I

isse

När jag longerar min häst så är det jag som springer mest av oss båda pga att jag måste springa och jaga fram honom för att han ska springa, varken han eller jag tycker att det här är kul så hur ska jag få honom att vilja springa med energi och inte tycka att jag är en "pain in the ass"?
Jag tycker att min häst är väluppfostrad i dom flesta lägena men jag tycker att han saknar energi och det känns som om jag aldrig riktigt gör så att han förstår mig men jag vet liksom inte hur jag ska gå tillväga så att han ska tycka att det är kul att göra det jag ber honom om.
Jag har lite problem när jag ska leda honom, han går snällt bakom mig och skulle inte bråka men om jag vill öka farten så måste jag släpa fram honom, hur ska jag få honom att följa med i samma tempo som mig?
Hoppas att någon orkar svara:)

/Isse

Sv: Longering

Lägg till pisken helt enkelt..

Med anledning till att du verkar springa bakom och jaga runt hästen.
Be någon duktig visa hur man longerar.

Senast ändrad:

Du kanske ska se över foderstaten och kolla så han har allt han behöver. Kanske behöver han mer energi genom fodret? Nu håller många hästar på att sätta vinterpäls och kan då behöva lite extra.

Jag kan longera, det är inte det som det handlar om utan att jag inte får fram honom.
Angående foderstaten så är det inga problem heller, han hr alltid varit så här så det är inte för pälsen.
Men när man rider honom är han hur pigg som helst så jag vetinte vad jag gör för fel. Min veterinär testade tt longera honom, han var lika jobbig då.

Kanske ska du testa att tömköra honom istället då? Eftersom jag aldrig skulle piska fram en häst, skriver jag inte det alternativet:) Vad använder du för utrustning då du longerar?

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan longera, det är inte det som det handlar om utan att jag inte får fram honom.
Angående foderstaten så är det inga problem heller, han hr alltid varit så här så det är inte för pälsen.
Men när man rider honom är han hur pigg som helst så jag vetinte vad jag gör för fel. Min veterinär testade tt longera honom, han var lika jobbig då.

Fast om hästen inte går fram fast du ber om det är den ju inte särskilt väluppfostrad... Tag ett steg tillbaka - lär hästen kommandon för framåt, trav och stopp. Vänj den att successivt gå längre ifrån dig och ändå svara på kommandon. Massor med beröm!!! Var positiv och strunta i om det inte blir perfekt från början. Börja med att longera hästen i bara grimma så att du inte råkar rycka den i munnen (för att få den att vilja gå fram bättre!)

Senast ändrad:

Skillnad på att piska och lägga till som framåtdrivande hjälp...

Ja jag är medveten om det. Men det kan ju vara så enkelt som att TS kanske använder fel utrustning. Min häst är suverän att longera i Kapson. Han har lärt sig kommandona från det han var föl och går även att "linlöpa" helt lös. Men det går inte att linlöpa honom i träns eftersom han är så känslig i munnen.

Men då är det inte utrustningens fel, utan den som håller i den.
På något sätt så stör du ju då hästen i munnen, elelr hur?

Men då är det inte utrustningens fel, utan den som håller i den.
På något sätt så stör du ju då hästen i munnen, elelr hur?

Tror knappast det, nej. Hästen är 10 år och har varit i min ägo sen han var tre månader. Jag har gjort allt jobb med honom själv, precis som med mina övriga hästar. Han tycker inte om att linlöpas i träns, och då gör jag det i Kapson istället. Finns inga problem med det, eller hur? Eller menar du att hästar måste tåla allt och rätta sig efter ägarens vilja i alla situationer?

får ja ge dej ett tips?:idea:

om hästen inte tycker det är roligt så varför fortsätta med det?.. det är ju ändå meningen att både hästen och ryttaren ska ha roligt... när jag va mindre hade jag en ponny som va exakt likadan och då sluta ja longera på grund av att jag som ryttare tycker att hästen och ryttaren ska ha roligt tillsammans :)

Inte fullt ut men har inte hästen regelrätta fysiska problem så ska de klara av att ha ett träns på sig ja. Det hör liksom till utbildningen.

Inte fullt ut men har inte hästen regelrätta fysiska problem så ska de klara av att ha ett träns på sig ja. Det hör liksom till utbildningen.

Vad menar du med det? Att man måste ha ett träns på hästen vid longering, för det är ju det det handlar om här. Kan även berätta att min häst ofta rids med bettlöst träns. Och det är han ju inte ensam om.

Testa med löslongering, dom brukar tycka det är roligare då. Dessutom så får du större inverkan på hästen beroende på hur du rör dig jämsmed honom. Men som det var sagt innan, be någon som kan visa dig. Det kommer funka kanon bara du lär dig hur du ska röra dig efter hästen!

Jag menar att NORMALA hästar med icke ryckade människor i andra änden mycket väl kan ha träns på sig.

Jag menar att NORMALA hästar med icke ryckade människor i andra änden mycket väl kan ha träns på sig.

Min häst är i allra högsta grad NORMAL. Med en mycket mjuk och känslig hand i andra änden av tygeln. Men jag förstår att det finns många hästar med "munproblem" med den inställningen.

När jag longerar min häst så är det jag som springer mest av oss båda pga att jag måste springa och jaga fram honom för att han ska springa, varken han eller jag tycker att det här är kul så hur ska jag få honom att vilja springa med energi och inte tycka att jag är en "pain in the ass"?
Jag tycker att min häst är väluppfostrad i dom flesta lägena men jag tycker att han saknar energi och det känns som om jag aldrig riktigt gör så att han förstår mig men jag vet liksom inte hur jag ska gå tillväga så att han ska tycka att det är kul att göra det jag ber honom om.
Jag har lite problem när jag ska leda honom, han går snällt bakom mig och skulle inte bråka men om jag vill öka farten så måste jag släpa fram honom, hur ska jag få honom att följa med i samma tempo som mig?
Hoppas att någon orkar svara:)

/Isse

Är han så i båda varven?? Oftas så har hästar en sida som är svagare än den andra och det kan ibland resultera att det blir så hästen latar sig och struntar i det.
Sen är det väldigt vanligt att hästen inte är rätt utbildad och saknar som sagt delar av utbildnings nivån.
Du skriver även att du lite problem att leda honom? Det kan var liten brist i ledarskapet, att han inte "respekterar" dig och han bestämmer själv takt...kan det vara så?
Många sätter linan i ena bettringen, vilket är helt galet! Då rycker du bettet snett och även rycker hästen i munnen.
Använd alltid delta eller trä linan i ena bett ringen över huvudet bakom öronen och knäpp fast i andra bettringen.
Och sen kanske du behöver någon som kan vissa dig att longera på rätt sätt, har dock aldrig sett dig.
Och använd ett longerings spö som en hjälp och stå bakom hästen inte framför.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Delta verkar inte vara ett bra alternativ tycker jag. Drar hästen utåt på spåret drar deltat i den yttre bettringen, och hästen styrs utåt. I andra änden står en person och drar inåt. Har visserligen aldrig longerat i träns, men det verkar ju logiskt. Varför inte använda kapson som absolut inte kan skada hästen?

Kapson kan skada lika mycket som ett träns om det vill sig illa.
De kan lätt hamna på sniskan, och drar hästen så kvitatr du bra och korrekt de är spända. De kan då skava upp ögat på hästen bla.

Så någon utrustning helt utan risker finns inte.

Kapson kan skada lika mycket som ett träns om det vill sig illa.
De kan lätt hamna på sniskan, och drar hästen så kvitatr du bra och korrekt de är spända. De kan då skava upp ögat på hästen bla.

Så någon utrustning helt utan risker finns inte.

Ja du har säkert rätt. Det vill ju till att grejerna passar ordentligt. Jag har aldrig varit med om att en häst kunnat dra en ordentligt spänd, och passande Kapson på sned. Och jag har använt sådana i över 40 år till ungefär ett 30 tal hästar. Men jag kanske bara har haft "tur" då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9