Sv: Mager...

Det är inte mkt vatten i det hösilage vi har.
Och självklart äter hon gräs.
Men det jag har läst om sojamjöl är att det kan leda till stora skador om man fodrar med det på vuxna hästar.

Och vi tränar faktiskt inför instruktör i både hoppning och dressyr en gång i veckan och har mkt kanditionsträning/ klättring i skogen

Så hon är inte direkt den sortens häst som bara går och slappar, hon tränas regelbundet

Det är Fibergi Allround hon äter
 
Senast ändrad:
Sv: Mager...

Som de andra sagt: 8kg hösilage är toklite, motsvarar kanske 5-5.5kg hö i snitt. Varför inte lägga till en 3-4 kg hö utöver hösilaget? Det tror jag skulle kunna ge fin effekt, och vara bra för magen.
 
Sv: Mager...

Ja, ja ska nog gå över helt till hö efter betet.

Men jag är också orolig över att hon ska få ännu mera protein brist av betet då det är låg protein på just det betet.

De andra i mitt stall ska vänta med att släppa tills efter midsommar pga risk för fång. ska jag kanske släppa tidigare? det går redan andra hästar där
 
Sv: Mager...

Öka grovfodret istället för att öka kraftgivan. Ge henne nästan fri tillgång på hö/hösilage men tänk på att om du ger hösilage att du måste ge mer beroende på hur mycket vatten det är i.
Sen hade jag gett henne Korn att äta, för det hjälper henne att hålla hull, och Krafft Groov 125 som är proteinrikt som behövs när hon behöver sätta nya muskler.
Hon är inte väl musklad ! Klättring och åter klättring. Rida henne i låg form så hon sätter muskler på rygg och rumpa, Och mycket övergångar skritt trav, trav skritt, ( jag gör ca. 100 övergångar om dagen med min unghäst )som stärker och gör att hon får fin fina muskler på rumpan. :)
Hoppas att du fått lite hjälp på vägen
 
Sv: Mager...

Soja skadar inte om du smyger på det, börja med en halv dl om dagen första veckan och öka sen försiktigt. Om du inte vill ge det skulle jag skaffa ett proteinrikt hö och fodra med krafft 125 och lusern och betfor. Analysera grovfodret så du vet vad du gör, be att få hjälp med foderstaten av någon som kan. Jag håller ett gammalt svårfött halvblod i gott hull med de fodermedlen.
 
Sv: Mager...

Ok, tack för tipset.
Har nu pratat med en bonde om att få köpa proteinrikt hösilage från honom som skördas nästa vecka. Men under sommaren måste man väl nästan ha hö, eftersom hösilaget blir förstört i värmen när man öppnar en bal?
 
Sv: Mager...

Det är inte mkt vatten i det hösilage vi har.
Och självklart äter hon gräs.
Men det jag har läst om sojamjöl är att det kan leda till stora skador om man fodrar med det på vuxna hästar.

Och vi tränar faktiskt inför instruktör i både hoppning och dressyr en gång i veckan och har mkt kanditionsträning/ klättring i skogen

Så hon är inte direkt den sortens häst som bara går och slappar, hon tränas regelbundet

Det är Fibergi Allround hon äter

Jag skulle hemskt gärna se den källan till att soja skulle vara skadligt för vuxna hästar. Det var nämligen bland det dummaste jag hört.
Visst det kan bli skadligt om du överfodrar, men det gäller alla fodermedel.
Jag påstod aldrig att hästen "bara gick och slappade", det är däremot mystiskt att en häst som tränas både i hoppning och dressyr saknar så mkt muskler, vilket tyder på proteinbrist. Om du nu hyser så stor aversion till soja kan du väl ge ngt annat proteinrikt foder, du har ju fått massor av förslag i tråden.

Jag säger det igen
ut och klättra med den!!
Fast först efter att du ändrat fodret.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager...

Mitt tips är olja! Det hjälper iaf min häst som har lätt för att bli lite tunn.

Olja är jättebra, min får kraffts sojaolja och hon har musklat på sig massor, hon behöver all hjälp hon kan få att sätta muskler då hon börjar bli lite gammal....
 
Sv: Mager...

Det är inte mkt vatten i det hösilage vi har.
Och självklart äter hon gräs.
Men det jag har läst om sojamjöl är att det kan leda till stora skador om man fodrar med det på vuxna hästar.

