Longering VS tömskörning

Sv: Longering VS tömskörning

En fråga.... Hur många av er som skriver att ni tömkör har lärt er att tömköra på rätt sätt så att det gynnar hästen?

Har fått lektioner från skolan (ridskola och gymnasiet) så jag kan grunderna men jag har mycket kvar att lära!:p
Nu tömkör jag mest för variationens skull och för att bli bättre på det! Har väl börjat snosa på sidvärtsrörelser, men än så länge är det mest övergångar på rakt och böjt spår som gäller och att hitta rätt kontakt i tömmarna. Och det är ju nyttigt, även om det inte ger så jättemycket stimulans eller motion för hästen...

Håller med!

Eftersom jag inte kan tömköra så gör jag inte det. (finns i planerna att gå kurs)

Vår häst tycker däremot att det är jätteskönt att bli longerad. Jag använder träns och en lätt inspänning. Varierar så mycket som möjligt med tempo och böjning. Dagen efter är han som en dröm att rida!

fråga på en ridskola om dom inte kan eller ska orda en sån kurs... :)

finns inte så jättemånga ridskolor som ja....verkar vara så intresserade av att anordna nått sånt, men jag ska börja på hästgymnasium nu och där lär man väl lära sig.

Är det något motsatsförhållande där man måste välja antingen eller? När jag longerar jobbar jag på kommunikation, kollar att hästen är ren och att signalerna sitter. Inget som harvas på i varv efter varv i motionssyfte.

Tömkörning är en helt annan grej. Där jobbar jag form och muskelarbete.

Jobbar med bägge delarna således:cool:

Examen och examen.. Men har detta i skolan och kommer få betyg osv i de.

Vet faktiskt inte vad boken heter. Eller om det bara var Läraren som sa detta. men har för mig att jag läst det i en bok oxå. :crazy:
Men kan kolla upp de.
Då är jag med på vad du menar med examen, du går en kurs på gymnasiet som du kommer att få betyg i. Kolla gärna upp varför läraren (eller boken) säger att man inte ska löslongera, skulle vara intressant att höra varför det är negativt.

/Sara

Ett TIPS där! Sätt ett snöre och gör som en ögla, av typ balsnöre i bettet och sätt sedan Pessoaselen i öglan av snöret, det ger vika och går sönder om hästen skulle få panik! ... :cool: Super bra på unghästar! =)

pessoa på unghästar??? du skrämmer mig!

*knapplån*

För mig är tömkörning och longering två helt olika saker med helt olika syften och går igentligen inte att jämföra. Tömkörning skall jämföras med är ridning och longering skall jämföras med löslongering.

Longering är för mig avrasting av hästen. Jag vill att mina hästar skall kunna longeras men det är inget jag använder mig av, möjligtvis till unghästar eller spralliga hästar som behöver rastas innan ridning.

Tömkörning är kontrollerat arbete som man använder sig av för att stärka hästen. Jag tömkör mina unghästar redan från ca ett års ålder. Då de inte behöver bära en vikt på ryggen så är det ett suvärent sätt att börja träna hästen på.

Jag har tömkört i många år nu och har under hela den tiden regelbundet en gång i veckan tagit tömkörningslektioner för min tränare.

Att tro att man kan lära sig att tömköra på en kurs på några dagar är lika rätt som att tro att man kan lära sig att rida på en kurs som är på några dagar. Däremot så kan det ge en mersmak att lära sig att tömköra "på riktigt". Men vad man får göra då är att börja ta regelbundna lektioner för någon som är duktig på att tömköra.

Mvh

Tora

Jag tränar båda. :D

Longering: Jag använder bara longerlina och pisk, samt har linan slapp så hästen rör sig fritt. Tränar på att bygga upp ett samspel i longeringen, så jag kan styra, ställa henne och byta varv med endast signaler ur mitt kroppspråk. Väldigt roligt och mycket bra för koncentrationen (både för mig och Ella!).

Tränar även på samma sätt löst i min inhägnade picadero (alltså ett mindre inhägnat område. Byter varv och växlar tempo ofta, samt att jag inte brukar hålla på än max 10 minuter.

Byter varv löst i picaderon.

Longering i lina.

Just nu jobbar vi jättemycket på att få mer balans och energi och att få en ställning genom hela kroppen.

Tömkörning: Jobbar jag också väldigt mycket med! Speciellt nu när det är så dåligt väder, och jag bara har en 150 meter lång grusväg att rida på. Jag använder bara ett par ihopsatta tyglar, en longerlina eller liknande, och sen eventuellt ett kortare dressyrspö. Går ungefär vid hennes bakdel.

Tömkörningen har hjälpt oss jättemycket i ridningen! Hon har fått ett jämnt sug till bettet, jag har blivit mer stadig i handen och vi har rakriktat oss mer.

Tömkörning

upskattar verkligen longreiningbilderna!
inspirerad av Piet Bakker?

villl bara allmänt tillägga att även om man longerar så ska
föraren välja huvudposition, steglängd, tempo och träna dessa
samt sidoförande. longering är inte till för att hästen ska "rastas av"
och springa runt några varv. alla typer av inspänningar är uppenbart
totalt kontraproduktiva.

Tack! Nja, jag vet inte ens vem han är? Är han duktig? :)

Mest inspiration har jag väl fått av böckerna "Dansa med hästar" och "Hästens själ", av Klaus Ferdinand Hempfling. :)

Och jag håller med dig om att longering också är en slags träning och inte bara ett sätt att motionera hästen på.

Jag Longerar min häst och ska börja tömköra:

Longering:
jag över både löst och i lina har en lina och ett spö.jag vill att hon ska göra som jag säger.Vi bygger upp samspel.även på slapp lina.

Lös longeringen har vi bara börjat nosa på en,men de har funkat bra en så länge,hon byter varv löst och stannar m.m..

oja! mycket duktig.
tränar upp till skolor ovan mark.
men hempfling är ju också duktig, tyvärr går
hela hans träning ut på känsla, vilket är super för
han och hästarna, men det är svårt att lära ut känslor.

Inom Longering så föredrar jag det med två tömmar, aldrig en töm då hästen arbetar fel med hela kroppen. (tippande utåtställd)
Om man annars skall longera så tycker jag att man skall göra det löst, mest så hästen får vänja sig vid ditt kroppspråk och försöka forma sig lite.

Men över allt det här gillar jag "arbete med töm" eller tömköring som många säger. (fast detta är två helt olika saker.)

Tycker att "arbete vid töm" är bra på så sätt att man lätt kan lära hästen saker som man sedan vill kunna göra från ryggen.

Jag tål kritik.

MVH Malin

Så där bör du aldrig longera din häst ifall du skall longera på lina.
Går hästen emot så hamnar den i obalans o håller muskulaturen sne, inte för en lång stund men tillräckligt långt för att hästen skall skapa spänningar i kroppen och det kan vara svårt att hitta tillbak det där mjuka följsamheten runt linföraren under det passet.

Jo, men hon drar sig aldrig utåt. Hon har en sådan respekt och ett sådant samspel med mig att linan alltid är slapp mellan oss. :)

jag känner till erat fina samspel :)

men man skall aldrig säga aldrig...

Jag föredrar också tömkörning eftersom det är mer omväxlande och går att variera arbetet mycket mer än longering. Men om jag ska vara ärlig så är jag inte särskilt duktig på att tömköra, så det blir mest tömlongering när jag tömkör, dvs. tömkörning på volt. Och så brukar jag spänna in hästen i chambon för jag kan inte jobba hästen i särskilt bra form med tömmar...

Men min dröm är att kunna tömköra likvärdigt som ett ridpass i alla gångarter, göra alla sorters rörelser etc. :p

jag har sett så många sk tömkörningar andra har gjort med sina hästar, och dom kan lika gärna longera hästen,,, Det är inte bara o gå ut och tömköra en häst. gått på tömkörningskurs och det är en hel vetskap att tömköra RÄTT..En fråga.... Hur många av er som skriver att ni tömkör har lärt er att tömköra på rätt sätt så att det gynnar hästen?
Instämmer helt!
Jag anser att tömkörning är när man går snett bakom/ brevid eller bakom o jobbar som man rider- inte bara longering med 2 linor.

Jag longerar med inspänd häst. får samma effekt av det o jag kan heller inte påverka fel som man kan göra med tömmen.

tömkör gör jag rakt fram i skogen- på vägar. Kan t o m byta galopp.

Jo, men linan är ju till för att visa vägen om du förstår vad jag menar. Och visst kan hon kasta sig åt sidan och så, men det är ytterst liten risk, och dessutom kan ju detsamma hända när man leder hästen i lina eller när man longerar med två linor också :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 031
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka