Löplabbet för promenader?

Känner inte att jag spänner mig. Men jag kan ha gjort det en promenad, en ganska nypåfylld (tror jag) rätt kuperad grusväg. Dessutom i mörker. Den var lite sandig och blev därför lite ostabil. Det var då jag fick ont i benhinnan första gången och även slog i andra benet på samma promenad 🙈 Kan knän och höfter kommit av att jag gick och hade ont tro? Det var i helgen, så ganska nyligen. Idag gjorde det som sagt inte ont i benen, men knäna och höfterna kändes som osmorda gångjärn.
Har du ont i benhinnorna eller på framsidan av skenbenen (jag frågar då många felaktigt kallar det benhinnor, de sitter på insidan av skenbenet) Ont på framsidan av skenbenet brukar betyda att man har ansträngt muskeln som vinklar foten uppåt (Tibialis anterior )och det gör man om man belastar den med att gå/springa där det är mycket kuperat eller ostabilt underlag man inte är van vid, kan även räcka med att man har ett par nya skor. Har man ont på ett ställe spänner man sig gärna så man får ont någon annanstans. Ont i knän och höfter när man ökar på träning som ovan kan betyda att man har för svag bål och det är den man behöver träna upp för att inte låta knäna ta smällen.
 
Har du ont i benhinnorna eller på framsidan av skenbenen (jag frågar då många felaktigt kallar det benhinnor, de sitter på insidan av skenbenet) Ont på framsidan av skenbenet brukar betyda att man har ansträngt muskeln som vinklar foten uppåt (Tibialis anterior )och det gör man om man belastar den med att gå/springa där det är mycket kuperat eller ostabilt underlag man inte är van vid, kan även räcka med att man har ett par nya skor. Har man ont på ett ställe spänner man sig gärna så man får ont någon annanstans. Ont i knän och höfter när man ökar på träning som ovan kan betyda att man har för svag bål och det är den man behöver träna upp för att inte låta knäna ta smällen.

Insidan på det som gjorde ont. Men visst kan det vara nått annat. Jag har ju inte direkt nyligen ökat träningen, så även om jag troligen har rätt svag bål, så tror jag inte det är orsak. Utan i så fall snarare just efter ontet i benen.
 
@MissFideli Glöm inte heller att lägga in vilodagar då och då. Även om det inte är den mest ansträngande motionsformen innebär det ändå en ansträngning mot förut. Och det går oftast bra att köra på en period men sen blir kroppen ansträngd/skadad om man inte ser till att få en balans mellan ansträngning och återhämtning.
 
Undrar också över underlaget. Jag märker stor skillnad på min kropp när jag är ute och springer på asfalten runt min bostad och när jag tar med ponnyn på en joggingrunda på ridslingorna med grus. Ridslingorna harvas och vårdas så det är inte stenhårt men varierar lite hur fast det är längs slingorna, beroende på hur väl vatten rinner undan etc.
 
@MissFideli Glöm inte heller att lägga in vilodagar då och då. Även om det inte är den mest ansträngande motionsformen innebär det ändå en ansträngning mot förut. Och det går oftast bra att köra på en period men sen blir kroppen ansträngd/skadad om man inte ser till att få en balans mellan ansträngning och återhämtning.

Jag vill inte vila 😳 Men ja, kanske borde det.
 
Aha. Men nu går jag ju redan 10.000 steg, vad kan vara lämpligt att minska till? 5000? 7000?
Att ha ett par andra skor att byta med så du inte går med samma skor varje dag. Då kan du byta var belastningen ligger lite.

Sedan finns ingenting som säger att du måste gå med samma antal steg varje dag. Så om du känner att du är trött så kan du minska till 5000 långsammare steg tills det blir bra, eller ytterligare mer, strosa. Och kanske borde du vila någon dag eller två tills de slutar göra ont. Kanske styrketräna eller ngt?

Sedan kan du trappa upp genom att gå 5000 steg två dagar och 10 000 steg en dag osv.

Men ont i benhinnorna kan faktiskt vara trassligt och jag tror du ska vara försiktig med dem nu och vila dem så att de inte blir lätta att få ont i för en lång tid framöver.

Sedan tror jag alltid man måste vila någon dag ibland, i veckan=göra annan träning för att bygga upp snarare än bara bryta ned. Även om det handlar om gång. Tänk om det vore din häst inte dina fötter.

