Sv: Importera häst från Holland?
Allmänt tror jag inte att holländska, tyska, osv. hästar är sämre än svenska vad gäller hållbarhet.
De hästar som ger importerna dåligt rykte är främst de som svenska handlare tar in och säljer vidare till hobbyryttare. Jag vet inte vad dessa hästar går för idag, men för 10-15 år sedan vet jag många som köpte sådana för omkring 50000. Säg att en sådan häst kostar kanske 70-100' idag. Då kan man fråga sig:
1. Hur stor är sannolikheten att holländarna (eller tyskarna, etc.) skulle skicka sina fina hästar billigt till Sverige? Inte så stor. Snarare är det ett praktiskt sätt att bli av med svårsålda hästar.
2. Människan som köpt hästarna har kostnader för resor, transport, uppstallning väl hemma samt står med risken att hästen dör/skadas/inte går att sälja. Dessutom ska människan tjäna på det hela. Man kan alltså dra slutsatsen att hästen inhandlades betydligt mycket billigare i Holland än vad den säljs för här. Så mycket billigare är inte hästar där nere. Det är istället mycket troligt att man köpt "2:a-sortering".
Allmänna tankar om hållbarhet:
Vi svenskar är bra på att slå oss för bröstet och säga att vi föder upp våra hästar så naturligt och att hästhållningen på kontinenten är skit.
Visst finns det i Sverige jätteseriösa uppfödare som föder upp hästarna optimalt men jag ser överallt också föl och unghästar som går själva alternativt med någon uråldrig sällskapshäst pga. att man bara har ett föl/en unghäst och aldrig skulle kunna lämna bort sin "bebis" till något mer passade bete/lösdrift med jämnåriga.
Visst har vi i Sverige stora kuperade marker, men jag ser trots detta många föl/unghästar stående på en liten platt, lerig plätt.
Jag ser många taniga, omusklade unghästar där treåringarna ibland ser ut som åringar eftersom kraftfoder är extremt farligt.
Mina erfarenheter (från Tyskland) är att unghästar går på bete omkring 6 månader om året. Resten av året är de inte ute så mycket (det varierar ju naturligtvis mellan uppfödare) utan går på lösdrift i någon lada.
Min uppfattning är också att det på kontinenten - till större grad - avlas på bättre material. Man köper in fina högt bedömda ungston och sätter i avel. I Sverige avlar man hellre på de ston som inte längre kan "användas till något vettigt", dvs är för gamla, för halta och lytta eller har för dålig ridbarhet för att vara roliga att rida. Man vill inte ta bort dem, så man provar att betäcka i hopp att få fram en ny "bättre version" av sin älskling.
Som sagt det finns naturligtvis jätteseriösa uppfödare i Sverige som erbjuder fina unghästar som både har bra föräldrar, är väl uppfödda och grundutbildade, men dessa är sällan speciellt billiga. Som vanligt, man får vad man betalar för!
För att göra ett klipp, dvs köpa en bra häst för ett bättre pris än motsvarande i Sverige så tror jag följande:
1. Man måste åka ner själv.
2. Man måste ha lite koll. Kan man språket är det en fördel (Fast holländarna brukar vara bra på engelska). Kontakter är ju naturligtvis det bästa (fast det gäller ju även i Sverige).
3. De bästa klippen gör man nog från privatpersoner. Så fort någon handlare är med ska en (eller flera) ha provision och priset börjar dra iväg.