Sv: Mager...

Ja, hon håller på att vänjas in på gräs. Jag ståre i ett kollektivstall där vi inte har ngn tillgång till gräshagar. förutom 2 väldigt urbetade. Vanligtvis går de i skogshagar. Så jag betar henne 1 timme per dag.

Har mejlat till en foderrådgivare och ska även prata med min tränare för mer råd idag.
 
Sv: Mager...

Funderar på att börja ge henne:

1 dl sojamjöl
1,8 liter havre
1 liter Fibergi
0,4 liter müsli
3 liter Lusern
8 kg hösilage + 3 kg hö

Men ska först prata med min tränare.
Men om jag vill lägga in tex. Krafft nya groov lr. Krafft protein, vad tkr ni att jag ska byra ut det imot i nuvarande foderstat?
 
Sv: Mager...

Olja som olja funkar.
T.o.m Kraffts representant erkände att det inte är någon större skillnad på Kraffts olja och vanlig matolja ;)
 
Sv: Mager...

Ja påstod aldrig heller att det gjorde det, däremot är det ett utmärkt fodermedel och min häst har musklat sig fint på det..

Jag ville bara påpeka att det inte innehåller protein - för det kan vara nån som läser som missförstår särskilt när du skriver att hästen musklar sig på det ;) .
 
Sv: Mager...

Funderar på att börja ge henne:

1 dl sojamjöl
1,8 liter havre
1 liter Fibergi
0,4 liter müsli
3 liter Lusern
8 kg hösilage + 3 kg hö

Ja det ser lite bättre ut. Framförallt att du ökat lusernet! Och lagt till sojan. Och hittills har hon helelr inte fått de där 3kg HÖ heller va?

Men jag tycker du har så många olika sorter i foderstaten. Förstår inte syftet med att ge muslit t ex? Inte heller att man överhuvudtaget ger både havre, fibergi och musli... massa olika liksom. Du skulle kunna hålla dig till max TVÅ olika iaf.
Om du nu vill börja ge t ex Krafft Groov 125 ("nya groov") så skulle jag ta bort både muslit och fibergin och ge Grooven istället för det. Och då skulle jag ge minst 2liter Groov.


Men om jag vill lägga in tex. Krafft nya groov lr. Krafft protein, vad tkr ni att jag ska byra ut det imot i nuvarande foderstat?

Tänk på att det är en STOR skillnad mellan Kraffts Groov och Protein. Om du ska ge det sistnämnda behöver du ge betydligt mindre i så fall - typ bara en halvliter istället för 2liter.
(obs - det bästa är att VÄGA fodret du ger så du vet hur mycket du verkligen ger, volymmått är svårt att bedöma hur mycket det blir eftersom näringen räknas per kg)
 
Sv: Mager...

Okej, Tack för tipset.
Har nu köpt både sojamjöl samt majsolja som ska vara bra för magen.

Men hon skulle alltså funka på 1,2 kg havre (1,8L), 2 liter groov 125 och 3 liter lusern?
 
Sv: Mager...

ja självklart..

det är vad som är I fodret som du ska titta på.. inte vad det är "framtaget till"

min häst åt sport men han var ingen sport häst då (och inte nu heller) men det var det fodret som passade våra behov allra bäst
 
Sv: Mager...

Men det går bra att ge groov 125 även fast det är framtaget till unghästar och fölston?

Ja vad som står på säckarna har inte så mycket med verkligheten att göra. Gå aldrig efter vad som står på säckarna utan efter vad just ni har för grovfoder (analysvärden) och vad det är för individ. Sen väljer man kraftfoder/tillskott efter vad de har för värden - inet efter vad som står på säckarna. ;)

De riktlinjer som står på säckarna är beräknat efter ett "medelhö" där alltså proteinvärdet redan är tillräckligt högt - och DÅ kanske det lämpar sig bäst till avelsdjur som behöver ett högt proteinintag. Men ibland behöver vissa individer samma höga proteinmängd även om de inte är avelsdjur utan bara promenadhästar kanske... Och särskilt om grovfodret man ger innehåller mindre protein än 40g smb rp/kg.
Dessutom vill dessa kraftfoderförsäljare ( t ex Krafft) gärna att man ger stor del kraftfoder så att de säljer mer. I många fall behöver man inte alls ge så där mycket (om alls) som står på säckarna, även om man har ett sånt där "medelhö" som det räknat efter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
805
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 967
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp