Loppfrö vs Linfrö

M

minikaninen

Kan man inte använda det billigare linfrö istället?
Det sägs ju ha samma effekt om jag förstår rätt enligt beskrivningen på följande sida: http://www.risenta.se/LinfroPsylliumfro.htm

Någon som vet? Funderar på att börja ge eftersom de får i sig ganska mycket jord så här års, och en häst i stallet har haft kolik flera gånger....

Sv: Loppfrö vs Linfrö

Skillnaden beror på hantering, loppfrön kan ges direkt i fodret tillsammans med extra vatten t ex genom betfor. De löser sen upp sig i magen och bildar ett slem, detta slem binder sand och jord samt tar med sig den ut i avföringen.

Med linfrön, då måste man koka vatten och blötlägga linfrön så att dessa bildar ett slem. Att ge hästen ohanterade linfrön är giftigt, så det slem som uppstår har brutits ned innan den når aktuellt område och lägger sig istället som en liten hinna. Så för hästar med känslig mage och tarm kan linfrön vara bra att ge i samband med exempelvis foderbyten för att förhindra kolik.

Skillnaderna i pris på dessa två är försumbar, tror det skiljer 2-3 kr per påse där jag handlar.

Okej, men varför behövs inte det göras för människor, enligt r*s*nta:s egna beskrivning? Ingen egentlig skillnad mellan linfrö, ljust loppfrö och mörkt? De går ju oföränrade genom kroppen, iaf om de är hela?

*kl*
vart köper man loppfrön?
pris ungefär?

funderar med på att ge det nu i förebyggande syfte..

På vanlig butik med en hälsokosthylla, Risenta har mycket olika typer av frön och bönor.

Linfrön som inte förbehandlas avsöndrar vätecyanidproducerande glykosider, eftersom vi ger hästen en betydligt större mängd än vad vi själva skulle ta (½-1 dl) så kan det bli giftigt för hästen.

Ok då förstår jag den vesäntliga skillnaden :)

ok är de stor förpackningar eller små?
hur mkt loppfrön bör man ge?
tänker nu främst på loppfrön å inte linfrön, vill ju inte riskera å förgifta honom..
va ligger priset på ca?

tacksam för alla svar :D

Jag vet inte hur stor en sådan påse är, men jag köper 2 påsar och ger ½ dl per dag så räcker de i ca 12 dagar om jag inte minns fel.
Kanske 25-30 kr för 2 påsar, möjligen något mer men är inte kostsamt.

oj de låter billigt!
skall åka via affären tills tallet idag,
kan man ge de som en liten "kur" nu när de är som lerigast bara eller måste man ge under en lång period för att de skall hjälpa?

Jag ger regelbundna kurer, hur regelbundna får väderlek och annat avgöra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30