E

etmoria04

Har aldrig använt loksele utan bara vanlig bröstsele men tänkte påbörja inkörning av min unghäst och där säger dom att loksele är bäst .. men hur hittar man rätt storlek? jag som har en smäcker arab!:confused: finns det sidor på nätet där dom säljer lokselen?

Sv: loksele!?

Vem säger att loksele är bäst?

Jag tycker bröstselen är bäst, den är komplett från början med baksele o draglinor och lätt att passa in på alla hästar. Loksele verkar dumt att köpa till en ung häst, om det inte bara är skogsarbete du tänkt då det bara är loksele som gäller, men har man en arab kanske det är mera hobbykörning/dressyr?

Ska du ha en rockard, speedcart, marathonvagn bör du ha bröstsele.
kolla på equilex.se, de har helt ok selar, både billiga och de lite dyrare bättre. Annars rekommenderar jag gärna selar.se eller ideal equestrians som börjes säljer om man vill ha enrejäl sele med snabbkopplingar mm.

Ja loksele är oftast väldigt bra att köra in med!
Hästen har lättare för att lägga sig i en loksele när den ska lära sig dra/släpa saker.
En bröstsele däremot hämmar hästens rörelser något och kan göra så att den inte vill dra. Då kommer den inte att lära sig det vilket resulterar i en häst som i fortsättningen även kommer att "tveka""/"stanna" när det blir "för" tungt.

Det är enligt min uppfattning bara en del hästar som passar riktigt bra med brösta, dock lämpar sig loksele inte till alla hästar heller.
Jag tycker oxå att alla körhästar borde "undervisas" i lite "tyngre" körning så som släpa på däck, dra släpa och kälke på barmark.

Fast inkörning idag är oftast förenklad med bröstsele som ända sele och en vagn att "dra" vilket går utmärkt tills den dagen man funderar på att göra nått annat med hästen inom körning.

Kolla om du kan komma i kontakt med körkunniga där du bor och gå några kurser eller anlita en tränare.
Det finns lätta lokselar som passar smäckra hästar men i många kvaliteer. Beg sele kan vara både bra och farligt.
Några som säljer lokselar är bla Börjes, Granngården, Bole.

Loksele verkar dumt att köpa till en ung häst
Varför då?
Vid en inkörning vill man väl knappast krångla till det med draglinor och baksele till att börja med och bröstselen fungerar inte så bra utan...
Det är stor skillnad på en loksele utan draglinor och en bröstsele utan.
En lättare loksele/lokor passar lika bra för hobbykörning som en bröstsele. En loksele är inte alls bara lämpad för skogsarbete, vissa modeller men det finns som sagt olika!
Och varför ska det vara så svårt att göra om och kombinera lokor till en "bröstseles" däckel, draglinor och baksele :angel:

Jag tycker det går presis lika bra med en lätt loksele till en rockard eller maratonvagn! Det ända är att se till att skaklar, draglinor o svängel sitter bra och passar selen. :)

Jag syftade till att hästen växer och en loksele kan man inte alltid anpassa korrekt, utan kunskap eller för att hästen helt enkelt växt ur den. Bröstselen ändrar du bara hålen på, och den är billigare, en viktig del i sammanhanget för de flesta.

Hemskt vad du går ut o proppar för loksele idag, du som har byggt om din, så egentligen kanske inte loksele i sin ursprungsidé är så bra? En bra bröstsele duger precis lika bra för hobbykörning och klarar ganska tunga uppgifter korrekt anpassad och med vettig kusk.

Mina nackdelar med loksele: passar inte alla hästar, tung som ett as :devil: passar egentligen bara fyrhjulingar, ger fula skav på den snygga nordsvenskmanen (kan även bero på att ett föl gnager på den i hagen varje dag) skramlar i trav, det ingår aldrig baksele o draglinor= dyr. Ser fult ut i kombinationen ädla hästar/loksele. Man slår huvudet i lokträna när man ska gå under hästens huvud..ajaj
Gammaldags konstruktion som gott kunde få ett ansiktslyft!

Fördelar: ska du dra tungt är loksele bättre, passar kallblodiga hästar o ponnyer om man själv kan passa in. Snygg på stallväggen, högt upp så man inte slår huvudet i lokträna. :D :D

Vill bara kommentera dina ord: Ser fult ut i kombinationen ädla hästar/loksele.
Jag är av annan åsikt, jag tycker en loksele ser maffigt och gediget ut på en kör häst! Finns väl inget snyggare med en rejäl sele på en häst oavsett vad den drar. Bröstselar ser jag hellre på de hästar som tävlar maraton o dyl....

Man får tycka precis som man vill när det kommer till smak o tycke.

Här är en bild på min fd häst med loksele o rockard, en ohållbar kombination för övrigt.

Studerar man bilden noga ser man att varken draglinor eller baksele användes. Studerar man ännu noggrannare ser man att draglädrena är lite korta vilket får ryggputorna att trycka snett mot manken o bogblad. Detta är samma fenomen som händer om man inte använder baksele i nerförsbackar eller inbromsningar. Jag tycker jättesynd om min donna att hon i flera år gick med denna kombinationen, hur lätt vagnen än är. Så använd baksele även till loksele.

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag förstår vad du menar och håller med om tycke o smak,men jag räknar in baksele i lokanvändandet dock;)

De flesta lokselar är ju väldigt ställbara, jag tycker de passar bra att köra in med tack vare det!

TS:Köp sele efter vad det är för körning och vagn du ska pyssla med. Ska du aldrig dra något tungt är det kanske bättre att satsa på en bröstsele som ofta passar till de flesta vagnar (en och tvåaxlad.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 635
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?