Lös i bilen?

Equilina

Trådstartare
FÅR man köra med hunden lös i bilen? Jag har fått lära mig att man inte får det, men det gör ju var och varannan människa verkar det som...
Var inne på SJV och läste, men blev inte klokare för det. :angel: Så jag vänder mig till buke-orkalet!

Sv: Lös i bilen?

Ja, det får man. Det finns ingen lag på att man ska ha sin hund i bur eller dylikt under färd.

men det är rekommenderat/lag på (?) (har jag för mig, ska kolla med Farbror Polisen där hemma sen) att ha all last i bilen fastsatt. T.ex. hundar, människor, allt tungt som kan börja flyga omkring vid en hastig inbromsning alt. krock.

Om man inte vill ha bur/säkerhetsbälte till sin hund så verkar man inte vara särdeles rädd om varken sitt liv eller hundens. Hund lös i baksäte + krock/kraftig snabb inbromsning = Flygande hund mot fronthåll.. Tyngre hund = kraftigt islag i t.ex. husse/mattes nackstöd = nackskada på husse/matte och/eller risk för krosskador på hunden.

Ung så har jag för mig att man bör tänka i trafik med lös hund i bilen..

Det var väl på ungefär de grunderna jag inte trodde att man fick ha dem lösa.

Tack för svar båda två! :bow:

Blev det inte lag på att man ska ha hunden i bur/ha lastgaller/säkerhetsbälte ganska nyligen? Eller var det bara rykten?

jag har åxå för mig att det blev lag på det - men det kanske bara var et lagförslag som blåstes bort.

jag har aifl ALLTID mina hundar i bur när jag åker bil. skulel inte våga ha dem lösa om jag skulle krocka

Ja, det får man. Det finns ingen lag på att man ska ha sin hund i bur eller dylikt under färd.

Fast det där stämmer inte riktigt. Vi blev stoppade i rutinkoll och då sa polisen att vi inte får ha hunden så som vi hade utan att en skall vara i bur eller bilbälte.

(Till historien hör att vi normalt sett alltid har bur men pga att en ruta blivit inslagen så var vår bil inlämnad och detta var en liten bil vi lånat bara den dagen)

Var förövrigt en tjej som sa att de fått böter för att de hade hunden lös i bilen.

Men hurvida de är sant eller inte vet jag ej eftersom jag inte känner den tjejen så väl, fast varför skulle hon ljuga om det, speciellt till oss hon inte kände?

Fast det där stämmer inte riktigt. Vi blev stoppade i rutinkoll och då sa polisen att vi inte får ha hunden så som vi hade utan att en skall vara i bur eller bilbälte.

(Till historien hör att vi normalt sett alltid har bur men pga att en ruta blivit inslagen så var vår bil inlämnad och detta var en liten bil vi lånat bara den dagen)

Men VARFÖR kan man inte hitta något om någon sådan lag någonstans då??? Jag har aldrig ens hört talats om en sån lag...

Mitt förra svar baserade jag på det jag läst hos Agria, där får man slopad självrisk om man har sin hund i krocksäker bur om hunden blir skadad vid krock. Det står inget om att det finns en lag på att hunden SKA färdas på detta sätt. Och det var ju det ts frågade om.

hörde i förrgår att det va lag på bur eller bälte... men vet ej om det är saning! alla lagar är röriga...:grin:

I våras nån gång hörde jag att det skulle bli lag på det from 1juni i år. Sen om det ÄR så vet jag inte.

Jag har inte sett till något om en lag specifikt om djur i bilen. Däremot vet jag att hundar och katter räknas som last och skall därför vara lastsäkrade. Det innebär i de flesta fall att de ska sitta i bur eller bältade.

Men VARFÖR kan man inte hitta något om någon sådan lag någonstans då??? Jag har aldrig ens hört talats om en sån lag...

Mitt förra svar baserade jag på det jag läst hos Agria, där får man slopad självrisk om man har sin hund i krocksäker bur om hunden blir skadad vid krock. Det står inget om att det finns en lag på att hunden SKA färdas på detta sätt. Och det var ju det ts frågade om.

Inte för att vara otrevlig men bara för att du inte hört det så kan det inte vara så eller? Polisen vet förhoppningsvis vad han pratar om då han påpekar att hunden inte fick vara lös i bilen. Eftersom det var just om hurvida man får ha hunden lös eller inte i bilen ts frågade om, Det enda jag sa då var att både jag och andra fått tillsägelse om lös hund i bil och att en säger att de fick böter (men även det underströk jag att jag inte vet om det är sant)

För mig är det ett tecken på att man inte får det när just en polis vid trafikkontroll säger det.

Jag har inte sett till något om en lag specifikt om djur i bilen. Däremot vet jag att hundar och katter räknas som last och skall därför vara lastsäkrade. Det innebär i de flesta fall att de ska sitta i bur eller bältade.

Så sa även polisen som sa att vår hund inte fick vara lös i bilen, bortsett från flesta fall han sa bara att dem ska vara det.

Inte för att vara otrevlig men bara för att du inte hört det så kan det inte vara så eller?

Jag skrev inte att bara för att jag inte hört talats om en sån lag så finns den inte, jag skrev att jag inte ens hört talats om någon sådan lag och att jag inte någonstans på internet har hittat denna lag. Det är skillnad...

Jag skrev inte att bara för att jag inte hört talats om en sån lag så finns den inte, jag skrev att jag inte ens hört talats om någon sådan lag och att jag inte någonstans på internet har hittat denna lag. Det är skillnad...

Men varför blir du otrevlig för? Jag hoppar inte direkt på dig.

Jag reagerade på att du skrev med stora bokstäver på VARFÖR och då tog jag det som att du tyckte att det var konstigt att du inte kunde hitta det om det nu var så. Men då hade jag väl fel då ang hur du menade de är inte mer med det.

FÅR man köra med hunden lös i bilen? Jag har fått lära mig att man inte får det, men det gör ju var och varannan människa verkar det som...
Var inne på SJV och läste, men blev inte klokare för det. :angel: Så jag vänder mig till buke-orkalet!

Vid häftig inbromsning/krock väger hunden 40 ggr sin egen vikt när den kommer farandes genom bilen, om du kör 90 km/H.
Det är bara att räkna ut vad en 30 kgs hund väger när du får den i nacken eller genom vindrutan.
Detta fick jag lära mig när min dotter skulle ta körkort och jag gick handledarutbildning för övningskörning. Cd skivor som ligger lösa kan man bli rejält skadad av:idea:

om det är lag på det borde polisen ha ha sagt nått till oss då dom sett våran hund, hon ligger alltid i baksätet och sover.
och dom ser alltid henne. men inte ett knyst :confused:

http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2008_ruotsi/ruskeat/hund_i_bil.php

Ber er lägga märke till de första meningarna:
"Människor, hundar och föremål placeras och spänns fast i bilen så att de inte stör föraren under körning. Föraren får inte köra med husdjuret i famnen. "

Skulle faktiskt tro att de poliser som inte själva är hundfolk inte orkar bry sig alla gånger om lösa hundar i bil, emedan de som regelbundet åker med hundbilen och/eller är hundförare (privat som på arbete) reagerar mer.

Att jämföra med viktbestämmelserna för hästtransporter.. en Icke hästkunnig polis orkar oftast inte ens försöka luska ut huruvida ekipaget är lagligt lastat eller ej emedan en hästkunnig polis ser och agerar utefter eget kunnande.

å här har vi en till: http://liikenneturva.magazine.fi/sv/sakerhetsinfo/bilister/hund_i_bilen.php

iofs finska sidor, men vettig info nonetheless.

Senast ändrad:

om det är lag på det borde polisen ha ha sagt nått till oss då dom sett våran hund, hon ligger alltid i baksätet och sover.
och dom ser alltid henne. men inte ett knyst :confused:

Ursäkta om jag låter hård, men hur fan vågar mn låta hunden sitta lös i bilen :confused:

Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är okej.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
708
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 161
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