Loksele passar den?

Sv: Loksele passar den?

Jag har inte luskat ut till 100% hurvida metallbyglar ist för läderögglor till övre lokrem är bra el dåligt.
Att det inte finns tömringar på loken är dåligt.
Nitar däremot är dåligt - såg att det var det på nackputan.
Järnskoning längs lok är bra.
Att de har en vit rand är ju snyggt men det kan man ju måla på efterhand iof.
Lädret är smalare än på andra lokselar, vilket gör den till mer finsele är brukssele.

Enligt butiker o vissa tillverkare har:

Shettis 24" (60 cm)
Ponny 26" (65 cm)
Cob 29" (72,5 cm)
Full 31" (77,5 cm)

Men det är klart bättre att mäta hals/bogblad och köpa därefter.

Mvh Lisa

-jaha ojdå för det va nån som sa här till mig innan jag köpte selen att en 24a (60cm) skulle antagligen passa min häst.

-ja visste verkligen inte att de va till shettis konstigt att en större häst en min kunnat ha den då....men der beror väl på det man mäter....men alltså

-om man mäter hals/bogblad och får ut tex 60cm då hur långa ska då lokorna vara? och hur mäter man lokorna varifrån till vart?

-vadå metallbyglar ist för läderöglor till övre loksemen vad menas med det? är det så på min eller vadå?

-på vilken höjd ska tömringarna sitta då om man spikar fast sånna?

-nitar på nackputan...de nitarna (kollade efter) verkar ju hålla ihop lädret med "fodret" det gröna är det jättedåligt då alltså för det är vil inte ett sådär jätteutsatt/risk område eller?. du såg kanske nitar nånannanstans me...

-järnskoning vad är det? är det det man ser på nackbilden där man ser en järnbygel som håller remmen som håller ihop lokorna i nacken? att den går längs med hela lokorna eller? blir det hållbarare då?

-okej är det bra att det är mer finsele än bruksele då eller? haha fattar inte riktigt vilket som är negativt och vilket som e possetivt hehe.

okej i det stora hela så verkar(som jag fattat det) det som att selen är en mix av enkel finsele med både lite bättre och sämre saker som inte riktigt verkar stämma överens med varandra eller brukar det vara så att vissa delar på lokselar är jättehållbara/bra kvalite m.m och andra är väääldigt osmart/dålig kvalite gjort?

Hej!

Alltså din häst har faktiskt en extrem hals om man jämför med kroppen!
Det trodde då inte jag! Så är det allt syns inte på en bild!
Jag trodde russ vad små till jag häromdagen såg en på nära håll! *stoor* :D

Min fjording har jag gjort ett halvdant mätningsförsök på i mörker o kallt, för ett tag sen. Jag fick fram 60 cm mellan före manken och där stupe möter bogspets! Ska dock göra om denna mätning noga nån dag!

Du har metallbyglar till övre lokremmen, ja.
Du kan väl alla delar på en loksele? Om inte så börja plugga! :D

Ja jag försökte göra en bedömning av kvaliten på olika delar av lokselen, men allt måste ju fungera ihop så den ligger på minus just nu!

Jag återkommer!

jasså? haha nej jag kan verkligen inte alla delar därför frågar jag om råd här hehe...har inte hållt på med lokselar så mycket mest bröstsele.
va metallbyglar bra då?

jaha okej ligger den på minus de va ju inte bra....men håller du fast vid att det går att köra med denna om han inte ska för tungt(som han ju ej ska och så som du sa så är det ju en finsele ingen arbetssele).

Hej!

Jag tycker du kan köra med denna sele det är ju inget arbetsprov han ska utföra! :D
Samt att rockarden inte är så mycket att dra!
Använd bara lokorna och sätt draglinor direkt i hålen där draglädret suttit och använd en bra däckel.
Den däckel du har till bröstselen med ett underlag under duger.
Draglinor o svängel har du ju, köp baksele bara så är det klart!
:bump: :banana:

/Lisa

Jag tycker lokorna ser för korta ut, baserat på att bossan ser ut att bara nätt och jämt täcka dragytan på bogbladet nertill. Dessutom ser det ut som att lokorna måste ligga högre än brukligt för att "svängarna" ska passa halsen. Det ser trångt ut, och som om hästen kommer att bli tvungen att dra med halsen istället för med bogarna. Då tycker jag det har sett bättre ut med bröstselen, måste jag säga.

Dragpunkten blir inte på något annat ställe för att lokorna är längre, åtminstone förutsatt att selen är korrekt tillverkad så att draglädret sitter på rätt ställe på lokan och att övre lokremmen har fler fästen än ett, vilket jag ofta tycker ser ut att vara problem på de lokselar jag sett till shettis, ex vis.

ohh tack nu känns det possetivt:bow:

så nu ska de införskaffas baksele blir en punkt till på önskelistan till julklapp=).
jag testade idag att sätta ihop lokselen med min andra däckel de blev riktigt bra men jag hade tänkt att för att det ska kunna bli 2 gjordar så måste jag (just nu iaf) sätta ihop min gammla däckel såsom däckeln på bilden sitter(för på den däckeln är det svanskappa och en gjord) så då blir det ju en gjord som är magjor och sen en längre gjord som ska hänga under.

tyvärr blir det då ett lokseledäste för skaklarna=lågt då men ja hade tänkt att köra med högt fäste och lös loka ibland med men tyvärr har jag inte kommit på hur jag ska fixa 2 gjordar till det men ja tror variation är rätt bra endå eller va tror du?.

men en sak ja tycker va konstig på selen var ringarna där man fäster skakelremmen (kolla bild) de är rektangulära och ser så klena ut, men tror du de håller?

hehe ja tror lokselen kommer passa bättre sen när han gått ner i vikt me en sisodär 50kilo eller nåt hehe...:banana: nu e han ju som fetast.

tack så hemskt mycket för all hjälp är så otroligt tacksam.:bow: :bow: :bow:

Asa_S skrev:
Jag tycker lokorna ser för korta ut, baserat på att bossan ser ut att bara nätt och jämt täcka dragytan på bogbladet nertill. Dessutom ser det ut som att lokorna måste ligga högre än brukligt för att "svängarna" ska passa halsen. Det ser trångt ut, och som om hästen kommer att bli tvungen att dra med halsen istället för med bogarna. Då tycker jag det har sett bättre ut med bröstselen, måste jag säga.

Dragpunkten blir inte på något annat ställe för att lokorna är längre, åtminstone förutsatt att selen är korrekt tillverkad så att draglädret sitter på rätt ställe på lokan och att övre lokremmen har fler fästen än ett, vilket jag ofta tycker ser ut att vara problem på de lokselar jag sett till shettis, ex vis.

öh okej ja fattade tyvärr inte så mycket men...hm...alltså kallar ni innerdelen av lokan för bossa?

vad är svängarna?

hur menar du att det ser trångt ut? under halsen? för hur hårt ska man spänna lokorna(remmen under halsen) har ja inte riktigt fattat för nu sitter den jättelöst så remmen skulle nästan kunna pluppa dän rätt lätt.

hehe du har inte sett bröstselen "in aktion" haha denna är 10gånger bättre han har så jäkla litet utrymme så han styps nästan me bröstselen tyvärr....men ja ska försöka fixa den lite mer så bröstan ligger bättre och inte går upp mot halsen. så kan ja kansek växla mellan vilken sele ja kör me e det en bra ide eller e de bäst att alltid köra med samma på samma sätt?

_L_ skrev:
Jag har inte luskat ut till 100% hurvida metallbyglar ist för läderögglor till övre lokrem är bra el dåligt.
Att det inte finns tömringar på loken är dåligt.
Nitar däremot är dåligt - såg att det var det på nackputan.
Järnskoning längs lok är bra.
Att de har en vit rand är ju snyggt men det kan man ju måla på efterhand iof.
Lädret är smalare än på andra lokselar, vilket gör den till mer finsele är brukssele.

