M
My Beauty
Sv: Longering VS tömskörning
Har någon gubbens nr XD Blev heltänd på att testa detta
Men hur i fanken börjar man med detta? UTAN att få det lösspringade att komma in i bilden?
Detta tycker jag är en dröm att kunna göra med sin häst, MEN många löslongerar bara för att motionera och så ser det HEMSKT ut !!!
Då jag inte gillar inspänningstyglar eller gummisnodd som inspänning vid longering, då dom i dom flesta fall gör att hästen knäpper av och bara går och knäpper av i nacken.
Länkar till en mycket välvisande film med tillhörande beskrivning om du har ljudet på.
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis
Jag påstår mig absolut inte att jag uppnått detta med min häst, men jag har börjat jobba på det. Min häst har ingen exteriör eller gångarter som talat för henne men min dröm är ändå att jag ska kunna utveckla henne så att hon rör sig så som denna hästen på filmen. Och jag är övertygad om att det går, med mycket träning främst från min sida
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att pessoaselen är den enda av hjälptyglar som sätter igång hästens bakbensaktivitet. Visst självmant kanske, men du kan ju påverka hästen och du gör det också hela tiden bara genom att ta ett steg åt sidan t ex, kan du driva på den eller stanna upp den. Du kan visa den med dina egna rörelser och hållning hur du vill att hästen ska röra sig och ha hjälptyglarna som stöd, som hästen kan söka sig till när den väl är i balans och är lörsgjord
Har någon gubbens nr XD Blev heltänd på att testa detta
Men hur i fanken börjar man med detta? UTAN att få det lösspringade att komma in i bilden?
Detta tycker jag är en dröm att kunna göra med sin häst, MEN många löslongerar bara för att motionera och så ser det HEMSKT ut !!!
Då jag inte gillar inspänningstyglar eller gummisnodd som inspänning vid longering, då dom i dom flesta fall gör att hästen knäpper av och bara går och knäpper av i nacken.
Senast ändrad av en moderator: