Jag har också bott i Tyskland och även i några andra länder men just i Tyskland var mitt sociala liv rätt bååring och det påverkar precis allt annat! Jag har full förståelse för din hemlängtan, jag vet precis hur det känns, men det du måste göra för att förändra o må bättre är att på nåt sätt skaffa ett socialt liv om du tänker stanna. Och har du nu varit där 1 år så kan du gott stanna 1 till för att återhämta dig psykiskt från ditt förra jobb tycker jag. Ta tag i att hyra ut din lägenhet, då får du ju 600 euro till per månad att röra dig med och en liten löneförhöjning från chefen ger guldkant i tillvaron o visar att han uppskattar dig.
MEN du måste förstå att du uppfattas här lite som bortskämd för det har visat sig att du tjänar mer än de flesta utlandssvenskar i samma land som inte har akademiska yrken. Du har bevisligen haft det rätt gott ställt tidigare som lyckats skaffa lägenhet i innerstan Stockholm o då kan man nog tycka att det låter lite ego och gnälligt att du inte orkar ta tag i att hyra ut den. Det är ju inte ett jätteproblem på något vis utan kräver bara en insats från din sida.
Jag tycker du är skittuff som tagit klivet o bytt jobb bara sådär! Du kommer ha jättenytta av det senare i livet, försök lära dig språket också så är din lycka gjord!