Förresten har Svenskan en artikel om 10 000 steg idag om du har den tidningen. På nätet.
https://www.svd.se/svenska-forskare-farre-steg-ger-stor-halsovinst
Alltså 10 000 tror jag är jättebra, men jag tror inte du behöver känna panik om du måste gå ned till 5000 om dagen en månad eller två.
 
Senast ändrad:
Att ha ett par andra skor att byta med så du inte går med samma skor varje dag. Då kan du byta var belastningen ligger lite.

Sedan finns ingenting som säger att du måste gå med samma antal steg varje dag. Så om du känner att du är trött så kan du minska till 5000 långsammare steg tills det blir bra, eller ytterligare mer, strosa. Och kanske borde du vila någon dag eller två tills de slutar göra ont. Kanske styrketräna eller ngt?

Sedan kan du trappa upp genom att gå 5000 steg två dagar och 10 000 steg en dag osv.

Men ont i benhinnorna kan faktiskt vara trassligt och jag tror du ska vara försiktig med dem nu och vila dem så att de inte blir lätta att få ont i för en lång tid framöver.

Sedan tror jag alltid man måste vila någon dag ibland, i veckan=göra annan träning för att bygga upp snarare än bara bryta ned. Även om det handlar om gång. Tänk om det vore din häst inte dina fötter.

Jag har ingen annan träning att göra. Jag blir inte trött av 10000 steg, så att gå färre ibland är inget jag känner behov av så. Utöver smärtan då. Men igår gjorde det inte ont i benhinnan, utan mer i höfterna. Men ska köpa ett par till skor idag, köper terränglöparskor då för bättre dämpning.
 
Ta en titt på skorna skulle jag säga. Jag hade ont i fötterna ett tag i höstas efter ha bytt till vinterskorna (har haft dem förut utan problem så det dök bara plötsligt upp i år) och fick då köpa ett par nya mera riktiga "gympaskor". Plus vanliga inlägg i dem. Jag är lite plattfotad och det märktes direkt skillnad på inläggen, jag fick vänja mig vid dem och tar det lite försiktigt. Vid promenader (där vi bor) så tar jag ur inläggen då de anstränger mina fötter för hårt 😅 men har dem i skorna på dagarna och det räcker tydligen. Smärtan försvann :up:
Vinterskorna var alltså snygga kängor i ridsko-modell, och de nya gympaskorna så gick jag bara in på Ecco butiken och sa att jag behövde ett par mera gympaskor. Det räckte för mina fötter tydligen.
 
Jag har ingen annan träning att göra. Jag blir inte trött av 10000 steg, så att gå färre ibland är inget jag känner behov av så. Utöver smärtan då. Men igår gjorde det inte ont i benhinnan, utan mer i höfterna. Men ska köpa ett par till skor idag, köper terränglöparskor då för bättre dämpning.
Om du har möjlighet så gå till en idrottsterapeut, gärna en som t.ex. jobbar med fotbollsspelare och andra idrottare som ofta är skadade. De tar emot vanliga, överviktiga vardagsmnotionärer också (tro mig, jag vet av erfarenhet) och kan bl.a. ge dig ett träningsschema med sk gummiband som du kan köra hemma. Jag misstänker att du behöver träna upp styrkan runtom lederna och höfterna och enkel träning hemma med gummiband gör underverk ofta på ganska kort tid. Under tiden tycker jag att du kan dra ner på stegantalet lite.
Kolla lite på artros-skolan (behöver inte betyda att du har artros) om du inte vill eller kan gå till terapeut och se vilka rörelser som kan hjälpa dig. Välj ett ganska lättdraget gummiband till att börja med och öka sen.
 
Om du har möjlighet så gå till en idrottsterapeut, gärna en som t.ex. jobbar med fotbollsspelare och andra idrottare som ofta är skadade. De tar emot vanliga, överviktiga vardagsmnotionärer också (tro mig, jag vet av erfarenhet) och kan bl.a. ge dig ett träningsschema med sk gummiband som du kan köra hemma. Jag misstänker att du behöver träna upp styrkan runtom lederna och höfterna och enkel träning hemma med gummiband gör underverk ofta på ganska kort tid. Under tiden tycker jag att du kan dra ner på stegantalet lite.
Kolla lite på artros-skolan (behöver inte betyda att du har artros) om du inte vill eller kan gå till terapeut och se vilka rörelser som kan hjälpa dig. Välj ett ganska lättdraget gummiband till att börja med och öka sen.

Om smärtan inte går över eller om jag får för mig att göra promenaderna till en fysisk träning istället för psykiskt som de är idag, så ska jag absolut kolla upp det.
 
