Lösa i magen

F

FTW

Hästarna är väldigt lösa i magen och fiser en hel massa (ursäkta - kan inte formulera mig finkänsligare ...) och det stinker verkligen rutter fisk om det.
Några förslag till vad det kan bero på och vad jag kan göra.

De går på bete nu, men vandes vid gräset under fyra veckors tid, och mag-olaget verkar ha kommit efterhand - inte när gräset började växa.

Sv: Lösa i magen

Ingen som har något förslag? :confused:

Något är absolut fel, men jag vet inte vad, så jag vore glad för alla slags idéer om vad det kan bero på.

Så är våra pållar också. :bow:

Det kommer att rätta till sig när deras magar vant sig vid gräset.

Men de har ju vants vid gräset lååångsamt! De kommer dessutom från en vinterhage där det också växer gräs.
Tror du att det ändå kan vara så enkelt som att det beror på gräset?
Så här har jag nämligen aldrig sett det förr, men å andra sidan har vi mer bete än någonsinn.
Hoppas att du har rätt! :bow:

Testa med att ge A-fil. Jag brukar blanda med havre och betfor och hänga in det i boxen i en transportkrubba. Då brukar hästarna ha petat i sig det under natten.

Hej! Jag vill inte skrämma upp dig, men förra sommaren gjorde jag precis som du med invänjning av betet, den ena hästen var precis som dina i magen, och hade fång, upptäcktes det efter ett par dagar.
Kolla för säkerhets skull hela tiden efter fångtecken, då magens obalans kan vara ett tecken på fång.
Lycka till och hoppas att det bara är lite normal "gräsmage".
Alanis

4 av 5 av våra hästar har det så... de 4 är de som går i sommarhagen.dvs de som äter gräs. :p

Loppfrön o foderjäst - funkar faktiskt jättebra!

Ge 2,5 dl loppfrön uppblötta en kvart innan morgon o kväll. Jag garanterar att du ser skillnad efter några dagar. Foderjäst är oxå bra, jag ger bägge och.

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 578
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama