Krockodil

Trådstartare
Jag är mycket MYCKET tveksam att lägga in ett inlägg här överhuvudtaget eftersom det känns som om att jag kommer att bli totalt överkörd av alla som tycker att man inte ska hålla på med saker när man inte vet vad man gör men jag ska göra ett försök endå. Så till alla er som inte har SVAR eller välmenade ord att säga behöver inte svara alls!!!

Så, vidare till mina funderingar. jag håller på med en 15 årig Quarter valack som jag rider Western på. Han är hanterad med NH prinsiper sedan fölsben. Och då kommer jag som inte är då lika hemma på den delen som han är. Och därför stöter vi på lite komunikationsproblem ibland och nu vill jag bara ha lite svar och råd.

Jag brukar longera honom då och då, (jag har hört att "NH-människor" är väldigt emot longera, jag vet inte om det är sant eller inte men strunt samma. Mörda mig inte för det!!) och då verkar han inte rikttigt förstå vad jag är ute efter. Eller så är det jag som inte förstår vad han försöker göra. För när jag tänker skicka ut honom på volten så snurrar han runt på frambenen och ställer sig med huvudet emot mig igen. Om jag försöker gå tillbaka till den drivande punkten så snurrar han bara efter mig lika som. Den enda gången som det går okej är om jag säger åt honom att stå stilla, ställer mig näst intill bakom honom och sen ber honom gå framåt. Men så fort som jag ber honom göra halt så snurrar han emot mig igen.

Så nu undrar jag ju om han ska göra så? Är det någon reaktion efter att blivit jobbad med i en round pen? Jag håller mycket på med en 6 årig paint också som är precis lika western och nh tränad och han gör inte alls så. Där är det inga problem alls att longera. Så... är det jag som inte förstå honom eller är det han som inte förstår mig??
 
Sv: Longera??

Det låter som någon tränat honom på att stoppa genom att säga stopp-ordet och samtidigt dra in huvudet mot mitten. Var tydlig i din drivande position och driv med kropp, ev. smackande, repända och eller longerpisk. Gör du bara rätt så fattar hästen fort. Lycka till.
 
Sv: Longera??

Nu kanske inte det här alls stämmer med hästen du hanterar, men så här funkar det med min häst:

När jag skickar ut hästen på volten, antingen med repgrimma och rep eller lös kan han "föreslå" att han ska vända upp med huvudet riktat mot mig, då driver jag honom framåt med mitt kroppspråk. Jag försöker att använda så små rörelser som möjligt, men lyssnar han inte så "pekar" jag helt enkelt i den riktningen jag vill att han ska gå och som extra tryck kan jag slå med repet mot mitt lår med andra handen. Som en del av den hanteringen jag gör med pållen så ska han vända upp mot mig, men det vill jag ska vara på mitt förslag, inte på hans.

Julia - som kanske inte heller vet vad hon gör, men man lär sig hela tiden:D
 
Sv: Longera??

kan det vara så att du säger till honom att det är ok att komma fram till dig när han gjort halt? du kanske släpper trycket på honom för mycket, .. håller du ögonkontakt med honom?? :confused:
 
Sv: Longera??

Så där gör mitt sto också, när hon inte har lust att anstränga sig... Kan inte tänka mig att det är någon som tycker att det är ett bra beteende att undandra sig "ledarens" inverkan.
För mig funkar det hyfsat att vara tydlig med riktningen, skicka bort/ut bogen så att jag kommer i drivande position.
Och vara tydlig med hur jag riktar min kropp, precis som då man rider läser ju hästen av min riktning. Ska hon framåt så ser jag framåt, flyttar min blick rätt snabbt från bogen via hästens ögon och mot det håll hon ska gå åt.
 
Senast ändrad:
Sv: Longera??

Det är svårt att säga exakt vad problemet är i detta fall. Det kan ju vara att någon har lärt honom att han ska snurra in sådär (fråga de som tränat honom).
Du har ju rätt att försvara dig och därmed visa att du inte vill ha honom nära dig. Vi har ju precis som hästar ett område runt en som inte vem som helst får klampa in på men hästarna har ju ett större område. När han går in till dig är det till att du visar honom att det inte är det du vill genom att signalera med kroppspråket. Det beror på hur känslig hästen är men börja med små rörelser och öka sen. Jag skulle prova att bli hotfull mot framdelen och i värsta fall huvudet eftersom det är den delen som han svänger in först. om du driver på på bakdelen kan jag tänka mig att det blir som om ni snurrar runt eftersom han fortsätter att gå in till dig. Olika rörelser du kan göra är ju att göra dig stor, titta hästen i ögonen, vifta med armarna, låta eller förtydliga med att vifta med repet i luften mm. Om hästen då svarar med osäkerhet och går undan ger du direckt eftergift genom att sluta med all rörelse och titta ner.

När du också vill ha honom frammåt och ut på solten så brukar jag hålla i repet ca 2,3 meter ifrån hästen, peka med handen och sträcka repet åt det hållet jag vill att han ska gå och titta dit. Sen driver jag fram hästen med att veva i luften med repet. Om hästen då vill gå in mot dig får du visa att han inte får det.

Jag vet inte men jag tror denna metod kan fungera men prova dig fram och välj den metoden som fungerar bäst. Om ni redan har ett bra ledarskap går detta såklart lättare. Det är svårt att förklara och veta vad som är bäst att göra i dig situation.
Lycka till!
 
Sv: Longera??

Det kan dels vara som han försöker testa dig, dels kommunikation som inte når fram.

Jag har tränat "artighetsövningar" med min hästar, dvs om jag går 90 grader runt dem ska de snurra efter och ställa upp mot mig. När jag longerar (jag är inte mot longering men löslongerar hellre) kallar jag in honom genom att ta ett litet steg fram och höja handen, då kommer hästen gående mot mig och ställer artigt upp (detta är inget jag övat genom att dra in honom som någon skrev :crazy: ).

När jag vill skicka ut hästen för longering har jag inte så långt rep utan tittar samt pekar åt det håll jag vill att hästen ska gå, med samma hand som jag håller repet i. I andra handen håller jag repänden och den svingar jag mot bogen (inte bakdelen, då snurrar hästen bara ännu mer). Sen när hästen går i en liten volt runt mig så länger jag repet och om det behövs pekar med handen och svingar repet mot bogen.

Hjälpte det här dig nåot? Det kan ju vara så att ni förvillar varandra, att hästen faktiskt inte förstår vad du vill-då testar den ju lite olika sätt att göra dig till lags på...
 
Sv: Longera??

Tackar för alla svar! Det var precis sådanna svar
jag ville ha och är otroligt tacksam för att ingen kört över mig! :banana: :bow:
Jag ska prova det ni sagt och försöka träna vidare! Tackar! :D
 
Sv: Longera??

Min kompis har en travare/quarter. Hon är fem år och när vi skulle longera henne för första gången fattade hon inte alls principen då hon alltid lärt sig att hon skall följa efter när hon har ett rep i grimman/tränset som ledaren håller i. Hon trodde såklart att hon skulle följa efter min kompis och inte komma ut på någon volt, vad skulle det vara bra för? En erfaren islandshäst människa tog kommandot och försökte mota ut hästen med en pisk och detta ogillade jag lite övermycket for det förvärrade bara situationen då hästen var rädd för pisken. Någon innan måste hotat henne och gjort henne illa med pisken. Vi kom ingen vart och jag vet faktiskt inte om hästen går att longera idag heller, själv tycker jag det är rätt onödigt att longera med rep om hästen kan vara lös, fast sen kan det väl vara bra att hästen lär sig att han kan vara på avstånd även fast han har ett rep i grimman/tränset.
Den här hästen avr också bara NH tränad innan och min kompis och jag är väldigt intresserade av detta och tycker att allt som har med hästar att göra skall vara så naturligt och harmoniskt som möjligt.
Nu ville min kompis bara se om hon gick att longera för kan ju vara bra att kunna.
När jag fick ner en häst från fastlandet så gick hon att ha på en volt ute på ett fält utan rep och då har ju jag kört på det, varför ha rep när man kan vara utan?
 
Sv: Longera??

Om hästen inte förstår kommandot kan man ta en kompis till hjälp ju. Precis som när man börjar med tömkörning, då brukar jag ha en kompis som leder hästen framtill, sen kommunicerar vi, jag säger tex höger och tar i tömmarna samtidigt som kompisen svänger höger och hästen följer efter, så småningom förstår hästen sambandet...

Det kan ju också vara en lydnadssak att den inte vill gå ut på spåret.
Och är det en kommunikationsfråga är det ju faktiskt på oss människor det hänger, inte hästen...
 
Sv: Longera??

Här kommer kanske ett svar du inte vill ha. :devil:

Om du vill använda dig av det hästen är van vid, varför lär du dig inte NH?? Det är en förutsättning för att förstå hur man kommunicerar och läser häst på det sätt den är van.

Som jag ser det, har du två vägar att gå. Antingen gör du det jag frågar om, eller så "omvänder" du hästen till det vanliga sättet att hantera hästar. :cry:

Longeringen... Varför?

LIA
 
Sv: Longera??

LIA skrev:
Här kommer kanske ett svar du inte vill ha. :devil:

Om du vill använda dig av det hästen är van vid, varför lär du dig inte NH?? Det är en förutsättning för att förstå hur man kommunicerar och läser häst på det sätt den är van.

Som jag ser det, har du två vägar att gå. Antingen gör du det jag frågar om, eller så "omvänder" du hästen till det vanliga sättet att hantera hästar. :cry:

Longeringen... Varför?

LIA

Tja, longering kan ju vara bra för en häst som ännu inte är tillräckligt musklad för att bära en ryttare. Det kan också var bra för en häst som gått felaktigt och till exempel har hjorthals och saknar ryggmuskler, en sån häst kan kanske vara enklare att "forma om" med hjälp av longering istället för ridning..

Sen är det bra när man tycker att hästen behöver röra sig lite och man känner att tiden inte räcker till en ridtur :angel:

Om man ska ta bort longeringen bara för att det inte är naturligt så kan man ju också ifrågasätta ridningen eller att vi håller hästar i fångenskap över huvud taget. Eller har jag missuppfattat dig?
 
Sv: Longera??

marijaa skrev:
Tja, longering kan ju vara bra för en häst som ännu inte är tillräckligt musklad för att bära en ryttare. Det kan också var bra för en häst som gått felaktigt och till exempel har hjorthals och saknar ryggmuskler, en sån häst kan kanske vara enklare att "forma om" med hjälp av longering istället för ridning..

Sen är det bra när man tycker att hästen behöver röra sig lite och man känner att tiden inte räcker till en ridtur :angel:

Om man ska ta bort longeringen bara för att det inte är naturligt så kan man ju också ifrågasätta ridningen eller att vi håller hästar i fångenskap över huvud taget. Eller har jag missuppfattat dig?

Jag tror knappast att det är det LIA menar... dock är just longering inte en skonsam metod som direkt tillför hästen ngt, snarare slitage och spänningar. Det går att göra det du skriver att du vill åstadkomma via longering, långt mer effektivt och skonsamt genom tex. tömkörning.

Har tyvärr alltför sällan sett en rätt longerad häst... Undantaget häst utbildare/proffs ryttare/annat bransch folk med lååång och gedigen kunskap. Longering i fel händer skadar mer än nyttar.

och ALDRIG longera i motions syfte - spelar ingen roll hur lite tid man har, då är det bättre att låta bli....

Mackan/som förlåt - inte kunde hålla sig....:o
 
Sv: Longera??

mackan skrev:
Jag tror knappast att det är det LIA menar... dock är just longering inte en skonsam metod som direkt tillför hästen ngt, snarare slitage och spänningar. Det går att göra det du skriver att du vill åstadkomma via longering, långt mer effektivt och skonsamt genom tex. tömkörning.

Har tyvärr alltför sällan sett en rätt longerad häst... Undantaget häst utbildare/proffs ryttare/annat bransch folk med lååång och gedigen kunskap. Longering i fel händer skadar mer än nyttar.

och ALDRIG longera i motions syfte - spelar ingen roll hur lite tid man har, då är det bättre att låta bli....

Mackan/som förlåt - inte kunde hålla sig....:o

helt ok :D ibland kan jag inte heller hålla mig...

Men jo, jag fortsätter nog longera i motionssyfte, det är absolut inget flåspass, och naturligtvis lägger vi in lite nyttigheter också. Jag menade snarare att jag kanske lägger in ett markarbetespass istället för en ridtur, det tycker jag är kombinerad motion och "träning".
Longerar aldrig i den betydelsen att hästen springer runt runt. Det känns meningslöst och där har du rätt, många gör fel.
Antingen löslongerar jag i corall eller på stora ridbanan, ibland blir det också lite löshoppning på låga höjder.
 
Sv: Longera??

Beror ju på vad syftet med longeringen är...

Longering på rätt sätt kan vara ett utmärkt sätt att jobba "psykiskt" med hästen, få den att sänka sig etc...

Även bra om man ska vänja hästen vid något som tex sadel, och vill få den att röra sig framåt, fri i formen och utan ryttare/tygel osv.

Det kan också vara bra för vissa hästar med tex sadeltvång, eller som är mkt laddade innan ridning. Samma anledning där, svårt att tömköra utan att påverka hästens huvud/mun från båda sidor...

Min åsikt :smirk:
 
Sv: Longera??

Tack Mackan,
nu slapp jag förklara longeringsfrågan.

Marijaa,
med longeringsfrågan (2 ord) avklarad, hur ser du på resten av mitt inlägg?

LIA
 
Sv: Longera??

Jag håller inte med dig i att longering är bra för att:
"vänja hästen vid något som tex sadel, och vill få den att röra sig framåt, fri i formen"
Dels finns det andra sätt att vänja hästen vid sadel, dels har jag aldrig sett en longerad häst vara "fri i formen". Löslongering är i så fall bättre.

"sadeltvång, eller som är mkt laddade innan ridning"
Även här tycker jag det finns andra, bättre alternativ.

"Samma anledning där, svårt att tömköra utan att påverka hästens huvud/mun från båda sidor..."
Är det inte bättre att påverka båda sidorna än bara innersidan?

Krockodil skriver: "Jag brukar longera honom då och då"
Det tar jag som ett longerande utan dom syften du nämner, troligare som en punkt i träningsprogrammet. Kanhända tror jag fel, vilket i så fall kan korrigeras av K.

LIA
 
Sv: Longera??

LIA skrev:
Tack Mackan,
nu slapp jag förklara longeringsfrågan.

Marijaa,
med longeringsfrågan (2 ord) avklarad, hur ser du på resten av mitt inlägg?

LIA

Om det är det här stycket du menar:

Om du vill använda dig av det hästen är van vid, varför lär du dig inte NH?? Det är en förutsättning för att förstå hur man kommunicerar och läser häst på det sätt den är van.

Så är vi rörande överens.

Longeringsfrågan, två ord?
 
Sv: Longera??

Krockodil skrev:
Jag är mycket MYCKET tveksam att lägga in ett inlägg här överhuvudtaget eftersom det känns som om att jag kommer att bli totalt överkörd av alla som tycker att man inte ska hålla på med saker när man inte vet vad man gör men jag ska göra ett försök endå. Så till alla er som inte har SVAR eller välmenade ord att säga behöver inte svara alls!!!

Så, vidare till mina funderingar. jag håller på med en 15 årig Quarter valack som jag rider Western på. Han är hanterad med NH prinsiper sedan fölsben. Och då kommer jag som inte är då lika hemma på den delen som han är. Och därför stöter vi på lite komunikationsproblem ibland och nu vill jag bara ha lite svar och råd.

Jag brukar longera honom då och då, (jag har hört att "NH-människor" är väldigt emot longera, jag vet inte om det är sant eller inte men strunt samma. Mörda mig inte för det!!) och då verkar han inte rikttigt förstå vad jag är ute efter. Eller så är det jag som inte förstår vad han försöker göra. För när jag tänker skicka ut honom på volten så snurrar han runt på frambenen och ställer sig med huvudet emot mig igen. Om jag försöker gå tillbaka till den drivande punkten så snurrar han bara efter mig lika som. Den enda gången som det går okej är om jag säger åt honom att stå stilla, ställer mig näst intill bakom honom och sen ber honom gå framåt. Men så fort som jag ber honom göra halt så snurrar han emot mig igen.

Så nu undrar jag ju om han ska göra så? Är det någon reaktion efter att blivit jobbad med i en round pen? Jag håller mycket på med en 6 årig paint också som är precis lika western och nh tränad och han gör inte alls så. Där är det inga problem alls att longera. Så... är det jag som inte förstå honom eller är det han som inte förstår mig??

För att återgå till den ursprungliga frågan. Vet inte riktigt om någon redan skrivit detta, men här är ett konkret tips:
ofta i början av en nh-träning lär man hästen att vända sig inåt (mot dig) och ta kontakt med dig. Men sen börjar man även att öva halter på "rakt spår" där hästen stannar med sidan mot dig. Om han försöker vända sig inåt är det bästa att genast flytta ut bogen på spåret igen. du driver alltså ut frampartiet så att hästen får sidan mot dig. Man kan behöva upprepa det många ggr i följd innan hästen fattar, men när de väl gjort det brukar det gå bra att stanna både på rakt spår och även böja den in mot dig själv.

lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp