Longera i rättform!

Sv: Longera i rättform!

Är dom ok tränade är det inget problem att minska volten i galopp, bra träning att balansera upp men man ökar igen och sen ev minskar igen.

Men du har rätt i att man måste veta att dom orkar:idea: Det är jobbigt, dom säger nog ifrån om det blir för tufft :mad:

Visst är det bra att de utan oss klumpedunsar på ryggen kan få hitta sin egna balans :D
Huvudsaken är jö som du skrev tidigare att de har ett ytterstöd.

Svårigheten är att få dom så pass framme för framåtdrivande hjälper- dvs sin egna possition snett bakom så de inte hamnar i framvikt.

Axel- visst är det roligt när pålle vill visa sig duktig ! Dock ett problem om man vill att de ska ta det försiktigt.

Är dom ok tränade är det inget problem att minska volten i galopp, bra träning att balansera upp men man ökar igen och sen ev minskar igen.

Men du har rätt i att man måste veta att dom orkar:idea: Det är jobbigt, dom säger nog ifrån om det blir för tufft :mad:

Äh antingen saktar de av, går omkull eller drar iväg med en:rofl:

gillar inte folk som longerar på liten volt med riktigt unga hästar o som tror att de ska spåra- dessutom.

Unghästar behöver högre fart o stor volt för att kunna arbeta med ren takt,

Eftersom vi inte pratar om alls samma sak och inte förstår varandra så lägger jag ner... Orkar inte diskutera hit och dit. Även om det är ett diskussionsforum så var det inte den diskussionen jag var ute efter...

Senast ändrad:

Vilket som nu är rätt form är ju individuellt, men jag har en 6-åring som funkar väldigt bra att longera och hon har stått länge nu och behöver öva upp styrka och balans.

Hon söker sig verkligen fint framåt nedåt men nu skulle jag vilja ha upp henne i form så att hon sucssesivt får mer vikt på bakdelen, jag brukar tömköra annars men har gjort illa armen så jag orkar tyvärr inte det.

Men frågan är alltså om ni har några tips på hur man kan sätta inspänningarna för att hon ska få nacken högre och mer vikt bak? Jag brukar använda snodd och sätta i de nedersta ringarna - som inte är särskillt långt ner på min gjord, men att bara flytta upp funkar ju inte alls.

Vi har "vanliga" inspänningstyglar oxå, sånna i läder med en gummiring! Har en ganska vanlig tömkörnings/longergjord från H**ks!

Alla tips mottages tacksamt:D

Så här skulle jag göra om det var min häst.

Såvida du inte har lagt ner din fråga än..

Hon är stor och lite valpig, stämmer det?

Jag skulle sätta inspänningen på yttersidan i mellanläge alt översta öglan och använda den med gummiring,så den "gumpar" lite på yttersidan.

Sedan skulle jag fästa longeringlinan på innersidan, från handen, genom bettringen upp i översta öglan.

Sedan skulle jag låta hästen gå fram i en mycket frisk trav, oavsett om den känns lite orytmisk och där hitta sin egen balans och låta den sänka sig i formen.
Efter det göra övergångar skritt -trav, men låta den gå på friskt i traven.

Tveksamt om jag skulle longera en så pass stor häst i galopp överhuvud taget, endast om den själv klarar att bära upp sig på stor volt utan att slira med bakdelen.

OM det är så att den spänner sig, skulle jag fästa en inspänning löst även på innersidan, så den "gumpar" lite där. Dessutom är det enklare när man byter varv.

Trist att du gjort illa armen, hoppas att det går över fort.

Tack! det var ett bra tips i linje med min filosofi:bow:

Japp, hon är väääldigt valpig, jag skulle nog snarare säga att hon är som en 3-åring än som en 6-åring. Hon har ju tyvärr en kääänslig mage så mkt tid går bort i att ta hand om den:(

Hon går ganska bra är man longerar utan inspänningar oxå, men just nu vill jag hjälpa henne lite så vi kommer ett till steg framåt och som jag har nytta av när jag ska våga kravla mig upp på henne igen:D

Men jag ska testa det där!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 249
Senast: Åsa A
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Ridning Som rubriken säger så har min häst spatt och han behöver bygga muskler och stärka sin kondition. Konditionen har jag hyfsad koll på hur...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V