyn till att djuren har lika stor rätt till marken som vi.

Nu vet jag inte om en Ö har andra regler.
Men då jag var bosatt på en Ö så gick alla djur lösa. (får o kor)
De andra 11 som bodde fast på ön stängslade in sina tomter.
Ön delades av med en väg på mitten, där fanns det färist så djuren inte kunde komma ut på vägen eller över på andra sidan hur som helst.
När mina Islandshästar vilade så hade jag med dom helt lösa.

Kanske är det som sagt annorlunda med regler på en Ö, men detta var den absolut smidigaste lösningen för djuren gick inte instängslade alls.

Jag vet på flera ställen i landet där man på mindre väg, (men ändå inte privat) kör över färister och måste köra bland framförallt kor. Och visst det händer att djuren ligger på vägen, men detta är inget som stör mig.

Hellre skadefria djur som får gå utan fasta staket, och istället att vi människor får ta lite mer hänsyn till att djuren har lika stor rätt till marken som vi.

Det är ju jättebra OM det kan fungera med total frigång... Jag bor 3mil från göteborg, och fåren orsakar oss ogelägenheter... Två punkteringar iår, en lackskada på bilen varav ett däck var så sargat att det inte gick att laga(= köpa fyra nya däck till en kostnad av 4000). Punkteringar o skador på bilarna får vi då gården de lever på är riktigt skräpig o de klipps mycket illa om alls så de släpar med sig ståltrådar i annan skit ut på vägen, som vi kör på. Jag har fått laga mina häststaket gång på gång för fåren inte respekterar trådarna och sliter sönder både tråd o stolpar(släpper ut hästarna). Jag har klippt loss fåren ur gamla fårnät på ägarens gård när de fastnat. Vid ett tillfälle hade oxå ett får fastnat i vår eltråd(utan el den dagen...) så den fick jag oxå klippa loss. Grannens häststaket har oxå rivits otaliga gånger. Nu har jag satt undre tråden i vårt staket så högt att fåren inte "går igenom" utan går under. Det resulterar i att hästarna slinker ut ibland när gräset e grönare...

Som sagt, kanonbra med fäboddrift om det funkar, men det gör det inte här. Fåren begränsas inte av färister heller, de går helt lösa...

Det är ju jättebra OM det kan fungera med total frigång... Jag bor 3mil från göteborg, och fåren orsakar oss ogelägenheter... Två punkteringar iår, en lackskada på bilen varav ett däck var så sargat att det inte gick att laga(= köpa fyra nya däck till en kostnad av 4000).
Sicka får. Bet dom sönder däcket? :eek:
Varför köpa 4 däck om endast ett är trasigt?

Det övriga du beskriver kan väl knappast läggas fåren eller det faktum att dom går fritt till last. Ta i stället tag i ägarna som inte håller ordning på sin gård.

LIA

Sicka får. Bet dom sönder däcket? :eek:
Varför köpa 4 däck om endast ett är trasigt?

Det övriga du beskriver kan väl knappast läggas fåren eller det faktum att dom går fritt till last. Ta i stället tag i ägarna som inte håller ordning på sin gård.

LIA

Givetvis bet fårena sönder däcket, de har ju så himla vassa tänder... :grin: Ne, de hade släpat med sig ett stort järn ut på vägen, som slet upp sidan på däcket, gick med runt några varv o därmed oxå repade upp hela sidan på bilen. Fårena gick då med päls som hängde o släpade efter dom -oklippta.

Har man fyrhjulsdriven bil så byter man alla däck om inte man vill ha ojämnheter i gången, de var såpass slitna att det inte gick att byta bara det trasiga eller ens det ena paret. Men försäkringsbolaget ersatte bara lackskadan o ett däck... O vi är pedanter med våra bilar, vi gör inget med dom halvdant...

Jag tänkte ta tag i ledarfåret o snacka allvar med henne... Nä, självklart är det ju ägaren vi skall ta tag i- men får jag ha lite kött på benen först om det verkligen är lagligt med lösgående får. Så vi har nått o yrka på när vi vill ha honom till o stängsla in kräken. Men vi lämnade över till vägföreningen igår, ordf skulle se till att det fixar sig, både med lösa får och den skrot som ligger intill vägen. Vi har haft tillräckligt med turer med den gårdsägaren, kan lova er att han hade passat perfekt i "grannfejen"!

Men om en månad flyttar vi så då skiiiter vi i det! Men våra husköpare behöver ju inte ta samma skit som vi gjort i alla år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 798
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka