hehe.. Men det är INTE meningen att hästen ska kasta sig ut från människan och stå på bakbenen eller rycka linan ur händerna på en för att sen ge sig iväg i galopp. :smirk:
Ser mycket väl skillnad på trav och räddsla.
 
Vill lägga till att den där lilla komentaren angående vad man gör med travare, inte var direkt seriös. Menade inget illa om travfolket. :bow:
 
det problem jag ser i travstall är att hästen inte är vid medvetande.
detta gäller inte alla. men i travstall blir det ofta monotomt..mat, hagvistelse nån timme in o tränas, stå inne o torka, mat, ev gå ut lite till i ensam hage oftast, sen in o ha mat. o samma sak varje dag o i vissa stall får hästarna inte komma ut alls eftersom det inte finns personal till det på ex söndagarna som i ett av proffstallen jag jobbade på.

hästarna blir hjärndöda (ännu en gång inte alla) eller vilda djur som sen ingen klarar av.
det är det strösta problemet med en travare man får hem o som ks aomskolas, att den inte lyssnar, inte har lärt sig att lyssna inte vill lyssna, den vill ut o dne vill springa o dne vill ha mat. (tyvärr ville vissa inte ens det i proffstallet där jag jobbade) många hade gnistan kvar givetvis..
detta kunde man löst genom att ha lösdrift, få mat utomhus, skrittas av, värmas upp mera, skogsträning, ridning, byta varv då o då (körde alltid samma varv,motvarv i proffsstallet) så lite men enligt tränaren hinns det inte med elelr behövs inte. hästarna är maskiner..och blir då maskiner. ...
detta kan jag bara tänka mig gäller de med 20 hästar eller mer..amatörtränare o mindre tränare har nog mera tid och tanke..vad jag sett iallafall. martha har det iallafall.
 
tyvärr lite av ämnet...

När var det du jobbade i travstall?
Jag har jobbat en del hos 2 stora proffstränare de senaste åren, samt ser en del inne på banan. De hästar jag ser sköts otroligt bra (tyvärr undantas oftast hingstar från detta, då de får gå ensamma och bråkas med osv... men det vill jag inte riktigt gå in på. Fast har hört om en stor tränare här som har alla hingstarna tillsammans! :bow: )
Vad jag förstått så är hästar vanedjur??? Om det inte sker enligt bestämde vana så blir folk galna och nu tydligen även om det sker enligt en viss vana? :crazy:
De allra flesta hästar här går med minst en kompis (undantaget hingstar då) och hos de stora proffstränarna då (som ju diskuteras nu) så går de ofta i relativt stora hagar också. På sommaren har båda de stallen jag varit i haft ute stora flockar dygnet runt/nattetid i stora gräshagar. Lösdrift tror jag faktiskt skulle funka mindre bra på många starthästar, men under uppträningsfas osv är det utmärkt på de flesta hästar. Det här med att du vill ha skogsträning, ridträning och varvbyte känner jag inte alls igen mig i. Har ingen aning om varför du tror att proffshästarna inte får detta? :confused:
Sen tycker jag absolut att deras situation kan förbättras väldigt mycket.
 
Många hästar väljer trav och att rusa på lite vid longering för att det är den gångart som kräver minst tankeverksamhet. De försvarar sig genom att "koppla bort" hjärnan. Skritt kräver ett visst mått av kontroll och galopp är ohyggligt jobbigt på volt.
 
Alltid ql att bli sågad när man söker svar...
Detta var inte alls meningen att bli en discution om att vi ridmänniskor inte har någon förståelse om hur travare har haft det innan vi köper dom. Det jag vet är att ägaren till mitt varmblod hade slaktat henne om jag inte köppte henne. :mad: Och jag ångrar mig verkligen inte för det är den bästa häst jag någonsin varit i kontakt med! :D

Och till er som uppriktigt har gett mig svar på min fråga så kan jag medela att mitt rusande varmblod numera till och med stannar och står still på komando! *stolt*

Anldeningen till att mitt varmblod rusade i början var ju då för att hon inte visste annat. Hon hade säkert inte blivit longerad innan och förstod inte alls vad jag vill av henne så då löste hon hela problemet med att springa för det var det hon kunde bäst.
Men som sagt nu fårstår vi varandra och har löst problemet. :bump:
 
Skönt att höra att det ordnat sig. Hur gick ni tillväga? Det kan ju vara till hjälp för andra, som just nu befinner sig i den situation som ni gjorde, att höra ert upplägg. :)
 
kanon! fortsätter det i den här takten har vi ju en trevlig väluppfostrad ridtravare om ett år!
och döljer du frysmärkningen kanske du får höra samma sak som jag på min travadam.
-snygg häst e det en andalusier?
eller: Vem är hon efter? -Mustard. -jasså, trode det var ett halvblod!
hehe alltid kul att kunna glida fram på sin käraste "ägodel" o vara stolt!
/jenny
 
Du yatla, inte är de väl malliga för att travare springer fort? De konstaterar ju bara att det är så, lr hur? Ett tips till dig som inte vill longera din häst i 150 knyck, låt bli att longera. Gör mer skada än nytta om det går i racefart. Om du nu vill jobba på volt, sätt på en gjord och sätt tömmar i grimman. Men ha nån till hjälp så det inte går åt skogen. Ut och spring i skogen ist, det ger mer tror jag.
 
Nu skulle ju diskussionen inte handla om travare på det viset, men jag måste bara få gnälla lite ändå...

När JAG är ute med min travare så blir jag inte ett dugg mallig om någon tror han är arab/nordsvensk/whatever (han har blivit kallad en hel del udda raser. Jag är jävligt STOLT över att ha ett varmblod. :bow: Jag är jävligt STOLT över att ha en mångsidig pålle som har ett gäng vackra vita siffror på sin hals! Skulle aldrig falla mej in att "gömma" siffrorna eller försöka få honom verka vara något annat än det han är. Hellre visa folk att varmbloden är HÄSTAR än att låtsas att dom är något dom inte är... ;)

Jenny
 
Det där var ju inte direkt nån uppmuntrande läsning för dig med undantag av några fina inledningar?

Det finns hopp men det kräver tid och tålamod.

Jag har ett exempel på det. För ett antal år sedan fick min väninna en 15-årig varmblodsvallack till skänks alternativet var slakt. Han var en missförstådd herre som knappt gick att ta i hagen och när de förra ägarna väl fick tag i honom och red var han skenbenägen och stack med sina ryttare. Han låg på och var mycket svårriden, longering ska vi inte tala om. I hagen fick han aldrig gå utan grimma för då kunde de aldrig ta honom.

Min vännina, som vi kan kalla Heyoka (de få gånger hon skriver härinne använder hon detta kodnamn) är förvisso vuxen men vad som är viktigt är att hon hade ödmjukhet och en vilja till att förstå Pysen som hästen hette. Pysen hade gått många år i travet och haft ett antal ägare och hon svor på att hon skulle bli den sista i raden och hon höll sitt löfte. När pysen var 20 år och skröplig ledde hon själv fram honom till mannen som kom hem till gården med slaktmasken och höll i och var nära sin vän ända tills det var slut och han gått vidare till de evigt gröna ängarna. (fan också nu sitter jag och gråter :cry:)

Det går att lära om så här gamla hästar men man ska ha klart för sig att det kräver sin kvinna och det kräver tid och tålamod och respekt. Respekt för hästen och dess förutsättningar.

Det första hon lärde Pysen var att komma i hagen och själv trä nosen i grimman. Det gör man genom att få hästen att förstå att det är hos matte det är toppen att vara. Jag vill dig väl. Hon gick efter och föste med honom i timmar och när hon väl fick tag i honom, klappade hon, gav honom godis och SLÄPPTE honom igen. Sedan började hon om igen. Det tog inte så förfärligt lång tid innan han kom när hon ropade och t.o.m gick att tränsa i hagen helt lös. Oss andra behöll han dock sin misstänksamhet emot. Sedan bytte hon sadel vilket var nog så viktigt……

Steg två var att lära honom att följa upp när hon ledde honom. Också att stanna på kommandot Wow och sedan att backa först från marken och sedan från ryggen. Hon lärde honom också att ett stadigt tag i tygeln betydde ge efter i nacken och INTE ”häng dig på och dra iväg utav bara fan”. För att göra en lång historia kort kunde den skenbenägna Pysen de sista åren gå i mycket fin ”jog” dvs ett lugnt travtempo på slak tygel. (och då snackar jag Westernjogg och inte Marthajogg )
Han kunde också bli longerad i skritt och trav utan problem. Stanna och byta varv på kommando. Han kunde även galoppera men det hann aldrig bli nån riktig snits på den gångarten, tiden var för kort. Han älskade sin nya mamma och nyckelordet i den relationen var RESPEKT. Och då talar jag om ömsesidig respekt. Inte bara om att om Pysen skulle respektera Heyoka i första hand (vilket givetvis till en viss del var en förutsättning) utan om att hon respekterade honom i egenskap av hans bakgrund och hans höga ålder.

Om longeringen inte funkar så har du för bråttom och behöver backa tillbaka. Så fort någonting inte fungerar har vi gått för fort fram och förutsätter saker. Det du kan göra i o f s är helt enkelt att i mitten vänta ut hästen när hon springer runt runt i full fart. Stå bara däroch vänta, vänta och vänta och låt henne själv ta ansvar för sin gångart. Till sist kommer hon att lugna sig om du har tålamod att vänta, vänligt och lugnt. När hon sedan lugnar sig, beröm, godis och SLUT på övningen.

Vad jag vill säga till dig och Er andra är att det visst går att lära om en travare. Med tålamod och respekt för individen men du måste ha vilja och tålamod och kunna se bortom förutfattade meningar. Vad du måste göra är att tänka på varje detalj i din närvaro med hästen och du måste läsa och söka kunskap i ett vidare perspektiv.

Jag rekommenderar att du går på clinics som deltagare och åskådare, att du läser böcker och att du ser på ditt varmblod som en unghäst och nybörjare. Förutsätt att hon inte kan NÅNTING. Var ödmjuk. Var öppen. När du får problem gå tillbaka och fundera på Varför gör hon så här. Vad beror det på? Hur ska jag få henne att förstå?
Kan hon t.ex. följa upp ordentligt när du leder? Kan hon nåt kommando för stopp? För avsaktning? Om inte så är det ditt ansvar att lära henne det! Om hon inte funkar i longering är det för att hon inte vet vad som begärs av henne, that´s it! Juvelflickan och även snigelfarmor gav dig några mycket goda råd som tangerar detta!

Frid Kokopelli Mana
 
det samma. det är därför det är så kul när de förstår att det är en helt vanlig travare! tadam!
då kunde de tom tänka sig en själv!

/s*
 
:bow: :bow:Tack så hemskt mycket kokopelli!! Vet inte riktigt vad som hände med denna tråd heller... :confused:

Det är så sant som du säger man får göra en omställning.
Tänka sig att pollan är som en oinriden 3 åring.

Jag har nu tänkt om och tagit det väldigt lugnt.
En vännina sa några kloka ord som jag tänker ta med mig och det är att ta det lugnt och använd så små hjälper som möjligt. Då blir saker och ting aldrig förstorade (förstorat= stirr).

Kan säga att vi gör stora framsteg varje dag, kan komma hem och lysa som en sol för att pollan stod still i gången!!

Dessutom har vi något som jag ser fram emot som bara den och det är att i januari ska vi börja träna för Marcus Bäklund en gång i månaden (Thomas Bäklunds son)! Han kommer hjälpa oss både från marken och ryggen!! Kommer bli kanon!
 
Det tror jag också blir kanon. :)

Jämför dig inte med "andra" utan precis som du gör.

Ta det i små steg och så fort du inte vet vad du ska göra. Backa tillbaka ett steg och tänk.

En "stirrig" häst som helt plötsligt kan stå still lugnt i gången kan (som jag ser det) mycket väl jämföras med en placering i Grand Prix. Det är STORT!

Lycka till önskar Kokopelli Mana
 
Så nu ska människor som inte är "nh are" inte vara här,, Jag trodde bukefalos var en öppen sida för alla och att foromen var öppna forum för alla. Hur ska man kunna lära sig något om man inte får kolla på de sidor med "anorlunda" tänkande?

Förövrigt tycker jag det är en tråkig tråd med mycket paj kastande hit och ditt..

och ja visst travare blir ILLA behandlade,, men det blir ridhästar OXÅ. Travare förknippar man mäst med tävlingshästar och om jag får genaralisera massor så är det tävlingshästar som blir sämst behandlade (kanske ridskolehästar oxå) vanliga ridhästar förknippar man inte lika mycket med tävlingshästar och tror därför att ridhästar har det bättre, man antagligen har dom det lika dåligt särskilt när de är tävlingshästar..

och ja! jag vet att många av de duktiga trav tränarna driver på sina hästar med el påfösare, och hoppryttare barrierar sina hästar, å sen så vet jag inte riktigt vad de andra gör för dumheter för att få sina hästar prestera bättre men det finns säker många och elaka metoder..

så hästvärlden är inte sockersöt, och travare, hopphästar, westenhästar, galoppörer, tjurfäktningshästar tränas olika och skaffar man en sådan häst får man ta reda på hur de tränat hästen och använda sit lilla huvud för att tänka ut en bra lösning på problemen :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp