Lös i magen...

M

Meemisen

Min häst har nu efter en väldigt långsam tillvänjning(ca 6 veckor) kommit ut på bete. Enda sen dom första dagarna har han varit lite lös i magen och det är väldigt grönt om man jämför med de andra hästarna han går med..
Jag undrar nu vad det kan vara som är fel, han är avmaskad, tänderna är ok, glömde dock att fråga vet om hon visste.. Han är 6 år gammal, har svårt med hullet på vintrarana men har aldrig haft dålig konsistens på avföringen.
Finns det något jag kan ge honom?
Han får lite kraftfoder på dagarna för att få i sig vitaminer och mineraler och för att inte tappa sitt hull..
Det han får nu är:
100g Betfor
100g Müsli(Salsa basmüsli från lantmännen)
200g Lucern
2 kaffemått salt
2 pumpar B-vitamin
vitlök
Mineraler
och E-vitamin vid behov..
Vad tycker ni?

Sv: Lös i magen...

Ge massor av stråfoder!Lägg in en halmbal i hagen och se om han tuggar i sig det.;)

Tror inte han rör det, sen han började gå på gräs har han knappt rört sitt hö... Plus att vi har storbalar och jag tror inte stallägaren tycker om att jag skulle "skräpa ner" hans hage... Det finns inget tillskottsfoder eller liknande som kan vara bra?

Vet ej,på mina har halm/hö löst problemet.Sorry!:smirk:

Tror att det borde ge sig efter ett tag. Brukar vara likadant när man byter grovfoder fr hö till hösilage. Sålänge den dricker ordentligt, så ordnar det nog till sig efter hand.

Jo, dricker gör han, men det känns som jag vill ge honom något, han är inte uttorkad, men ganska trött..

Hej, om du vill underlätta för honom(tror precis som ngn tidigare att det beror på foderomställningen men man kan ju inte vara säker) så
finns det en hel del olika preparat på marknaden.

Krafft magtarm
probimin
protexin
proequo

mfl

Tror du han blir trött pga av magen eller kanske för att han börjat gå på bete?

Dofilus, vadå?:)

Förstår vad du menar tror jag, lactobakt. överhuvudtaget.

Bifilus tillbaka:)

Jag är inte säker, men tror det är för att han börjat gå ute helt nu..
Har du använt något av det du skriver, vilket är bättre än dom andra, vad vet du om tillskotten?

smurfis och kickikompis
Menar ni helt vanlig filmjölk?

Hej, ja min lillkille lider av mer elelr mindre kroniska tarmproblem. Det svåra är att veta just vilket preparat som fungerar på den specifika hästen. Vad någon blir hjälpt av funkar ju tyvärr inte säkert på någon annan. Jag har gett protexin PROPASTE(inte att blanda ihop med någon annan sort) o Proequo. Allra bäst resultat på min har jag fått med proequo, vilket tillsammans med andra insatser gjort honom bra.

Proequo och en del av de andra preparaten innehåller lacto.bakt precis som fil men i annan koncentration. Protexin är det preparatet som innehåller flest olika sorters bakterier.

Jag skulle tro att om det nu beror på foderomställningen så hjälper nog ett preparat med just lact.bakt typ proequo, proviva, fil.
Krafft magtarm innehåller samma men torkat(ej levande).

Men som sagt det är svårt att veta vad som funkar eller inte...
Hoppas han blir bra snart!

smurfis och kickikompis
Menar ni helt vanlig filmjölk?[/QUOTE]

Japp. Helt vanlig Dofilus som finns i alla matvaruaffärer. Fick tipset av min veterinär och det fungerade bra. Efter 1 dag med 1 dl/3ggr dag så var magen på bättringsvägen.

Nu får han bara mat en gång om dagen när han går på bete, mest för att han ska få i sig vitaminerna och mineralerna.. Ska jag ge 3dl då?

Prova dig fram. 3 dl kanske blir för mycket blandat i ett mål. Jag fick dela upp det på flera gånger eftersom hon inte tyckte att det var så gott. Lycka till!

Jäst, foderjäst eller vanlig bakjäst, cirka ett kvarts paket om dagen hjälper mot rinniga magar.

Oj, är inte det bra för päls och sånt med? Har funderat på foderjäst innan, är det samma effekt med vanlig jäst?

Han är nog inte jättekräsen, inte vad jag märkt än så länge i alla fall.. Jag får prova mig fram!!

Tusen tack för alla toppensvar!

Enligt Helena Handberg så är det enda man forskat fram ett konstaterat resultat på bakjäst. Jag tycker mig dock få fram bra resultat på mina med foderjäst. Det är väldigt mycket nyttigt i också så därför får de det. Min gamle har fått problem med sin mage under de perioder jag lagt av med foderjäst. Bra för hovar, päls m m.

Jag tror ändå inte att den rapporten visade helt entydiga svar...Jag tror man kom fram till att man kan anta att sacc.cere. kan hjälpa hästen vid ett högt intag av stärkelse...så i den studien förstår jag det som att hästen redan skulle vara igång på jäst för att inte utveckla mag/tarmproblem vid stärkelserik diet.

Rätta mig gärna om jag har fel:)

Får inte riktigt ihop det där med stärkelse. Det är bete vi pratar om antar jag och bete är inte så stärkelserikt. Jäst har man gett vid magproblem i många år. Fick rådet redan för cirka 15 år sedan av en kompis som fått det av en veterinär. Och jo, när mina varit lösa i magen har den snabbt stabiliserat sig med hjälp av foderjäst. Funkade till exempel jättebra när jag gav Metacam och min häst började bli lös. En extra skopa foderjäst och så var det stabilt igen. Kanske vi pratar om olika saker?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 841
Senast: Blubbis
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 251
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Min D ponny har ända sedan i vintras varit smal lite till och från. Hon är väl inte "mager" men hon är smal, och ja vill att hon ska få...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 270
Senast: Camomill_
·
S
Trav Skriver inte kolik eftersom min häst inte visat de klassiska koliksymptomen utan helt enkelt lätt blir förstoppad. I samband med hårdare...
Svar
17
· Visningar
1 885
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka