Loksele passar den?

Sv: Loksele passar den?

tack så mycket=) du kan inte de ja skrev innan? alltså bla hur många cm det ska vara tillgodo under halsen mellan hals och nedre lokrem?.

har jag inte svarat på det nånstans, nä då tänkte jag högt :D

Om ponnyn har 55 cm hals så ska man ha 10 cm till tycker jag.
5 nere och 5 uppe, för att lokorna ska sticka upp lite lagom snyggt ovanför mankammen! Ja för upptill har det ju bara med utseende att göra! Nertill ska det vara 5 cm det räcker. Välj alltså det först!
Till arbetshästen modell kallblod ska det vara en handsbredd (runt 10 cm) mellan strupe o lokrem.
Jag tror man räknar en handsbredd till runt 10 cm?
På finselen kan det vara mindre runt 6-10 cm troligtvis.

Hur går det med bilderna?

Mvh Lisa

Det var just det med järnhällorna jag menade.
Att det finns flera hål på övre lokremmen är en helt annan sak.
Den justerar du hur tight intill hästen lokorna ska sitta.

Med flera järnhällor på olika höjd på lokorna kan du justera lokorna upp eller ner. På min sele har jag två på varje sida (alltså fyra totalt) men på armeselarna brukar hällorna vara i läder och då kan det finnas upp till fyra stycken på varje sida och då har selen mycket justeringsmöjligheter.

här kommer bilderna dessvärre inte sådär superbra hm...
och tuvärr ingen förspänd bild de blev för mörkt men jag kan säga att jag satte upp däckelremmen ett hål till så att skakeln kom upp lite mer och så drog jag åt den remmen mellan loka och däckel eftersom den glappade och det ser man på det nya kortet....
har tagit en gämförelsebild och han har upp huvudet på nya så de ser lite konstigt ut men hoppas ni ser.

1044853.jpg

ja vet inte ser de ut som att lokorna ligger an mot bogbladen? ja tycker de syns riktig dåligt på bilden men när jag selade försökte jag se till så att det låg an så på bilden ska det ju ligga an.

1044854.jpg

och här har han ju såklart upp huvudet med men man ser iaf den otrolligt snygga provisoriska bakselen som för övrigt funkade riktigt bra dock ska en riktig skaffas hehe.
det röda bandet är väl riktigt snyggt:p
här ser ni den andra däckeln jag har som är mycket bättre och det är lättare att höja upp allt med denna.

man ser även vart skakeln hamnar. + att det är 2 gjordar under magen. en svart med bred gjord och den bruna som är till selen som hänger lösare.(som ni ser så är den remmen på sista hålet på denna sidan efter kortet så längde jag den till yttersta hålet så den hängde mkt mer fritt)

vad tycker ni om detta? fortfarande helt åt skogen? ska nåt spännad(sättas på nåt annat sätt eller likannde?

skulle jag kunna spika dit en sån rem till övre lokremmen så att lokorna blir lite längre eller är det ingen mening? eftersom jag inte bryr mej så mycket om det utseende mässiga att det ska vara lokor kvar över nacken lixom så...

jag har bara ett problem nu tyvärr....denna minimala skaklögla rymmer ju inte både skakelrem(bakselen fästs i en ögla på vagnen sen så ni vet) och draglinor så tyvärr fick ja köra utan för de va omöjligt att knykla in dom där emellan...hur ska jag göra? byta ring? till vadå? eller nåt annat knep?

upptäckte nu på dessa nya bilder att det syntes att fodret under lokan lixom tar slut innan nacken tar slut om ni fattar såg även att nån kommenterat det på denna tråden men hittade då denna bild...
1044858.jpg

och där går det ju inte upp enda upp heller så de kan ju inte behövas eller?

måste kommentera en sak te ja såg nu hehe....om man gämför gammla bilderna me nya så ser ju lokorna ut att sticka upp mer ovan halsen på de nya än de gammla bilderna....lr hur?

Senast ändrad:

Hej!

Lite dåliga bilder - fortsätt fota! :D
Jag ser inte dom två gjordarna så bra och ringen ser väldigt klen ut! :eek: Den är inte rund heller??

Hehe har oxå gjort en provisorisk baksele :o . Till mindre ponnyer fungerar det faktiskt ett tag :D

Ta bort draglädret helt säger jag bara. Du kan inte göra det enklare!
Använd baksele och draglinan sätter du direkt i lokan.
JQHNPPHRHPMNG.jpg

Sätt en skakelöggla vid den runda ringen jag ritat med rött, ta bort draglädret (röda kryss) och sätt dit en draglina där istället.
Varför vill du inte göra såhär?
Själv vet jag ju att det fungerar bra, men jag kör ju med vagn - kan det ha betydelse?
Fast du tyckte vagnen blev för lätt då med skakelögglor på däckeln?
Förläng den remmen då, det tror jag inte är så svårt, iaf inte om den liknar min läderdäckel!!

Du skulle kunna spika dit en läderöggla på lokan vid övre lokrem, ovanför metallbygeln för att kunna sänka ner lokorna utan att spänna lokremmen lösare! Men det tycker jag inte är nödvändigt.

Om du vill få din variant att fungera kan jag tipsa om selstickor. Men vid trav skrammlar dessa väldigt mycket viket fick mig att tänka om!

Mvh Lisa

Jag kan tänka mig att köra med den selen och den hästen när helvetet fryser till is.

Hörrö det där var inte snällt sagt.....
Förklara varför du tycker så då!

Man kan inte alltid vara snäll. Selen sitter inte bra på den hästen. Därför.

Jag förstår inte varför du inte sparar till en bra sele, med dina kunskaper ska du nog inte mixtra, inte ens med hjälp av internetfolket. Jag tycker den ser väldigt för liten ut, den ligger framför bogen, är för kort och för oreglerbar. Jag skulle vilja se den på en shettis, så vi får se skillnaden.

Hur länge har du varit på körforumet nu? Sen dec 2004, tänk om du sparat 300 i månaden, ända tills nu, då skulle du lätt kunna fått ihop till en bra sele. Istället köper du skräp på skräp eller tar emot det folk slänger, och försöker få vårt godkännande sen..
Har du inga föräldrar som stöttar dig, tycker jag har sett en pappa på bilderna. Det kanske är lagom såhär i Juletider att önska sig något? ;) :idea:

//jenny

Nu svarade du på fel inlägg Sniglis ;)

Men jag håller med, den är för liten. Den hör hemma på en shettis (kanske Inte_Ungs?).

Sniglis? "I like"

Jag tänkte egentligen mest hålla med åke, men det blev som vanligt väldigt lång..sorry åke.

hej!
tack så jättemycket för tipset:bow: ska testa det kan ju hända att lokan drar på ett bättre sätt då t.o.m. hm hehe jaja....men vad tycker du jag ska göra så att jag blir obsetvant så att han inte får dra med halsen som någon skrev det vill jaf absolut inte. nu är det ju så lite som skiljer ifrån att lokan kanske skulle glida lite så kommer den nära halsen.

hur/vad för rem ska jag ta och fästa mellan lokorna och däckln så lokorna inte rasar ner?.
hur lång ska den va så hästen kan ha ner huvudet så det inte stramar heller.

näe tyvärr den ringen är inte rund o jag har aldrig sett maken på en sämre konstigare ring men den e faktsikt mer hållbar än den ser ut...hm konstigt nog men den har ju för tusan ingen plats för nånting Zzzz...

ska jag fästa bakselen som på bilden i den lilla minimala fyrkants ringen + skakelremmarna eller e det bra som jag gjort att fästa bakselen i sin ögla på vagnen?.
jag vet inte viket som bromsar bäst...hm.

tyckte du bakselen va snygg då hehe....nej men den funka rätt bra så sitter det bara ordentligt utan skav m.m så har den ju samma funktin. men den ska inte bli långvarig.

men riktigt riktigt ärlig nu går det verkligen att köra med denna lokan? jag är så himla orolig.

tack för att du bryr dig.
:love:

Du riktade inlägget till Gullan utan att nämna Åke, trodde därför du svarade fel :)

Vad är en bra loksele? Märken osv. Vad ska man leta efter? Hööks har en där man inte kan ställa in dragläderna: Bra eller dåligt? Börjar bli lite sugen på en loksele... Ska gärna matcha min blivande kappsläde som jag förhoppningsvis har vintern 2006/2007 :p

haha kommer nu du....ja jag är otroligt tacksam för all hjälp jag fått från dig men vet oxå att du har varit i samma sits därför tycker jag du är så otroligt nonchalant eller vilket ord jag nu ska använda.

du vet ju hur det är men lixom "spelar nån annan" istället för att ta situationen som den är så hackar du ner och klagar o klagar allt jag gör är fel lixom.

jag håller INTE med om att selen är oreglerbar dock på lokorna men det är bara o ta fram spik och hammare.
ja ska fixa så ja kan testa den på en shettis så ska vi se....

jag tror porblemet är att min häst har mkt tjockar hals än andra hästar i hans mankhöjd....126 lixom de tror man ska passa med en sån sele men icke...

men jag gör det bästa av situationen tills jag får tag i en annan sele och denna går ju faktiskt att köra med utan att strypa/skada hästen det är bara att "säkerhets" cm inte stämmer helt...

och ja tyckte du sa nåt om att du inte kunde nåt om lokselar?:D
du har kanske läst på tills nu:p

va tar emot det som folk slänger??? haha de va de dummaste ja hört....denna selen kan du inte hitta bättre läder asså...den är 20år gammal och välbevarad så lädret kan du inte klaga på....och den människan ja köpte den av tänkte definitivt inte slänga den *asg*

öh okej jajaj fortsätt du om du tycker de e kul o driva med mig haha hahahahahaa.....jag är 20 nästa år och är på gång att starta eget företag skratta du bara.;)

Fjunet skrev:
Du riktade inlägget till Gullan utan att nämna Åke, trodde därför du svarade fel :)

Vad är en bra loksele? Märken osv. Vad ska man leta efter? Hööks har en där man inte kan ställa in dragläderna: Bra eller dåligt? Börjar bli lite sugen på en loksele... Ska gärna matcha min blivande kappsläde som jag förhoppningsvis har vintern 2006/2007 :p

jaha här kommer vi och snor tråden utan o fråga:angel: ;)

jag svarar=) det är inte bra att inte kunna ställa in draglädren men passar selen och man vet det säkert med längden på draglädren så är det väl okej antar jag.

Gullan86 skrev:
jag är 20 nästa år och är på gång att starta eget företag skratta du bara.;)

Jag var 7 när jag hade mitt första företag! Sålde lotter till övriga familjemedlemmar. Det du! ;) :D

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har en loksele hemma, och undrar lite vilken sorts häst den kan passa. Svanskappan är ca 80cm Främre gjord är ca 110cm Lokan är ca...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: _L_
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat