Lös benbit

Apollo 13

Trådstartare
Jag har vart och tittat på en häst. Han har ALLT jag söker och är en fantastisk häst. Allt stämmer och är rätt... dock har han en lös benbit i vänster bakkota.

Benbiten upptäcktes eftersom ägaren åkte in till solvalla och röntgade inför försäljningen och han har aldrig haft några som helst problem med den eller på något sätt visat någon hälta eller liknande.
Jag pratade kort med Solvallas "benbits vet" och han menade att väääääldigt många hästar springer runt på jorden med lösa benbitar utan att man vet om det eftersom dom aldrig har några problem med dom. Han hade inte sett hästens plåtar men menade att om "C" som röntgat hästen sagt att biten inte behövdes tas bort så litade han absolut på det och menade att jag inte behövde oroa mig. Dock tyckte han att jag skulle prata med C på måndag när han kom tillbaka vilket jag så klart ska göra.

Men jag undrar lite, så jag vet vad jag ger mig in på om han i framtiden skulle få problem med denna. Vad har det varit för rehablitering efter operationen? Vad för typ av igångsättning och har det blivit några komplikationer eller någon skada som uppkommit av detta?

(En val., 163, hlb, f. 01, okänd)

Sv: Lös benbit

Att ta bort en benbit är ett relativt enkelt ingrepp som inte kräver särskilt lång konvalescens. Och som veterinären sa, det finns MÅNGA hästar med benbitar som aldrig ens upptäcker eller får problem av dessa. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid det, om det bara är en bit, som enligt veterinär inte behöver tas bort.

Sitter den bra till och inte har gett några symptom ännu så kan det väl kanske vara något att fundera på. Dock med rejält prisavdrag och väl medveten om att jag förmodligen själv fått betala om den ska opereras bort i framtiden (vad säger försäkringsbolaget?). Är hästen fullt igång idag?

Den kan ju sitta vanskligt till, då hade jag avstått. Hade gärna lämnat plåtarna till annan klink för ders bedömning.

hästen är redan rel lågt prissatt påstås det med hans kapacitet men ägaren har sagt att hon kan gå ner i pris. får se vad min tränare gör för bedömning.

Hade du bett annan klinik om åsikt om plåtarna om du var jag även om du var på solvalla som jag hört ska vara väldigt duktiga på benbitar?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka