Lön för hästskötare?

J

jojjan

Låt säga att man har ett jobb som hästskötare, vilket inkluderar ridning, körning, fodring,uttag,inttag, mockning osv.
Vad tycker ni är en vettig timlön för den typen av arbete? :confused:

Sv: Lön för hästskötare?

Timlön vet jag inte, men normal månadslön 15-17 000 sek. Sen kan du ju dela det på i snitt 170 h i månaden och gånga med antal timmar du jobbar.

vettig timlön är MINST 95:- i timmen
månadslönen ska väl ligga på runt 15-17 000 kr i månaden tar men 95:- *40 timmar /vecka =3800 per vecka, och per månad blir dettta:15200
Det är alltså vanlig hästskötar jobbs lön.så med övertid bör det ligga runt 16-17000 som Ankan sa här ovan.

hur många hästskötare är det som i verkligheten får denna lön???
oftast tycker ja de bara ligger på 2000-max 5000.

ja de brukar får kost,logi,uppstallning för sin häst och liten lön på runt 2000 kr...

Det beror på, har man kost och logi inräknat så är nog det vanligt som du säger.

Men inom travet iaf så är det den lönen man får... Hur skulle man annars överleva som hästskötare?

Enligt facket så gäller...

Om du är 16 år så har du 10335:-, 17 år=11280:-, 18år=14305:-, stallpersonal/rid.ins.tör med 2års vana=15565:-
3års vana=16110:-
5års vana=16565:-

Sen finns det en massa tillägg oxå, men det ovanstående är "grund" minimilönerna fram till 2005-04-01 då höjs dom med nån hundring till!

Detta ska man ju sen skatta på förstås, vilket oftast inte är fallet om du jobbar för någon för "kost, logi å fickpengar" i lön. Men att jobba svart är ju inte direkt något man ska sträva efter...

//Jenny

Jag är 17 (eller fyller det i sommar), praktiserar just nu på vid stallet där min häst står uppstallad. Jag är där 6 timmar/dag, mockar åt 7 hästar (ink. min egen då), longerar,
rider lite granna, fodrar, släpper ut och in hästar osv. Kommer även jobba med att ordna en hemsida, annonsera ut försäljninghästar osv.

De betalar ju ingenting alls för och få ha mig, utan det vi får igen är dels mitt studiebidrag via CSN + 30:-/dag för varje dag som jag varit där och de pengarna får jag igen som "matpengar" eftersom jag äter egen lunch hemma och inte skollunch.

Står sedan och betalar extra för box, hösilage, ridhusavgift osv.
Har precis börjat där. Jag bor hemma, så de står inte för någon form utav logi
till mig heller.

Men min förhoppning är att jag ska få igen något utav det kunskapsmässigt i alla fall.

När jag jobbade vitt som hästskötare i ett stall med hopphästar (mest stalltjänst) hade jag 12500:- före skatt. Hade kollat runt lite på olika jobb, och det var inte lätt att hitta ett vitt jobb öht...så detta var OK betalt då tyckte jag...
Som någon sa innan, om man slår ut per timme blir det inte mycket.
Jag jobbade 6 dagar i veckan. iofs bara till 17.00 (hade "vanliga" arbetstider) Men ändå blir det ju mer än heltid!!
Jag vet att jag skrivit detn nån stans innan. Bara för att jobbet är vitt så behöver det inte betyda att allt är vitt eller att du får lönebesked osv.
KRÄV anställningintyg, lönebesked osv... Jag fick det trots tjat inte. (för skrivaren var ju trasig osv, finns många ursäkter dom kan hitta på) När jag fick papper på dragen skatt osv, visade det sig att de sagt en sak & skrivit en annan. Det stod att jag jobbat 55% bara för att han skulle få ihop det att min stallhyra & rumshyra var avdragen. Till mig sa han att hela lönen var vit & att jag fick billigare hyra...
Oj, vad lurad man kan bli...
Inte såkul med A-kassa på 55% av 12500:-
sedan & att ha fått betala full stallhyra för mina hästar...
*suck*

Det låter som min praktik i höstas.Man gör mycket för ingenting.
Jag fick studiebidrag + 50:-/dag.
Jag började alltid klockan 14.00 och då var det oftast insläpp av hästar (Finns 17 st i stallet..) Under tiden jag var här var också en hel del hästar skadade.
Så innan klockan 16.00 då lektionerna började skulle alltid någon häst skrittas (gå nere i ridhuset) nån timme.Sen var det en del som skulle ridas lugnt någon timme också.
Byggde ofta också hela hinderbanor och andra saker de sysslade med på lektionerna.

Så innan klockan blev fyra skulle jag också hunnit borsta,sadla,tränsa och ibland starta igång lektionen lite lätt med 10 hästar..!
Efter det gjorde jag ordning foder, fikade lite (fick bestämma själv när jag vill göra detta..)
Efter detta putsade jag i omgångar alltid efterhand hästarna var inne efter en lektion, både sadlar och träns.Tvättade vojlockar/schabrak.
Städade logen som sog ut som f-n varje gång jag kom efter de som hade haft morgon passet.
Även städning, borstning och bandagebyte på skadade hästar.
Klippte en del hästar också. Även man och svans och liksom gick igenom dem ordentligt.
Om någon var sjuk var det mockning som gällde, packa hökassar, blanda foder in o utsläpp och ja resten av det jag brukade göra..
Jag var där i 3 månader. Några dagar i veckan.Slutade sen pga att jag inte fick ut något av det..fick visserligen rida 2 ggr i veckan extra där..men jag tyckte inte att det gav mig något speciellt och inte heller när de inte ville ge mig någon lön trots att de hade råd att betala ridlärare närmre 130 kr i timmen!

Där jag jobbade senast hade jag gratis boende, uppstallning av egen häst (fast just då hade jag ingen) o 6000:-/ mån. Det kändes som en ovanligt bra lön o jag var nöjd. Tyvärr hade de ej råd att betala mig vitt, vilket jag hade föredragit.
Just det, jobbade 7- ca 17.30 med ungefär en halvtimme frukost o en timme lunch. Hade en dag o en eftermiddag ledig i veckan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 651
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar