Lilla

Trådstartare
Jag har lite fonder som jag fick när jag fyllde 40.
Och lite fonder åt mitt syskonbarn.
Nu sjunker de och jag är inte kunnig nog att veta om jag ska sälja eller ha is i magen.
Hur tänker ni?

Jag har haft fonder länge pga av ett arv jag fick vid 8 års ålder och senare satt in lite pengar då och då när det passat mig. Jag sålde ALLT i slutet av januari.
En gång hörde jag en ekonom av något slag säga att småspararen säljer när det är som billigast och köper när det är som dyrast. Jag vägrar vara med på det tåget. Just nu funderar jag på vad jag ska göra med pengarna men lutar åt bankkonto några månader för att se vart det tar vägen. Marknaden är alldeles för turbulent för att jag ska våga vara på den just nu.

Jag skulle absolut inte sälja just nu, jag avvaktar och tänker att det löser sig med tiden, det brukar alltid göra det 😊 2022 gick jag minus, 2023 och 2024 gjorde jag stor vinst så 2022 blev kompenserade med råge. 2025 kanske blir minus, kanske plus. 😊

Behåll! Finder ska alltid ligga på sådan sikt att man kan vänta med att ta pengarna. Antigen för att det är på lång sikt eller till något som inte måste köpas vid en viss tidpunkt.

Jag har alla krispengar på sparkonto och sedan fonder för privat pensionssparande och sparandet till häst/annan dyr lyxig pryl att köpa om några år.

Jag sålde av en del innan det föll, men det var för att finansiera en ny bil, något jag sparat och planerat för länge. Resterande fonder är orörda (förutom att jag bytte ut min USA-fond till en Europa-fond).

Jag brukar bara undvika att gå in och kolla när det sjunker. Samt såklart försöka köpa mer om det går. Blir jag orolig läser jag Fru Efficient Badass blogginlägg om just börsoro.

Alla mina börsinvesteringar har jag inför framtiden, de går upp och ner och de brukar återhämta sig över tid. Så jag sitter ner i båten och investerar kontinuerligt enligt den plan jag satt upp. Vet jag att jag inom ett par år behöver pengar till en viss sak plockar jag ut dem från börsen i god tid och sätter på ett konto så jag vet vad jag har. Jag skulle aldrig sälja för det är en nedgång.

Jag sitter still i båten. Har förvisso lite mer USA-vikt i mina fonder än jag vill just nu, pga globala indexfonder, men jag börjar inte flytta på de pengar jag har när marknaden är skakig. Sannolikheten att man ska fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt i ett rörigt läge är typ obefintlig. Undviker att gå in och titta för ofta när det går dåligt, för att inte lockas att sälja när något har en svacka.

De pengar som ligger i mina fonder är på 20-års horisont, och jag prioriterar att ha dem där det känns etiskt vettigt för mig (därav att jag vill flytta fokus från usa ett tag framöver). Även om det rasar ordentligt ibland så har jag i snitt slagit de flesta börsindex varje år sen jag började, så jag har viss tilltro till min förmåga att balansera innehavet vettigt och inte tänka så mycket mer på det sen.

Jag tar det också lugnt. Har bara cirka 20% av mina pengar på börsen, och de som ligger där ska vara kvar i åtminstone tio år till. Kommer kanske att placera om lite, det beror på hur allt utvecklas, men jag kommer inte att paniksälja.

Jag tycker det blir märkligt att prata om att paniksälja för att man säljer när man tycker det politiska läget blir för oberäkneligt. Jag har funderat på att sälja sedan president valet men suttit still i båten men följt marknaden och uttalandena från den kommande, numera varande, presidenten. Att ta ett beslut att vara aktiv i sitt sparande är inte att paniksälja det är just att vara aktiv. Jag följer marknaden och idag när jag kollar igenom de fonder jag har så har de flesta tappat över 10% på de 1,5 månader som gått sedan jag valde att sälja. Jag kan när som helst gå in och återinvestera i de fonder jag haft eller nya när jag åter får förtroende för marknaden.
Det låter lite på folk som att för att man en gång köpt så ska man låta pengarna sitta för att man historiskt gått med plus på det. Det är helt klart en strategi som jag använt men den här gången ville jag vara just aktiv och försöka undvika rutschkanan utför och återinvestera vid ett tillfälle jag tror på. Det är enligt mig en lika långsiktig investering som att sitta still i båten.
För mig är det inget självändamål att äga de där fondandelarna utan jag äger dem ju för att jag räknar med att börsen ska gå upp så när jag räknar med att börsen går ner så har jag helt ärligt inget där att göra.

Jag tycker det blir märkligt att prata om att paniksälja för att man säljer när man tycker det politiska läget blir för oberäkneligt. Jag har funderat på att sälja sedan president valet men suttit still i båten men följt marknaden och uttalandena från den kommande, numera varande, presidenten. Att ta ett beslut att vara aktiv i sitt sparande är inte att paniksälja det är just att vara aktiv. Jag följer marknaden och idag när jag kollar igenom de fonder jag har så har de flesta tappat över 10% på de 1,5 månader som gått sedan jag valde att sälja. Jag kan när som helst gå in och återinvestera i de fonder jag haft eller nya när jag åter får förtroende för marknaden.
Det låter lite på folk som att för att man en gång köpt så ska man låta pengarna sitta för att man historiskt gått med plus på det. Det är helt klart en strategi som jag använt men den här gången ville jag vara just aktiv och försöka undvika rutschkanan utför och återinvestera vid ett tillfälle jag tror på. Det är enligt mig en lika långsiktig investering som att sitta still i båten.
För mig är det inget självändamål att äga de där fondandelarna utan jag äger dem ju för att jag räknar med att börsen ska gå upp så när jag räknar med att börsen går ner så har jag helt ärligt inget där att göra.
och givetvis ska det stå "de fonder jag HADE"

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k... 2
Svar
28
· Visningar
1 917
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har inte sett filmen Anora, som blev Oscarsgalans stora vinnare med 5 priser. Jag läste bara regissörens kommentar, om att han menar...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Otherside
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
817
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera... 9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 085
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka