Longering utan inspänning? Bra eller dåligt?

Lemeie

Trådstartare
Var på en kursdag med Jump Club för en tid sedan och då lät SS väldigt positiv till "löslongering", dvs longering utan inspänning. Tycker också man ser det rätt ofta ute på tävlingsplatser. Har därför börjat fundera på vilka fördelar det kan ha?

Tycker ni det är bra eller dåligt? Eller beror det på syftet?

Sv: Longering utan inspänning? Bra eller dåligt?

Jag använder löslongering för att hästen ska hitta sina gångarter och balans själv. Jag ser inte vitsen med inspänningar då de bara "spänner in" halsen ? hur kan det få hästens bakben och rygg att jobba? hästen kan lika gärna "knäcka av" i nacken..

Jag kör alltid i bara lina och oftast repgrimma :)

Tycker inspänningstygla ofta får hästen på framdelen för mkt, alternativt knäcker av i nacken eftersom bettet hålls i för stumt och hästne inte vågar pendla naturligt med huvudet. Tömkör hellre på volt än longerar.

Tycker det är utmärkt att longera utan insp'nningar då och då för att rasta av, och har man koll på drivande hjälper och rösten så kan man få hästen i en fin avslappanad form så också. De kan söka sig fritt framåt-neråt istället för att möta en stum tygel som med inspänningstyglarna.

Longerar helst utan inspänningar. (även helt löslongering, alltså för mig: utan lina)
Longerar främst unghästarna, vill jag arbeta med formen och samlingen så tömkör jag hellre på volt

Longerar alltid utan inspänningar. Jag har iallafall hittils aldrig sett en inspänning som bidragit till en bra form, eftersom de bara konstant drar i nosen.

Vill jag påverka en mer så tömkör jag.

Löslongering är longering utan lina, inspänningar kan man ha ändå om man vill.

Jag brukar longera utan inspänningar, mycket för att jag ibland tycker att de inte gör någon skillnad.

Har vi en bra dag där longeringen funkar kan jag påverka henne så att hon söker sig framåt-nedåt utan inspänningen, och det jobbet krävs från min sida även med inspänningen på.

Ska jag få någon som helst effekt av inspänningen en "dålig dag" så måste jag spänna den så kort att det inte blir ett bra arbete, bara nosen i bringan.

Kort sagt, inspänningen befriar inte mig från arbete på något sätt.

Var på en kursdag med Jump Club för en tid sedan och då lät SS väldigt positiv till "löslongering", dvs longering utan inspänning.

Hade varit kul att veta vilka synpunkter SS framförde när det gäller löslongering. Vilka positiva effekter tyckte han att det hade?

Det ända som är att hästen kan snabbare få "förslitningsskador" om man longerar löst för mkt/ för länge. Jag gör det ex när jag värmer upp om jag ska tömköra.

Men det är helt olika vad man tycker. Visst att inspänningstyglar kan göra så att hästen "knäpper av" i nacken men samtidigt det kan den göra i ridning med, kan vara lika skönt att få ryggen helt fri men fortfarande vara inspänd (INTE ÖVERDRIVET) och få jobba med kroppen "som den vill" utan att ha en sadel samt människa uppe på ryggen.

Är vad jag tycker :rofl:

Det ända som är att hästen kan snabbare få "förslitningsskador" om man longerar löst för mkt/ för länge. Jag gör det ex när jag värmer upp om jag ska tömköra.

hästen behöver ju inte bära sig fel bara för att den inte är inspänd.

Det beror helt på vad man vill åstakomma med longeringen.

Som träning tycker jag det är förkastligt.

Men som lite avrastning/uppvärmning innan man sitter upp kan det fungera utmärkt. Hästen måste dock lyssna på linföraren och får absolut inte tokrusa, jag upplever det som att hästen känner sig friare utan inspänning och kan få för sig att köra sitt eget rejs. Det är svårare att få kontroll över hästen utan inspänning.

På tävlingsplatsen är det smidigt att ha så lite "extra" jox som möjligt och man vill kanske att hästen ska få värma musklerna lite utan ryttare, samt bli av med spänningar. En häst som fungerar väl utan inspänning gör att man väljer det alternativet för att det är enklast.

Ett plus till när man longerar utan inspänning är att du kan se eventuella rörelsestörningar.

Var inte så att han direkt framförde några speciella synpunkter utan det var mer en känsla jag fick, att han var positiv till detta.

Ämnet kom upp i samband med att det talades hållbarhet och att han nämnde att han sällan ser några gramantyglar eller inspänningstyglar längre på de internationella tävlingarna. Lite OT så påstod han sig ha varit på en internationell tävling några veckor innan kursen, där 80 ryttare deltagit och enbart 1 ridit med graman på framridningen. (?) Är tveksam till sanningen i detta själv och om det är så känns det ju inte som den trenden slagit igenom här i alla fall men det kanske är en annan tråd. :)

Han lät i alla fall övertygad om att gramanen påverkade hästens hållbarhet negativt och det var då han också sa att han heller sällan ser inspända hästar longeras på tävling. Jag tolkade honom som att det skulle vara mer naturligt för hästen att själv få välja form och balans vilket då borde leda till mindre slitage.

Han lät i alla fall övertygad om att gramanen påverkade hästens hållbarhet negativt och det var då han också sa att han heller sällan ser inspända hästar longeras på tävling. Jag tolkade honom som att det skulle vara mer naturligt för hästen att själv få välja form och balans vilket då borde leda till mindre slitage.

Gramanen är aldrig bra sålänge den drar ihop hästen, en graman är för mig en nödbroms man kan ta till om man rider ut eller liknande och hästen kan vara svår att kontrollera. Då kan man ha en graman som en nödgrej att ta till i värsta fall. Grmanen under tömmkörning ser jag heller inte som något jättepositivt efter som den gör ofta att hästen tänker väldigt bakåt och blir ihopdragen istället.

Men att longera som träning utan inspänning på lina ser inte jag som något som skulle hjälpa hästen direkt. Som lite joggande rastning innan man sitter upp så okej sålänge inte hästen rusar. Löslongering och ha hästen lös däremot, det kan vara en bra träning då hästen får balansera upp sig själv utan lina.

Jag longerar aldrig utan inspänning längre, jag spänner heller aldrig in honom utan har den väldigt lös för annars är risken att han bara rejsar och livar upp sig själv och det är bara onödigt slitage på hästen tycker jag.
Annars för övrigt så anser jag mig inte såpass duktig på longering att jag kan korrigera och arbeta hästen på rätt sätt så jag longerar otroligt sällan och i princip bara för att kolla att häst är fräsch och så.

Tycker detta stämmer bra med mina egna teorier.

Jag drar slutsatsen att vill jag longera i syfte att träna och bygga upp så är det en för varje individ lämplig inspänning som gäller.

Vill jag rasta av hästen eller motionera den lite lätt så kan jag lika gärna göra utan inspänning.

Det förklarar ju också varför man ser detta rätt ofta på tävlingsplats. Där är ju oftast syftet att röra på hästarna och mjuka upp dem efter exempelvis en lång resa, alternativt rasta av dem lite innan ridning.

Till alla:
Jag upplever att min ridhäst arbetar i en ganska bra och eftergiven form även utan inspänning, men att den gärna vill springa lite för fort och att den också vill bli för utåtställd, i alla fall i början. (Í båda varven.)

Att springa för mycket utåtställd i övertempo borde ju leda till att den lägger över för mycket tyngd på sitt inre framben och det känns för mig inte som att det skulle leda till bättre hållbarhet. Därför tror jag inspänningen får sitta kvar på fortsättningsvis, men kanske utan någon gång om jag vill göra det enkelt för mig.

Jag longerar i grimma när jag vill att de bara ska jogga lite lugnt en dag för att få röra på sig. Det är också bra då jag får se hur de rör sig samtidigt.

Och när de lär sig syftet så joggar de i låg och rund form och stretchar ut kroppen på rätt sätt utan att jag egentligen påverkar. Har de väl hittat växeln och formen där så brukar man sedan utan problem kunna låta dem galoppera också utan att de springer iväg utan behåller samma trevliga form.

Jag longerar bara i avrastningssyfte med unghästen. För att han ska få röra sig och blåsa ur lite energi. Han har dessutom sadeltvång. Så det kan vara bra för honom att få röra sig lite med sadel innan jag hoppar upp. Då kan han få eventuella reaktioner utan att jag sitter på och riskerar åka i backen. Dessutom blir det lite gradvis invänjning vid sadeln då han slipper min tyngd och ev felbalans.

Äldre hästar longerar jag bara i syfte att de ska få röra sig lite så de inte stelnar till helt om de har en vilodag alt om de inte är så gamla att de får röra sig lite bara i rastningssyfte. Det blir någon kort runda då de for röra kroppen lite bara. Min gammelgubbe är lite hosthäst. Så han mår bra av att lufta sig och få upp andningen lite dagligen.

Jag kan också löslongera med hästen helt lös för att träna ledarskap. I lina med för den delen.

Men jag ser inte longering som fysisk träning. Det är mest bara psyket som kan få riktig träning där.

Jag longerar alltid utan inspänning. Visst går det att få hästar att runda sig och söka sig framåt/nedåt i enbart lina om man tränar dem rätt och startar i skritt på mindre volt nära hästen. Då kan man lära dem att följa linan så att man kan påverka formen väldigt mycket.
Men den blir alltid mest bara avslappnad med mindre aktiv och satt häst än om man rider dem riktigt väl.

Jag longerar aldrig med inspänningstyglar. Använder aldrig inspänningstyglar eller något annat hjälpmedel förutom martingal.
Och så longerar jag honom lös för det mesta. Men det kräver ju en del träning innan det går.

En valdigt ung hast satter jag inte inspanningstyglar pa, och ska jag bara rasta av hasten sa anvander jag dem inte heller.
Annars bir det oftast en ganska lost spand gummisnodd, eller en pessoagjord.
Men allt beror på individen. Finns det som går i trevlig form om man bara jobbar dem med handen/piskan/rosten. Kravs lite mer av foraren for att longering ska ha annat an avrastande syfte utan inspanningstyglar, då kan man inte bara stå och hålla linan och låta hsten springa runt, runt.

hästen behöver ju inte bära sig fel bara för att den inte är inspänd.

Hade du läst ORDENTLIGT vad jag skrev hade du fattat. Nej det behöver inte bli slitage men man behöver ju inte ha den lös 1 timme och bara runt runt runt runt på en volt. Men kortare pass är mkt bättre. Förstår du nu? :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?