longeringsproblem

vinkelina

Trådstartare
hade en mycket billig häst igår. tänkte tömmköra henne och då börja på en volt. (iom att vi har samma problem med longering därav rubriken)

de går inte att skritta runt i vänster varv. hon kommer konstant in till mitten, alt jag får inte ut henne, går jag runt gör hon bara framdelsvändningar o kommer efter. försöker putta ut henne, lägga spö emellan oss osv. gå med henne och sucksesivt länga på longeringslinan.

får jag väl ut henne är de närstan inga problem. trav och galopp funkar fint. men samma om jag ber henne sakta av till skritt, genast kommer hon in till mig. försöker ignorera henne o skicka ut henne tillbaka, men de FUNKAR inte. inga problem i höger varv. hon går rent i alla gångarter

Sv: longeringsproblem

Om hästen inte har några kroppsliga besvär som gör det svårare för henne i det ena varvet, kanske du kan ha en medhjälpare som hjälper henne rätt när hon inte förstår och kommer mot dig. Ha en person på ytterkanten som tar tag i henne när hon vänder inåt och led henne rätt igen. Sen får detta upprepas tills hon förstår. Bara för att hästen är tränad i ena varvet förstår den inte automatiskt att den ska göra likadant i andra.

Lycka till

Mvh

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 626
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar