Longering inspänd.

Elisha

Trådstartare
Hur ofta longerar ni inspända och varför gör ni det? Vad anser ni att de har för effekt? Positiva och negativa saker med longering? Vill även veta hur länge ni longerar varje gång och om ni longerar mera/mindre i vissa gångarter?;)

Sv: Longering inspänd.

jag longerar nästan alltid med inspänningar. syftet med det är att hästen ska jobba med ryggen och bakbenen. det är samma sak som att rida med halsförlängare, man hjälper hästen till en bättre form och bärighet. negativt med longering kan ju vara att mna inte alls har samma koll på hästen som vid ridning eller tömkörning. blir hästen skrämd och börjar kuta har man mindre kontroll eftersom man inte kan göra förhållningar. jag brukar longera tio minuter i varje varv ex. tio minuter skiritt i vänster, tio minuter skritt i höger, tio minuter trav i vänster osv... detta för att hästen inte ska låsa sig i ett varv

min egen häst longerade jag emd gummisnodd spänd i sidorna (lågt) eller mellan frambenen. hade jag ingen inspänning upplevde jag att hon mest såsade runt, men med snoddarna visste hon att det var jobb som gällde... :crazy:

förra medryttarhästen: ingen inspänning, hon var så "grön" och skulle bara hitta lugn takt och söka sig framåt nedåt, det gjorde hon bäst utan nåt extra.

nuvarande medryttarhästen: tömkör mest, men det behövs inga inspänningar, hon går bra på bara töm, och longerar jag är det mest galoppfattningar jag gör, dom gör hon också bäst utan en massa grejer.

Jag vill inte veta OM ni longerar utan eller med hjälptygel. Tråden riktar sig till sånna som longerar MED nån form av hjälptygel t.ex. inspänningstygel.

*Hur påverkar longeringen Din häst?
*Märker du skillnad? (Mkt, lite och vad för skillnad i så fall)?
*Hur ofta och hur länge longerar du varje gång?
*Positivt/negativt med longering?

M.M, M.M.:D

ursäkta mig så hemskt mycket.

/Feather som faktiskt longerar en häst inspänd, dög inte det svaret?

Elisha skrev:
Jag vill inte veta OM ni longerar utan eller med hjälptygel. Tråden riktar sig till sånna som longerar MED nån form av hjälptygel t.ex. inspänningstygel.

*Hur påverkar longeringen Din häst?
*Märker du skillnad? (Mkt, lite och vad för skillnad i så fall)?
*Hur ofta och hur länge longerar du varje gång?
*Positivt/negativt med longering?

M.M, M.M.:D

Trist att du inte över huvud taget är öppen att höra från de som INTE använder longering med inspänning eller inte longering över huvud taget.

Vad kan du om de negativa/postiva effekterna?

du utesluter mycket kunskap från folk som inte longerar av en anledning, och kan dela med sig av att svara på varför - dvs de negativa effekterna du undrar över.

Hmm..Jag undrar inte för jag longerar själv inte spec ofta och då bara utan inspänning. Du kanske ska tänka lite längre innan du skriver att de är trist att jag inte frågar dem som longerar utan eller inte alls.:crazy: :smirk:

mackan skrev:
Trist att du inte över huvud taget är öppen att höra från de som INTE använder longering med inspänning eller inte longering över huvud taget.

Vad kan du om de negativa/postiva effekterna?

du utesluter mycket kunskap från folk som inte longerar av en anledning, och kan dela med sig av att svara på varför - dvs de negativa effekterna du undrar över.

Varför undrar du vad jag vet om positiva/negativa effekter?

därför att du frågar andra om positiva/negativa effekter, samt uttryckligen säger att du över huvud taget inte är intresserad av svar än från andra som redan är "ja" sägare till longering med inspänning. en ganska naturlig fråga som jag ser det.

varför så otrevlig?

håller för övrigt med mackan, varför utesluta en hel sida i en tråd bara för att mans jälv tror att man kan allt?

FeatherCloud skrev:
varför så otrevlig?

håller för övrigt med mackan, varför utesluta en hel sida i en tråd bara för att mans jälv tror att man kan allt?

:confused: jag har inte sagt att jag kan allt, eller hur? Men nu i denna tråd handlar det om longering inspänd, så vrf ifrågasätta varför jag inte vill höra åsikter från sånna som inte longerar? Om nån vill skriva vrf dom inte longerar eller dyl så kan dom starta en egen tråd. Här vill jag veta från sånna som longerar med inspänt, inte höra klagomål!!punkt slut.:idea:

MODERATOR; stäng den här tråden! Jag orkar inte höra mer klagomål!

hejsan skulle bara säga att som jag har lärt mig så ska du inte longera för hästen går i en spänd form, det är mycket bätrre att ha dom lösa i typ en rundcorall, går ju lätt att sätta upp! :bump:

jag tycker nte att jag har varit otrevlig.
svarade bara först, eftersom jag nog missförstod din fråga lite, då undanbad du dig min närvaro i tråden, typ, och var ganska otrevlig, då bad jag om ursäkt, och sen ifrågasatte jag senare varför du bara ville höra en sida av saken. det har du inte gett något bra svar på.. :crazy:

var har jag varit otrevlig?

Men Elisha, - allvarligt.

ALLA dina trådar slutar såhär i princip. Du får svar, du blir arg över svaren, även fast de är helt vanliga svar och synpunkter på dina frågeställningar. Har ALDRIG sett en tråd där folk varit ute efter dig eller otrevliga. Men du hugger direkt ändå! Kanske ska du inte posta trådar om du inte vill ha svar eller tål att folk ställer sakliga motfrågor över huvud taget.
Feather Cloud är ALDRIG otrevlig mot någon i trådar, det kan du själv gå in och kolla. det var hon inte heller i denna tråden, förrän du högg direkt. då svarade hon lite skarpt - men det är fullständigt befogat tycker jag, när du hugger och blir så agressiv på noll sekunder?! VARFÖR??? :confused:

föresten har jag aldrig varit otrevlig, bara varit rak - sagt som de stod i första inlägget av mig, att ja ville höra av sånna som longerar me inspänning. ni överreagerar lite

Elisha skrev:
Hur ofta longerar ni inspända och varför gör ni det?

i mitt första inlägg svarade jag att jag har haft EN häst som jag faktiskt longerat inspänd, jag svarade även på frågan varför etc.

att jag sen tog upp att alla andra hästar jag haft, gått bättre utan inspänning, ser jag som en naturlig följd av mitt första stycke, och det skulle nog de flesta andra bukefalister anse också, det ärju så man får till en diskussion på ett DISKUSSIONSforum.

då svarar du:
vilket jag skulle säga är en rätt tydlig vink att jag ska lämna tråden, lite trist tycker jag, för jag menade inte att vara otrevlig från första början, utan ville bara svara i en tråd där jag faktiskt trodde att jag hade något att tillföra..

undrar vem det är som överreagerar egentligen..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna