Det där var ju inte direkt nån uppmuntrande läsning för dig med undantag av några fina inledningar?
Det finns hopp men det kräver tid och tålamod.
Jag har ett exempel på det. För ett antal år sedan fick min väninna en 15-årig varmblodsvallack till skänks alternativet var slakt. Han var en missförstådd herre som knappt gick att ta i hagen och när de förra ägarna väl fick tag i honom och red var han skenbenägen och stack med sina ryttare. Han låg på och var mycket svårriden, longering ska vi inte tala om. I hagen fick han aldrig gå utan grimma för då kunde de aldrig ta honom.
Min vännina, som vi kan kalla Heyoka (de få gånger hon skriver härinne använder hon detta kodnamn) är förvisso vuxen men vad som är viktigt är att hon hade ödmjukhet och en vilja till att förstå Pysen som hästen hette. Pysen hade gått många år i travet och haft ett antal ägare och hon svor på att hon skulle bli den sista i raden och hon höll sitt löfte. När pysen var 20 år och skröplig ledde hon själv fram honom till mannen som kom hem till gården med slaktmasken och höll i och var nära sin vän ända tills det var slut och han gått vidare till de evigt gröna ängarna. (fan också nu sitter jag och gråter

)
Det går att lära om så här gamla hästar men man ska ha klart för sig att det kräver sin kvinna och det kräver tid och tålamod och respekt. Respekt för hästen och dess förutsättningar.
Det första hon lärde Pysen var att komma i hagen och själv trä nosen i grimman. Det gör man genom att få hästen att förstå att det är hos matte det är toppen att vara. Jag vill dig väl. Hon gick efter och föste med honom i timmar och när hon väl fick tag i honom, klappade hon, gav honom godis och SLÄPPTE honom igen. Sedan började hon om igen. Det tog inte så förfärligt lång tid innan han kom när hon ropade och t.o.m gick att tränsa i hagen helt lös. Oss andra behöll han dock sin misstänksamhet emot. Sedan bytte hon sadel vilket var nog så viktigt……
Steg två var att lära honom att följa upp när hon ledde honom. Också att stanna på kommandot Wow och sedan att backa först från marken och sedan från ryggen. Hon lärde honom också att ett stadigt tag i tygeln betydde ge efter i nacken och INTE ”häng dig på och dra iväg utav bara fan”. För att göra en lång historia kort kunde den skenbenägna Pysen de sista åren gå i mycket fin ”jog” dvs ett lugnt travtempo på slak tygel. (och då snackar jag Westernjogg och inte Marthajogg )
Han kunde också bli longerad i skritt och trav utan problem. Stanna och byta varv på kommando. Han kunde även galoppera men det hann aldrig bli nån riktig snits på den gångarten, tiden var för kort. Han älskade sin nya mamma och nyckelordet i den relationen var RESPEKT. Och då talar jag om ömsesidig respekt. Inte bara om att om Pysen skulle respektera Heyoka i första hand (vilket givetvis till en viss del var en förutsättning) utan om att hon respekterade honom i egenskap av hans bakgrund och hans höga ålder.
Om longeringen inte funkar så har du för bråttom och behöver backa tillbaka. Så fort någonting inte fungerar har vi gått för fort fram och förutsätter saker. Det du kan göra i o f s är helt enkelt att i mitten vänta ut hästen när hon springer runt runt i full fart. Stå bara däroch vänta, vänta och vänta och låt henne själv ta ansvar för sin gångart. Till sist kommer hon att lugna sig om du har tålamod att vänta, vänligt och lugnt. När hon sedan lugnar sig, beröm, godis och SLUT på övningen.
Vad jag vill säga till dig och Er andra är att det visst går att lära om en travare. Med tålamod och respekt för individen men du måste ha vilja och tålamod och kunna se bortom förutfattade meningar. Vad du måste göra är att tänka på varje detalj i din närvaro med hästen och du måste läsa och söka kunskap i ett vidare perspektiv.
Jag rekommenderar att du går på clinics som deltagare och åskådare, att du läser böcker och att du ser på ditt varmblod som en unghäst och nybörjare. Förutsätt att hon inte kan NÅNTING. Var ödmjuk. Var öppen. När du får problem gå tillbaka och fundera på Varför gör hon så här. Vad beror det på? Hur ska jag få henne att förstå?
Kan hon t.ex. följa upp ordentligt när du leder? Kan hon nåt kommando för stopp? För avsaktning? Om inte så är det ditt ansvar att lära henne det! Om hon inte funkar i longering är det för att hon inte vet vad som begärs av henne, that´s it! Juvelflickan och även snigelfarmor gav dig några mycket goda råd som tangerar detta!
Frid Kokopelli Mana