Enligt butiker o vissa tillverkare har:

Shettis 24" (60 cm)
Ponny 26" (65 cm)
Cob 29" (72,5 cm)
Full 31" (77,5 cm)

Men det är klart bättre att mäta hals/bogblad och köpa därefter.

Mvh Lisa
Kan bara nämna att det kan skilja sig mellan olika tillverkare och selar.
Vi har en arme sele till våran på 34" och den passar perfekt.Medans en annan sele i 33" oxå passar på han. Så man skall nog inte gå helt på storleken. Det samma gäller ju även sadlar.Men visst ser din sele liten ut det gör den. Måste fota våran en dag.

Senast ändrad:

Gullan86 skrev:
öh okej ja fattade tyvärr inte så mycket men...hm...alltså kallar ni innerdelen av lokan för bossa?

Bossan är detsamma som bossan på en sadel, alltså det stöt/tryckfördelande material som ligger under det hårda. "Stoppningen", alltså

vad är svängarna?

Lokorna är ju svängda för att följa halsens rundning. På din häst ser det ut som om lokornas svängar följer halsen precis, och det ska de göra, men det är för "nära" och för trångt. Jag får intrycket av att lokorna skulle passa precis utan bossor, men det måste ju finnas utrymme för bossorna också. Svårt att förklara exakt, men lokorna ser för korta ut.

hur menar du att det ser trångt ut? under halsen? för hur hårt ska man spänna lokorna(remmen under halsen) har ja inte riktigt fattat för nu sitter den jättelöst så remmen skulle nästan kunna pluppa dän rätt lätt.

Samma sak. Den bredaste delen på lokorna när de är ihopsatta skulle jag vilja ha längre ner, bossan och dragytan ska följa hela bogbladets längd nerår/framåt. Dragytan blir för kort där, vilket också visas av att du inte har rätt avstånd mellan "underhalsen" och nedre lokremmen, hängskinn och päls eller ej.

hehe du har inte sett bröstselen "in aktion" haha denna är 10gånger bättre han har så jäkla litet utrymme så han styps nästan me bröstselen tyvärr....men ja ska försöka fixa den lite mer så bröstan ligger bättre och inte går upp mot halsen. så kan ja kansek växla mellan vilken sele ja kör me e det en bra ide eller e de bäst att alltid köra med samma på samma sätt?

Det är nog en bra idé att växla mellan olika selar, men då jag tyvärr tycker att denna ser för liten ut, tror jag inte det är tillämpbart i detta fall. Och oavsett hur du ändrar selen, så kan du inte göra något för att förändra lokstorleken, tyvärr. På en loksele är lokorna det absolut viktigaste på hela selen för hur hästen uppfattar körningen, så jag skulle inte köra med denna sele på denna häst. Kan låta hårt, men så är det. Beträffande att strypas av bröstsele så finns det gott om hästar i den storleken som går med bröstselar utan att ha speciellt mycket större avstånd där, så jag tycker inte det borde vara någon risk. Men du har rätt, jag har inte sett hästen "live".

Ja en smäcker häst kan ju ha lika bred hals som en grövre mindre ponny! Så storlek på häst är inte lika med lokselens tum (avsedda storlekar enligt tillverkare/säljare)
Att mäta halsen/bogblad och köpa sele därefter är ju det bästa.
Gullans ponny kan ju ha 24" knappt (lite för liten). Om man då väljer en, två eller tre tum längre lokor kommer ponnyn säkert att passa i den selen, iof lite beroende på tillverkning osv!

Tyvärr gullan! De lokorna är alldeles för korta. Hästen har ju nedre lokrem precis intill strupen. Han kan omöjligt jobba bra i den selen.
Då har jag sett bättre på beg. annonser.

