Lösdrift vs stallplats

Sv: Lösdrift vs stallplats

Jag har lösdrift hemma, o har haft det i ett år nu. Vissa delar av hagen har ju fått grusas upp rejält! Har ingen inneplats att ta hand om hästarna på, står alltså alltid ute o ryktar sadlar m.m. Det fungerar faktiskt bra, man har ju ändå kläder efter väder när man ska rida!

Om Gauti är ranglåg ska du se till att de fodrar så att alla blir mätta. När min man fodrade en gång såg jag att han hade lagt upp allt i en hög. HALLÅ! "Men jag tänkte att de kunde vara kul för dem o äta ihop för en gångs skull" Ehhh, nej det är det inte. Alltså inte kul för den ena som inte får nåt....

Men som ovanstående skrivit, kul för dem att få va ute med polarna dygnet runt. Jag kan ju höra dem galoppera på nätterna ibland så det är ju inte så att hästar sover hela nätterna om nån trodde det. Kul för dig med sällskap. Så prova! Det blir ju lite mer borstning men det är det värt!

Jag har lösdrift hemma, o har haft det i ett år nu. Vissa delar av hagen har ju fått grusas upp rejält! Har ingen inneplats att ta hand om hästarna på, står alltså alltid ute o ryktar sadlar m.m. Det fungerar faktiskt bra, man har ju ändå kläder efter väder när man ska rida!

Om Gauti är ranglåg ska du se till att de fodrar så att alla blir mätta. När min man fodrade en gång såg jag att han hade lagt upp allt i en hög. HALLÅ! "Men jag tänkte att de kunde vara kul för dem o äta ihop för en gångs skull" Ehhh, nej det är det inte. Alltså inte kul för den ena som inte får nåt....

Men som ovanstående skrivit, kul för dem att få va ute med polarna dygnet runt. Jag kan ju höra dem galoppera på nätterna ibland så det är ju inte så att hästar sover hela nätterna om nån trodde det. Kul för dig med sällskap. Så prova! Det blir ju lite mer borstning men det är det värt!

Ja, Gauti får snällt stå och vänta tills han får mat, dvs när dom andra bestämt vilka högar dom ska ha först :rofl: Stackarn.

Borstning är det mycket med ändå tycker jag, han är ute ifrån 05.00 på morgonen till 21.00 på kvällen nu så det blir mycket utevistelse i alla fall och skitiga blir dom! :)

Knappen...

Har tänkt på en sak. Varför måste det alltid vara stora hagar när man har lösdrift? Det måste ju ändå vara bättre för hästen att vara ute dygnet runt men i en mindre haga än att stå instängd i en box halva dygnet?

Stora hagar = inte lika hårt tryck på marken = torrare och trevligare.
Dessutom vill man ju att de ska kunna röra sig ordentligt och även kunna gå undan om det behövs.

Ni som har era hästar på lösdrift, har ni dom på fri tillgång eller fodras dom vissa tider?
Hur har det gått om ni haft dom på fritillgång?

Våra hästar har helt klart ätit mer än vad som kanske är lämpligt :angel:
I år har vi byggt en foderautomat där de får pilla fram höet, verkar funka bra :love:

Våra båda pållar gick förra vintern på lösdrift med fri tillgång, de är båda lättfödda och brukar vara lite runda om magen. Stoet som är ledare i hagen (flock på ca 7 hästar) stod väldigt mycket vid höet och var som vanligt lite rund. Valacken däremot busade mycket med unghästarna och blev smalare än han brukar vara om vintrarna. Dessutom gjorde allt bus i hagen att han redan hade lite kondition när vi började rida i våras, så för hans del har det varit enbart positivt med lösdrift! Förra vintern var alla de andra hästarna (halvblod) installade på natten, då stod våra bara och käka. Men iår så är det fler som ska vara ute dygnet runt, det blir nog bra för våra pållar!

Nu har jag ingen islänning,men en korsningsponny!
Henne har jag på lösdriftsstall,det bästa jag gjort när jag ställde henne där!
Lösdriften är ca 1 år gammal,med kraft och hö-stationer,där dom kan äta upp till 20 ggr /dag!Dom går med transpondrar runt halsen,som läser av matransonen!
Elektrisk vattenkopp och dränerade hagar,grus i 1a delen av hagen där dom går mycket,sen skog,stor ligghall med halm i en lada,gjord för ca 15 hästar,nu är det 7 hästar!Skötselspiltor,några boxar,spring-gång(bra nät vädret är dåligt och vet ska komma)

Senast ändrad:

Synd att det systemet är så dyrt i inköp bara för skulle vara drömmen att ha.

Jag vet ej vad anläggningen kostade att göra,stallhyran ligger på 2000kr/mån!
Värt varenda krona!

Läste i en tidning när de började med aktive stable att det låg på från en halv miljon men vet inte om ev markförbättringen de gjorde i artikeln ingick i det.

Det är i ett Active Stable jag står i
Lite utformat så att hästarna vandrar när dom ska äta.och foderstationerna ligger på olika platser,med lite "hinder" i vägen,så dom inte bara traskar rakt fram till stationerna!

Det är i ett Active Stable jag står i
Lite utformat så att hästarna vandrar när dom ska äta.och foderstationerna ligger på olika platser,med lite "hinder" i vägen,så dom inte bara traskar rakt fram till stationerna!

Låter ju jättebra det där! Så skulle man ha haft det. Är ju rätt naturligt då liksom och man vill ju gärna ha det så naturligt som möjligt för hästarna

* raderat *

Senast ändrad av en moderator:

Jag med... Det var en artikel om det i hästmagasinet för ett tag sedan, där stod det att man kan få EU-bidrag för att bygga en sådan anläggning.

vill ha mina två ston på lösdrift och undrar om någon vet ett lösdriftstall i FINSPÅNG??

Har oxå min på lösdrift och det skulle väldigt mkt till för att jag skulle stalla upp henne. Gå på stora ytor och gå in när de vill (på vintern nästan aldrig när en annan tycker det skulle vara mkt skönare att sova i torrt spån under tak än i snön) På sommaren är hon dock ofta i ladan när flygfäna är som mest aktiva.

Nackdelen är att trots hon tappat över 50kg så har hon mkt kvar att gå ner och då hon är väldigt ranghög så ser hon till att hon blir mätt när höet kommer :smirk:

Nämen! en med samma problem som jag!Min lilla isis är ''härskaren'' och bestämmer över alla.Det verkar som att hon planerar hur hon ska klunna äta av allas högar och på de sättet få mera än alla andra.
Hon står också på lösdrift i en härlig kuperad hage med en mindre flock och hon trivs jätte bra med det!;)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 637
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka