Om jag målar f-n på väggen över något som inte är så som det ser ut, är jag glad för det.
Men jag har sett både det ena och det andra i mina dar. Jag har skrivit flera skolarbeten på gymnasie och universitetsnivå i ämnet djurskydd. Då har jag suttit timtals på Örebro kommuns miljökontor, hos en tuff djurskyddsinspektör, som senare kopierade upp mina arbeten och lämnade ut till flera av sina kamrater runt om i landet.
Dessutom har jag lämnat en tidigare sköthäst i ett stall som såg helt OK ut, de som stod för stallet var jättetrevliga. Men de som köpte min sköthäst visste knappt vad som var fram och bak på en häst. Men äldsta dottern hade haft häst en kort tid för 25 år sen och kunde nog komma till trakten ett par gånger om året och titta till hästen. De som stod för stallet tröttnade ganska snart, då hästen inte sköttes. När jag kom upp på besök en månad senare, gråter jag än idag för att jag inte hade hästtransport med mig... Hästen hade inte fått hovarna kratsade på fjorton dagar "hon lyfter inte hovarna", det växte havre under vattenkoppen och boxbädden var svammpig. Dessutom hade den 22-åriga hästen gått ner rejält i vikt. Jag sa ifrån på skarpen och ett halvår senare hade hästen blivit "pensionär" hos en granne och gick och skrotade med ett par andra pensionärer.
Jag har också stått i ett stall, där det varit stora stenar, bråte och en dyngstack undermåligt inhägnad i en visserligen stor,men skabbig hage. Logdörrarna på baksidan for ofta upp och därinne stod en harv med vassa pinnar utstickande. Hästflocken fungerade inte, utan de ranglåga jagades jämnt. De stod på dyngstacken och knaprade rester av halm och höstrån, när de andra hästarna stod mitt i höhögarna och åt upp höet. När ranglåga hästarna inte hittade mer ätbart i dyngstacken åt de av färgen på väggarna.
Hästarna i hagen hade ofta hovbölder, som fick "läka ut". "Det skulle bli ett himla åkande om veterinär skulle komma stup i ett..." Hästarna kom ofta in med småskador från stenar, grenar och annat i hagen om det inte var sparkar från haggrannarna.
Men det kan ju inte hända i det här fallet, då alla hästarna utom TS fullblod går i hagen. Så det är säkert bra.
Mvh
IngelaH