Du måste också få till en bättre draglinje sen. Vagnen kan inte hänga nedanför dragringarna på det sättet.

Jag tycker att den verkar sitta bra på din häst.

Jag orkar inte läsa alla inlägg utan Versaler och punkter.

Men ta och släpp ner lokorna ett par hål i övre lokremmen, så kommer halsen att gå fritt.
Och sedan så hissar du upp dragringarna mot däckeln, så att draglinjen blir rak.

En däckeljord tillverkar du lätt av ett stigläder och en svanskappa kan du köpa en billig.
Om du tittar på en annan sele, så kan du se hur allt skall sättas dit.

Den ser inte fel ut, utan bara oerhört illa tillpassad.

Vill inte du ha den så betalar jag 600:- för den.

Jag kan inte säga exakt hur långa lokor du ska ha till din häst, men de du har är iaf för korta.

Man får prova olika selar tills man hittar en som sitter bra. Det absolut bästa är som vanligt att låta figursy eller iaf låta tillverka lokor som passar ens häst.
Det är korrekt att draglädren ska befinna sig mellan de två nedre tredjedelarna av bogbladet, men man måste ju också ta hänsyn till lokornas längd, de får inte se ut som de ska strypa hästen eller ta i nedre lokrem när hästen sänker huvudet för att ta i. Oavsett om draglädret sitter på rätt plats.

Alla hästar passar heller inte lika bra i loka. Om de ex. har för liggande lokstad (bogblad).
Vad gäller tömringar så tycker jag att det brukar funka bra med lokans tömringar hängande i en läderrem så att den inte kan vika sig och låsa fast tömmen. Ofta sitter de färdigmonterade D-ringarna också för högt på lokan så hästen får drag uppifrån i munnen. Inte så bra.

Om du tittar efter lite bättre så kanske du ser att det inte går att sänka lokorna mer på hästen då det bara finns en hälla på lokan.
Alltså sitter övre lokrem och nackputa där den sitter.

Det finns andra sätt, men nu så börjar det att bli för mycket pyssel med den selen.
Så det blir nog enklare att skaffa en som passar från början.

Men käre barn. Det ser ju tillock med jag utan glasögon att selen är på tok för lit för din fine ponny. Jag tror nog att du skoj lit med med oss.

haha vilka svar jaja....vissa säger att de går o köra med den, vissa säger att ja ska göra mej av med den direkt, vissa säger att det är bara att den är illa tillpassad på bilden...

allt avgörs i helgen då jag ska sätta selen korretkt efter era anvisningar med en annan däckel + 2 gjordar + svanskappa + draglinor dock ej baksele som ej inköpts än.

draglinjen ska vara rak(ska jag se till=P).

nåt mer ni vill att jag ska tänka på inför nästa korttagning?

måste bara fråga *burton....hur menar du med att det inte går att sänka övre lokremmen? det finns ju fler hål på den remmen även om det bara finns en järngrej som de remmarna är fästa i.
alltså kan jag sänka allt kanske 3cm ungefär eller lite mer ev.

jag har mätt om ni missat det, bogspets till övre delen av bogbladet....han hade 55cm(slarvigt mätt plus massa päls o såg inte riktigt) där och selen är 60cm...frågar är HUR många cm behöver man ha tillgodo? :

-till arbetssele där hästen ska lägga sig i selen o dra?
-till finsele som amn kör med lätt rockard?

*tack inte_ung för ett bra inlägg men många bra tips=)

---och till er som inte ser så tydligt på bilden, nedre remmen ligger INTE emot halsen. han har tjock/lång päls + hängskinn under halsen trots detta är det ca 5cm kvar innan han nuddar remmen.

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har en loksele hemma, och undrar lite vilken sorts häst den kan passa. Svanskappan är ca 80cm Främre gjord är ca 110cm Lokan är ca...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: _L_
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat