Sv: Lös hund hos grannen
Om det kommer någon någon enstaka gång så brukar jag ropa till dem för får man bara kontakt så blir det aldrig problem. Sen finns det någon främmande som kommit med hund och som vägrat svara på tilltal och som har gått så nära vår hund de kunnat med flit istället för att gå på andra sidan av vägen tex, (och sen blivit upprörda över att vår hund rest sig upp) men såna människor är som tur är rätt sällsynta. Vill de bara kommunicdera så går det bra.
Problemet när man bor i skogen där det sällan är folk är att de som bor i närheten tycker det är så gulligt med hunden så när de kommer förbi till häst, promenerade eller till och med i bil så stannar de och ropar på hunden. De vill hälsa och gulla med honom. Jag har sagt till hur många gånger som helst att jag inte vill att de gör det för han kan ju inte veta skillnaden. Människor som människor för honom och när de ropar och gullar med honom tror han ju att alla vill göra likadant. Det blir inte så lätt då, men vi bor ju som sagt på en väg där det mycket sällan kommer någon som inte bor där eller har häst i närheten. Man har inte "vägarna förbi" på vår väg.Fast där tycker jag nog faktiskt att ni gör fel som har hunden lös.
Jag vill inte att främmande hundar kommer fram till mig oavsett om jag rider, cyklar eller promenerar med min hund. Det är ägarens ansvar att se till att det inte händer.
Bor man bredvid en väg så får man anpassa sig.
Om det kommer någon någon enstaka gång så brukar jag ropa till dem för får man bara kontakt så blir det aldrig problem. Sen finns det någon främmande som kommit med hund och som vägrat svara på tilltal och som har gått så nära vår hund de kunnat med flit istället för att gå på andra sidan av vägen tex, (och sen blivit upprörda över att vår hund rest sig upp) men såna människor är som tur är rätt sällsynta. Vill de bara kommunicdera så går det bra.