Och vi tränar faktiskt inför instruktör i både hoppning och dressyr en gång i veckan och har mkt kanditionsträning/ klättring i skogen

Så hon är inte direkt den sortens häst som bara går och slappar, hon tränas regelbundet

Det är Fibergi Allround hon äter

Nejdå, sojamjöl är ett ypperligt proteinfodermedel till alla hästar - om det bara tillsätts försiktigt så de inte får störningar i magen av de lättsmälta proteinerna. Sojamjöl är ett vanligt fodermedel till hästar i alla åldrar (om man behöver tillsätta mer protein i foderstaten).
Vad är det för skador du läst om? Och var har du läst det?

Om din häst går på gräs om dagarna så är det kanske inte så konstigt att den inte vill äta så mycket silage...
Hur vet du att gräset i er hage är proteinlågt? Är det nån kunnig som bedömt det?

Jag vet inte hur det är att ge hösilage på sommaren men risken är säkert större att det förstörs lättare av värmen. Så kanske bäst med hö? Som är proteinrikt.

Men hur mycket går den på gräs just nu? Dagtid? Eller bara nån timme om dagen?

Och som jag och andra redan nämnt: Till nästa vintersäsong, och kanske även NU på sommaren - gör en analys på det grovfoder du ska ge för att du ska veta hur mycket och av vad du behöver tillsätta utöver den mängd grovfoder den äter. Du undviker du att han ska tappa sådär.
 
Sv: Mager...

Olja är jättebra, min får kraffts sojaolja och hon har musklat på sig massor, hon behöver all hjälp hon kan få att sätta muskler då hon börjar bli lite gammal....

Ja olja är bra som ENERGItillskott men innehåller inga proteiner. (oavsett vilken olja det är!)
 
Sv: Mager...

Jag skulle hemskt gärna se den källan till att soja skulle vara skadligt för vuxna hästar. Det var nämligen bland det dummaste jag hört.
Visst det kan bli skadligt om du överfodrar, men det gäller alla fodermedel.
Jag påstod aldrig att hästen "bara gick och slappade", det är däremot mystiskt att en häst som tränas både i hoppning och dressyr saknar så mkt muskler, vilket tyder på proteinbrist. Om du nu hyser så stor aversion till soja kan du väl ge ngt annat proteinrikt foder, du har ju fått massor av förslag i tråden.

Jag säger det igen
ut och klättra med den!!
Fast först efter att du ändrat fodret.


Det stod i kraffts foder guide
Citat: "vid all fodring av sojaprotein bör stor försiktighet tas. Det är lätt att hamna i proteinöverskott- vilket kan vålla allvarliga rubbningar i hästens allmäntillstång"
 
Sv: Mager...

Hon går på gräs ca. 1 timme per dag. alltså inte så pass att hon blir "mätt".

Men gräset i på betet hon ska gå på är lite "långt och trådigt" och det är ju inte det som är proteinrikt
 
Sv: Mager...

Shit, vad smal och omusklad din häst är. Det kvittar ju hur lite andra hästar äter och ändå har bra hull för din behöver ju uppenbart mer och troligen bättre foder. 1,5 liter lusern är ingenting, det är inget mirakelfoder där några hundra gram gör någon skillnad. Ge något kilo om dagen i stället och analysera ditt grovfoder så att du vet vad den stoppar i sig. Min ene storhäst håller bra hull på minimalt med foder, behöver bara titta på gräs så lägger hon på sig medans den mindre hästen behöver mer för att hålla hullet. Väldigt olika från individ till individ.
 
Sv: Mager...

Hon går på gräs ca. 1 timme per dag. alltså inte så pass att hon blir "mätt".

Men gräset i på betet hon ska gå på är lite "långt och trådigt" och det är ju inte det som är proteinrikt

Nej inte så jätte proteinrikt men innehåller nog ändå så mcyket som ett medelhö gör (ca 50g/kg). Iaf enligt boken innehåller även förvuxet försommargräs ca55g/kg och naturbete efter axgång ca72g/kg.

Hålelr du på att vänja in honom på gräset och därför går han bara en timme om dagen än så länge? Hur länge har han gjort det?
 
Sv: Mager...

Det stod i kraffts foder guide
Citat: "vid all fodring av sojaprotein bör stor försiktighet tas. Det är lätt att hamna i proteinöverskott- vilket kan vålla allvarliga rubbningar i hästens allmäntillstång"

Detta gäller ju givetvis vid överfodring, har aldrig hört talas om att ngn häst fått proteinöverskott vid vanlig förnuftig fodring. Vi har en Agronom (utbildad inom hästens foder) i stallet och hon fodrar konstigt nog sina hästar med sojamjöl.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
805
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 967
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp