Longering utan inspänning? Bra eller dåligt?

Sv: Longering utan inspänning? Bra eller dåligt?

ah ok, trodde inte du menade så långa pass.
jag longerar främst unghästar och där ska man ju aldrig longera timmpass direkt. Men förstår vad du menar :)

Jag longerar i stort sett aldrig med inspänningstyglar, eftersom det går emot min utbildningsfilosofi att ha en "död" tygel som inte kommunicerar med hästen och som inte kan ge eftergift när det behövs. Vill jag arbeta med hästens mun så föredrar jag tömkörning.

Jag longerar oftast i lösgörande syfte och då med kapson, lina och pisk. Om jag longerar innan annat arbete så gör jag det ca 10-15 minuter, och om jag bara ska longera så blir det ca 20 minuter. Jag är noga med att träna hästen så att det går att reglera tempot på den, den ska naturligtvis röra sig balanserat.

Min nuvarande häst har jag longerat i ganska många år, så han går väldigt trevligt på lina. Oftast i en rundad, lite öppen form, men han sträcker sig gärna framåt-neråt och stretchar ryggen också. Dessutom går det att samla honom för rösten. Jag kan alltså göra en hel del kvalitativt arbete på lina, t ex tempoväxlingar och övergångar, öka och minska volten.

(har inte läst hela tråden så kan ev. upprepa ngt ngn sagt redan)
Har läst en undersökning som gjorts (minns inte av vem, går säkert att googla fram) att hästar bygger ryggmuskler bäst genom att galoppera fritt. Tror att löslongering kan räknas in som fri galopp (när man galopperar) och i så fall är det ju utmärkt! själv brukar jag oftast jobba med tömmkörning snarare än longering men när jag longerar gör jag det utan inspänningar, min häst jobbar i bra balans.i form, av sig själv när hon skuttat av sig ev. överskottsenergi. Och det är så jag tycker det ska vara iaf, annars är de risk att hästen bara böjje på nacken...

Jag tycker det är ett dumt påfund att longera med inspänningar. Undantag om hästen behöver det för att den är "galen", så inspänningen bromsar upp den, eller möjligtvis om man har för avsikt att enbart få hästen att söka sig neråt med huvudet/nacken.
Det är väldigt väldigt sällsynt med hästar som faktiskt bär sig i rätt form i longering med inspänningar. (Även om ägarna gärna påstår att de gör det :angel: )

Jag tycker det är ett dumt påfund att longera med inspänningar. Undantag om hästen behöver det för att den är "galen", så inspänningen bromsar upp den, eller möjligtvis om man har för avsikt att enbart få hästen att söka sig neråt med huvudet/nacken.
Det är väldigt väldigt sällsynt med hästar som faktiskt bär sig i rätt form i longering med inspänningar. (Även om ägarna gärna påstår att de gör det :angel: )

Håller med i mycket av det du säger!

Problemet är väl att många sätter på inspänningar, ställer sig i mitte och centrifugerar hästen. Då får man garanterat inget bra arbete, varken med eller utan hjälptyglar.

Det kräver (åtminstone på de flesta hästar) att man själv är aktiv och jobbar hästen lite, driver på och ser till att få igenom tempoväxlingar och övergångar, precis som när man rider.

Och gör man det arbetet istället för att bara låta hästen springa själv så funkar det på många hästar lika bra även utan inspänningar.

Det är jobbigt att longera!;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?