Lönar det sig att att åka till tex. Tyskland??

Weeazel

Trådstartare
Hej

Tänkte bara kolla med er som har erfarenhet av att tex. åka till Tyskland för att köpa häst? Här själv sett mycket fina hästar från Tyskland och Lettland osv.

Lönar det sig att åka till tex. Tyskland, Holland eller Storbrittanien (eller något annat land för den delen) och leta häst i kanske en vecka? Får man mer häst för pengarna eller går det på ett ut? :)

Och juste, är det en lång, krånglig och dyr process med att ta in en häst i landet eller är det relativt lätt att göra?

Dela gärna med er med alla erfarenheter ni har, spelar ingen roll vilket lad ni har importerat ifrån. Berätta gärna om hur hästarna som ni provred var i allmänhet.

Tipsa gärna om olika försäljningstall och hemsidor ni har bra erfarenheter av osv.

Mycket tacksam för svar. :) :bow:

// Micke

Sv: Lönar det sig att att åka till tex. Tyskland??

Jag köpte min häst i danmark och det var enkelt att ta in honom inte mycket papper. Hade inte kunnat hitta en sådan häst i Sverige dock är det över fem år sedan nu :)

Aha ok, men om du hade hittat en liknande häst, alltså om man tänker på utbildningsnivå, stam och ålder, tror du att den hade kostat mer i Sverige då eller tvärt om? :)

Är också nyfiken på TS fråga så jag puttar lite, någon mer som kan berätta?!! =)

putt, putt....

Han värderades till över det tredubbla när han kom hit :angel:
Men då låg danskarna i ett väldigt bra pris de har gått upp något nu.

Jag är också nyfiken. Ni som har erfarenhet kan väl skriva vilken utbildningsnivå hästen/ponnyn var när du köpte den och värdet i importlandet vs Sverige.

Jätteintressant tråd!:banana::banana::banana:

Jag har ju ganska nyligen tagit in en häst ifrån tyskland (jag vet att du har sett den på min tråd under hoppgnägg). Det var inte det minsta krångligt att varken ta in den eller registrera den i Sverige. Vi åkte helt enkelt ner till den tyska gränsen, mötte säljaren där, lastade över hästen och åkte hem.

Jag fick min häst billigt i förhållande till vad den har gjort, men det beror nog mer på omständigheterna än på landet. Han som ägde hästarna behövde ha loss pengar, vilket gjorde att hans hästar reades ut. Jag provred flera, och alla var jättefina.

Dock anser jag att det var värt att resa ner. Det finns mycket fler hästar, du kan provrida fler på en gång, och visst håller dom ett lägre pris än hemma i sverige. Jag åkte med en privatperson som har jobbat mycket där nere, om du önskar kan jag pm:a namn och telefonnummer.

Liknande trådar

Ridning Det börjar bli dags för mig att köpa en ny häst och jag går i tankarna om att eventuellt importera en häst från Holland. Jag har ingen...
2
Svar
39
· Visningar
14 144
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·
Hoppning Vet ej vart jag skulle placera tråden så moderatorn får gärna flytta den om den ligger fel. Mor och jag funderar eventuellt på att...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: Qwerty hopp
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 087
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama