Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det får man. Det finns ingen lag på att man ska ha sin hund i bur eller dylikt under färd.
Fast det där stämmer inte riktigt. Vi blev stoppade i rutinkoll och då sa polisen att vi inte får ha hunden så som vi hade utan att en skall vara i bur eller bilbälte.
(Till historien hör att vi normalt sett alltid har bur men pga att en ruta blivit inslagen så var vår bil inlämnad och detta var en liten bil vi lånat bara den dagen)
Men VARFÖR kan man inte hitta något om någon sådan lag någonstans då??? Jag har aldrig ens hört talats om en sån lag...
Mitt förra svar baserade jag på det jag läst hos Agria, där får man slopad självrisk om man har sin hund i krocksäker bur om hunden blir skadad vid krock. Det står inget om att det finns en lag på att hunden SKA färdas på detta sätt. Och det var ju det ts frågade om.
Jag har inte sett till något om en lag specifikt om djur i bilen. Däremot vet jag att hundar och katter räknas som last och skall därför vara lastsäkrade. Det innebär i de flesta fall att de ska sitta i bur eller bältade.
Inte för att vara otrevlig men bara för att du inte hört det så kan det inte vara så eller?
Jag skrev inte att bara för att jag inte hört talats om en sån lag så finns den inte, jag skrev att jag inte ens hört talats om någon sådan lag och att jag inte någonstans på internet har hittat denna lag. Det är skillnad...
FÅR man köra med hunden lös i bilen? Jag har fått lära mig att man inte får det, men det gör ju var och varannan människa verkar det som...
Var inne på SJV och läste, men blev inte klokare för det.Så jag vänder mig till buke-orkalet!
om det är lag på det borde polisen ha ha sagt nått till oss då dom sett våran hund, hon ligger alltid i baksätet och sover.
och dom ser alltid henne. men inte ett knyst![]()