Om smärtan inte går över eller om jag får för mig att göra promenaderna till en fysisk träning istället för psykiskt som de är idag, så ska jag absolut kolla upp det.
Jag tänker att den fysiska biten ju hjälper till så att du kan utföra detta som du mår bra av. Blir du smärtfri kan du gå långt och dra de psykiska fördelarna :heart
 
Vad går du på för underlag? Går du på asfalt eller grus? Kuperad terräng?
Hårt underlag i mycket backar (särskilt nedför) frestar en del på senor och leder. Läs lite om ”löparknä”. Ibland kompenserar man smärtan med att snedbelasta kroppen som i sin tur leder till ytterligare smärtproblematik.

Mitt tips är att vila några dagar och se om det blir bättre.

Nu när jag pinnar på lite mer, så är det mer grusvägsaktigt. Denna "vinter" har dock grusvägarna varit rätt mjuka. Går på asfalt ibland, men inte så ofta. Tidigare gick jag mest leder i skogen, dvs stigar. Turen jag gick när jag fick ont är ganska mycket upp och ner, så kan tänka mig att det blivit lite för mycket just då. Ihop med fel skor.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Jag har ingen annan träning att göra. Jag blir inte trött av 10000 steg, så att gå färre ibland är inget jag känner behov av så. Utöver smärtan då. Men igår gjorde det inte ont i benhinnan, utan mer i höfterna. Men ska köpa ett par till skor idag, köper terränglöparskor då för bättre dämpning.
Jo men helt ärligt, min man har mördat sina benhinnor och han har problem jämt och ständigt, de blir aldrig bra, någonsin mer. De är trassligare än man kan tro. Det kan inte vara värt det att göra slut på framtida möjligheter att gå 10 000 steg om dagen genom att gå benen totalt till slut just denna månad/vecka. Utan det kan nog vara värt det att ge dem en liten respit nu för att kunna köra på snart. Så typ sänka antalet steg några dagar, kanske vila en dag. Sedan inte gå 10 000 varje dag. Ändra underlag från tex asfalt till mjukare.

Det blir nog jättebra med nya skor. Men jag tror på att sedan efter ett tag då smärtan förvunnit då och då byta skor så inte nya problem uppstår med de nya. (om inte de gamla är rätt och slätt dåliga alltså).

Typ kan ju finnas internetyoga eller göra armhävningar i vardagsrummet eller något.
 
Senast ändrad:
Typ såhär
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/ben-och-fotter/benhinneinflammation/

du har överbelastat underbenet. Det kan du göra till exempel om du springer och går mer än vanligt.

Besvären brukar kallas benhinneinflammation trots att det egentligen inte handlar om en inflammation, utan om en överbelastningsskada.

De flesta blir bra från besvären, men en del kan behöva behandling. För att undvika långvariga besvär är det bra att göra något åt dem så fort som möjligt.

Men att det gjort ont en gång under en promenad är ju nästan ingen gång så att göra någonting bara, byta, sakta ned, byta skor, byta runda borde ju hjälpa då.

(Jag brukade alltid tänka ha! whatever, om benhinneont tidigare, innan jag stötte på min man. Nu försöker jag alltid låta bli att upprepa samma sak igen direkt om jag känner av det.)
 
Hur kul är det; jag hade typ tröttnat efter en gång :)
Ja men en gång räcker ju om man bara ska ha en enda vilodag men inte står ut med att vara stilla. Yoga gör jag gärna hemma, men jag kan absolut klara att göra armhävningar och lite träning hemma en enstaka dag en gång, ett år. Iofs gör ju massa grejor som inte är så kul.
 
En bekant till mig var tidigare kraftigt överviktig men gick ner till normalvikt och är nu väldigt väldigt aktiv inom olika typer av träning, löpning inte minst. Men hennes knän är tyvärr lite pajade på grund av alla åren med övervikt och detta får hon leva med. Så, jag skulle tipsa om cykling, när det går med tanke på årstid? Då kommer du ut och får samma (?) psykologiska kick som av promenader. Har du möjlighet så prova gärna en bra mountain bike; du behöver inte cykla i terräng men på skogsvägar kanske, vilket är underbart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 123
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 161
Senast: ghost
·
Ridning Aqua frågade detta i min andra tråd "Rädda en förlorad själ...". Det känns som att det behöver eget utrymme... Det är en process som...
2
Svar
22
· Visningar
1 982
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp