C

Cecely

Jag har skaffat mig ett varmblod rätt nyligen. Och nu behöver jag få lite hjälp när et gäller longeringen. När jag longerar henne så bara springer hon, det tar låååång tid innan jag får ner henne i skritt... Mitt mål i longeringen är inte att hon ska springa sig trött utan få henne att lyssna på mig och arbeta med huvudet. Har ni några tipps på hur jag ska få henne att lyssna mer och förstå vad jag menar? En sak som jag sen undrar över också är hur jag får henne att vända ute på spåret?
 
Hejsan!

En sak som funkar på alla hästar, iallfall känsliga hästar är pådrivning och stop. Framför ögat är stop och bakom ögat är drivande.
Testa det lite bara då du är ute och går med henne. Så märker du snart hur mycket du behöver göra. Tänk på att inte ta i för mycket utan börja med små hjälper och sedan större om det skulle behövas.

När du känner hur känslig hon är för de hjälper så kan du små börja longera henne.. Prata också lugnande med henne och använd lugnande ord som "hoo".

En annan sak du kan testa är att ha henne lös i en paddock och så fort hon börjar springa så driver på mer - du bestämmer tempot, inte hon - till slut kommer hon att vilja sakta av ocg du backar du sänker ditt huvud och bjuder in henne till dig. På så sätt kommer hon att börja se dig som ledare och lita på dig mer.

När du vänder henne på spåret gör du så att du byter spöhand (bakom dig), och också hand som du har longerlinan i. Den handen du har longerlinan i, den axeln vänder du mot henne och tar ett rejält kliv bakåt. Då drar du henne med dig. Longerlinan släpper efter och då tar du pisken och visar henne vägen till andra varvet.
Haha! Förståd du något? :rofl:

Jaja.. Hoppas att detta hjälpte lite kanske!

Lycka till!

/Frida :banana:
 
öva mycket halt övningar, som de sades.
halvhalter, ryggning o så fram..följa john stanna på röstkommando..
hade oxå en häst som bara rusade i trav o galop på volten 20 varv! vem blev yrast?
men efter många skritt övningar började vi få en kontakt hon o jag och det blev bara fem varv i trav o till sist (ca 2 månader) så stannade hon bara man tänkte stop.
använder oxå hooo, eller saaakt aaav. o staaaannnna. svårt att säga med ord, men du vet säkert.

men en sak e säkert att det hjälper inte att fortsätta longera nu, utan det väntar du med tills hon lyssnar BRA vid hand.
longering är ju ocå toppen, gärna bettlöst då lyssnar hon mera o lär sig inte att kämpa mot nåt bett som hon säkert fått göra om hon har gått trav innan.
(älskar travare)

/jenny
 
Oj vad jag känner igen mig. Mitt varmblod blev dock närmast hysterisk och kastade sig iväg. Undrar vad dom gör med travare egentligen. :crazy: ;)

Börja med att arbeta med henne i grimma och lina. Lägg henne inte på en volt utan jobba istället med henne intill dig. Be henne backa, följa med mm. Lek med henne och få henne att lyssna till dina signaler och lär dig hur hon fungerar. När hon kan gå bredvid dig på lös lina och förstår vad du menar kan du börja springa med henne. Lugn trav. Om hon kastar sig iväg så fortsätt bara i den riktning du var påväg och låt henne bralla, du får inte stanna eller öka hastigheten. Ha ett lugnt tempo och vila på steget så att allt ser lugnt och avslappnat ut. När hon lugnar sig och travar några steg i lugnt tempo stannar du och berömmer. Små krav i början. Sen kan du även, när hon följer dig i skritt, byta possision och be henne fortsätta förbi dig och till slut kan du utväckla detta till en volt. Så gör du samma sak i traven. Det är faktist ganska enkelt om man först lär sig läsa av hästen. Hon måste koppla longeringen till något annat än det hon kopplar det till nu. Variera sen mycket genom att be henne komma in till dig, gå bredvid, backa, följa efter etc. Gör det till en lek där erat enda språk är kroppsspråket. Man lär sig otroligt mycket på det.

På det sättet kommer hon inte se longeringen som hon ser den nu. Det kommer för henne att vara någonting helt annat. Ett sätt för er att kommunicera.
 
Hmmmmm....ni som köper avlagda travare måste förstå VAD vi har dom till........och det är till trav, en häst skall kunna ligga hårt på bettet, det är en fördel...det ni tycker är "sken" är bara joggtempo för oss...vi longerar nästan ALDRIG hästarna...det är ridsidan som gärna gör...och absolut inte med ett bett i munnen :crazy:
Jag blir ganska så trött på alla "misshandlade" gamla travare, då dom oftast inte ÄR misshandlade, utan har bara varit travare :crazy:....ni måste veta att det ÄR travare, och inte några färdigutbildade ridhästar ni köper....dom är endast utbildade för att kunna tävla trav, mer kan man faktiskt inte begära.....
 
jo du, tyvärr är det så att travarna enligt tradition får ligga på bettet..
men är det bra för travaren?
eller för armarna?
det vore bättre för alla parter om hästarna lärde sig att lyssna på handen som kör istället för att tvingas lyda den hårda handen.

men nu e det inte så..
hade jag haft en travare så hade den aldrig fått slita ut mina axlar o händer och få spänningar o skador i mun o käkar som spänns på hästen.
men jag lär nog aldrig äga en tävlande travare utan får nöja mig med de fd :-)
klaus balkenhol hade svimmat om han sett de hårda ryck kuskarna åstadkommer under lopp, huvva, stackare.
 
du måste ju förstå att en aktiv travare skall FRAMÅT, därmed så behöver den ju inte råpulla så man inte orkar hålla den :crazy: vill man att en travare skall tävla som en ridhäst och ligga lätt i handen...så lär det inte bli mycket till tävlingshäst av denna....men KLAGA inte på travarna för att ni inte fattar....jaghade en unghäst som var väldigt besvärlig när jag skulle köra in henne, det tog nästan ett halvår och tillslut var hon så lydig att hon lyssnade på mista lilla.....och vad blev det av henne??? ingenting, man kan inte ha en travare som stannar så fort nån säger prooooo :crazy: så är det och så förblir det...dom MÅSTE ha egen vilja och framförhållning..och det är en väldigt liten del som verkligen är vrålheta...men förguds skull ...Klaga inte på trvaren för att ni inte förstår bättre....ge hellre f-n i att köpa en om ni inte klarar av att förstå dom. :mad:
 
jag....klagar aldrig på travaren, bara på folket.

jag skulle heller aldrig välja en travare av det slaget som ligger på för hårt, det tar ju flera år innan man kan köra normalt men en sån dvs dressyrkörning o inte trav.
har träffat många travare som ligger på bara när det är tävling eller snabbjobb inte annars o en sån är ju smart, en sån kan man sälja som ridhäst..till en duktig ryttare.

de andra kan man lika gärna slakta efter karriären om de inte ska avlas på..för de är inge kul o de kommer antagligen inte bli lyckliga ..

det är det som är så bra förresten med travare, de är mycket smartare än halvbloden :-)
 
"det ni tycker är "sken" är bara joggtempo för oss..."
jaa... märkte det extra tydligt när jag och en kompis var ute i skogen och red idag.. Joggade i rätt friskt tempo på pållarna (tävlingstravare) och hamnade bakom två ridästar... snälla nån... dom sniiiiglade sig fram... :eek: Var tvugna att ropa till dom och be att få rida förbi så vi skulle kunna få galoppera uppför den där superbacken, annars hade vi väl fått skritta hela vägen... :smirk: :D
Väldigt bra saker du skriver martha! det som är "galna" travare är ju bara hästar som gör vad dom är utbildade till! folk som inte förstår att hästen antagligen kommer att uppföra sig så ska inte köpa travhäst!
Longering ser jag nästan heller aldrig, sett en del löslongering men ingen med lina. Lite tömkörning oxå (alltså "riktig"), och då är jag rätt mycket på en travbana.
hmm, tänkte skriva att jag inte vill att hästen ska ligga på särskilt mycket, fast när jag tänker efter är det rätt mycket med ridhästmått... :crazy: Lite lagom sådär, ett stadigt stöd i handen, det krävs oxå i snabbare tempon.
Fast jag är glad att jag har en så smart pålle, han går för mycket lätta tygelhjälper och i en bra form vid långsamkörning, men ligger på bra vid snabbjobb :D precis så tycker jag dom ska va! (fast sen finns det ju andra sidor hos honom som är... mindre attraktiva...)
 
ja, och det värsta är ju att det är "vi" travhästägare som är ännu mer puckade och har vanvårdat våra hästar :crazy:..
och att när man skall rida en vanvårdad travare så blir den het och yr...och man håller iden mer o mer och hästen får mer o mer ont i ryggen och pullar ännu mer ju hårdare tag man tar(då ryttaren blir rädd)...tillslut så blir det förmodligen inspänningstyglar och hästen får ut för att den är skogstokig, och vi får ut för att vi är vanvårdare :crazy: :crazy:

Nu ska jag inte säga att det alltid är såhär, men jag blir mäkta trött på alla vanvårdade travartrådar härinne, jag vet en hel del fd travare som har det jättebra, men det är oftast vuxet folk som handhar dom....
 
Du har precis rätt i det du skriver...många som köper föredetta travare förstår inte hur dem tidigare har arbetat...så blir det helt fel som du säger att de spänner in dem osv och använder starka bett...och då är det verkligen synd..eller så blir de sågade i munnen när de gör det de är uppfödda till..trava snabbt. Jag och min pappa tränar två travare nu + en till som vi ska få tillbaks snart...den vi har haft längst 11-åringen har blivit hur lung som helst när man rider, han är fortfarande het men på 4 år är har han blivit en super ridhäst men han tävlar fortfarande..i jobben ligger han på som f-n...sen den andra är het hela tiden....både i ridning och i jobben och den tredje har jag bara ridit några gånger men han verkar ganska lugn men ligger på bettet...de är helt olika men heta i jobben...
så om man köper en travare så ska man veta vad man ger sig in på...
sen är det väldigt dåligt att en del ridfolk säger att travfolk vanvårdar och misshandlar hästarna..kan ju stämma i vissa fall men verkligen inte i alla...finns lika mycket skit i ridsporten...och en del säger att man tvingar hästarna att springa...de gör det av fri vilja och de som inte vill eller klarar av det tävlar inte...och det är mycket kontroller på varje tävling...de måste göra provstart osv och ytterligare en provstart om de travar dåligt...men detta vet inte många som inte håller på med trav..de har väl förmodligen inte ens satt sin fot på en travbana eller stallbacke...då skulle de få se riktigt fina välskötta hästar.. :smirk:
Vad har du för hästar? skulle varit roligt och veta :bump:
 
Låt bli att longera under en tid och börja sedan om från början. Och låt inte hästen kuta runt runt. Du bör istället lära hästen att använda sin hjärna, flytta fötterna som du vill... gå undan för tryck... mm.
Låt hästen få vara häst och visa att du förstår vad det innebär, sedan skrider du till verket och arbetar fram vad du vill arbeta fram genom att ge eftergift i rätt ögonblick.
Lycka till! :)
 
En sak till, jag antar att du vill ha ditt varmblod till ridhäst, för annars hade du lagt tråden hos travarna, eller hur.Och då kvittar det hur malliga ni är - martha och company om era travare som kutar fort som fanken.Det svåra för en travare är att förstå att han/hon har ett nytt jobb.Att deras jobb inte längre är att vara snabbast möjliga.Utan ngt annat vad nu man har för mål med sin häst...Så det måste du ge en hästen en chans att förstå.
Han har ett nytt jobb. Om du ser saken så vis istället så kommer du att kunna möta din hästs behov.
Måste fråga vad alla ni icke-nh-mänskor gör på nh-sidan, ni verkar ju ha noll koll... :mad:
 
:confused: Det JAG har försökt att förklara är att FÖRSTÅ att hästen är uppvuxen med ett helt annat hanteringssätt, och att FÖRSTÅ hästens tidigare liv för att kunna förstå varför den reagerar på ett visst sätt i vissa situationer....det är INTE alls frågan om att kuta fort , MEN travaren är LÄRD till detta...om man säljer en 13 travare som ridhäst så måtte det väl förbövelen vara bra att veta hästens historia :crazy: :crazy:
lär dig lite om hur hästar fungerar...ett inlärt sätt skall inte hästen behöva lida för om den byter jobb..och för dens skull så är den heller inte vanvårdad som så många vill ha det till :mad:
 
Men snälla ni! Det vet väl alla att Copiad, Zoogin, Viktory Tilly och "gänget", endast presterar som de gör för att de:
står instängda i em svinstia 23 timmar om dygnet
piskas runt en bana under svordommar och annat
får undermåligt foder
alldrig borstas-duchas
listan kan göras lång
Någon som tror mig...NOT!
 
Vem fan vill inte ha en travare som kutar fort så länge den går på banan?? så vaddå malliga??

Jag förstår vad Martha reagerar på, det är dessa som köper fd travhästar och inte själva har kunskapen att "göra om dem" och då börjar gaffla om att de blivit misshandlade hos förra ägaren och allt möjligt för de inte vet vad de har skaffat och har ingen koll på hästens historia och förstår inte att hästen fortfarande tror att den ska springa fort som den är lärd till.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp