Loksele passar den?

Sv: Loksele passar den?

Åh gammal tråd, men bra att du drar upp den när du vill ha hjälp med liknande!:)

Den sitter bra!
En hand ska ju med svårighet kunna klämmas in mellan hals och loka och dras uppifrån och ner.
Ang draglädrens längd så är det meningen att hästen ska bromsa med bukgjorden.... Förr, så var det förr! Men måtten görs än idag efter det. Dumt tycker man!
Om draglädret är för långt och hästen bromsar med bukgjorden, knuffar de fram lokorna onödigt mycket.
Men nu kör vi i modern tid med baksele och draglinor! Då störs hästen mer av ett för kort dragläder.

Men det där är ju en ITE!!! Bort med draglädren helt (skruvar vid dragringen) köp baksele och tillräckligt långa draglinor och byt till en silettdäckel. Skakelremmarna sätter du där draglädret satt, i lokan och jag satte en kraftig ring i skakelremmen och sen en karbinhake i draglinorna - direkt till lokorna. Bättre sele får du leta efter sen!
Mitt ekipage en gång i tiden (att jag inte kör nu är för att ponnyn har problem med fång(igen) och "nya körponnyn" är för stor för lokorna och vagnen:()
703551.jpg

Försök sätta dit tömringar på lokorna (det gjorde jag, inte så svårt;)) inte roligt om tömmen fastnar under lokorna eller i skakeländan:crazy:
Bara silettdäckeln från Tärnsjö kostar nästan 12tusen:D
Men nu duger en från tex driveout för 2100 kr:idea:
Men den blir billigare vid ponny och cob, ring/melja dom och mät din häst. Dumt att "gissa" och skicka efter fel när det bara är att fråga dom:)
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=523

Hittade: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10788773&postcount=22

Tyvärr går itne bilderna att klicka på.

1 variant på hemgjorda fästen!

De där hade jag glömt! Mina hemmagjorda skakelfästen för loksele:D
Där är alltså dragingen (utan dragläder och lokor!) sen ska den rem som ligger över boxdörren sitta i däckeln, uppehållsrem kanske den heter....
21220343.jpg

21220342.jpg

21220340.jpg

21220341.jpg

Men jag hann inte prova dom för jag kom över en travsele (Obs variant "mode") billigt och den var ju betydligt bättre är läderdäckeln som hör till lokselen!
Och passar mina shettisar perfekt (köpte en kort gjord) och använder jag gjorden som följde med passar den även Nova som är ca 125 mkhd:)
Måste fota den någon dag!:p Finns ju typ inga bilder på sådana travselar, är dom ovanliga?:confused:

Nämen! Jag ska hälsa mamma om vilket kap till Loksele hon hittat :)

Vad bra att den går att göra om, då kan jag ju göra om allt eftersom. Bygga om saker är ju svinkul! Men du har någon rem från lokornas övre del till däckeln va? Så den håller sig på plats?

Baksele har vi inte heller, så det ska vi köpa. Följde bara med en svanskappa... Och angående underlägg så har vi ett par fårskinn från gården på ingående som jag tänkte ta beslag på :angel: om jag sen tovar en bit och sätter fast på fårskinnet så blir det ännu bättre och stabilare.

Jag lånade din bild:idea:
31272961.jpg

Draglädret kan du enkelt skruva bort där (det går bra att sätta dit dom igen om du skulle villja det, man förstör inte selen).

Den grå pilen
: Du sätter skakelremmen i lokan.

Där det blå strecket sitter ska det sitta en "snedrem". Men dom här billigare selarna har tyvärr inte det!
Men då kan man enkelt sätta det man har (värsta fall balsnöre, men man kan ju hitta på nått som e lite snyggare:D) rep/skärp liknande mellan däckel och nackputa där det gula strecket är på bilden.
Men är man händig kan man även få dit en snedrem, men den bör kunna justeras så man ska ha ett spänne på den. Skruvar man ur tömringen på däckeln kan man sätta en rem med ett hål i därunder och sen skruva fast andra ändan i lokan.

Där det gröna krysset sitter ska det eg vara en tömring. Men som sagt dom här selarna har besparats med sådana - tråkigt nog! Tycker det är en säkerhets risk då tömmen så lätt fastnar annars.
Beroende på hur händig man är kan man ju enkelt fixa detta!

Lokselens delar:)
viewer

Ja sen är det ju lite fix med däckeln och vill du inte lägga ut ett par tusen på en bättre däckel får man kanske ha kvar dragläderna ändå. Vad har du för vagn?:)

Senast ändrad:

Gud vilket underbart engagerat inlägg du gjorde! Jag blev så glad över alla färger och beskrivningar så här på morgonkvisten :bow:

Vi har en rockard utlånad till grannen i nuläget, vad jag vet om den så fick vår andra häst "plats" mer hur balanserad den är vet jag inte. Har för mig att den är i gott skick, dock utan svängel osv. Men det får jag fixa, hästens bästa går ju först! Sen har vi en 4hjulig, eventuellt en trilla eller liknande, stående hos grannen som vi får köpa för en billig peng. Är den i bra skick osv så tänkte jag köra med den när är E är inkörd och nöjd.

Med tanke på rockarden så kommer det nog inte gå att ha höga skackelfästen, den skulle nog tippa bakåt. Lite synd isf men man får börja någonstans, finns ju många raka vägar utan snäva svängar här :idea:

Pappa behöver hjälp med att dra fram stockar från skogen, men jag vet inte. En arab som arbetshäst?

Baksele, svängel, tömkörningsringar och en ny däckel står på inköpslistan iaf.

Där det gröna krysset sitter ska det eg vara en tömring. Men som sagt dom här selarna har besparats med sådana - tråkigt nog! Tycker det är en säkerhets risk då tömmen så lätt fastnar annars.
Beroende på hur händig man är kan man ju enkelt fixa detta

Extremt informativt och pedagogiskt inlägg! :bow:

Men ang det markerade. Jag må vara korkad som vanligt, men har du lust förklara vitsen med tömring? Jag har det inte, men jag har heller aldrig saknat det, och tömmen har aldrig fastnat/hakat i något? Var är det risk den fastnar sas?

OBS att jag inte på minsta vis menar att 'äh, du har fel, de är onödiga'. Jag är bara nyfiken på vad jag missat sas?

Extremt informativt och pedagogiskt inlägg! :bow:

Men ang det markerade. Jag må vara korkad som vanligt, men har du lust förklara vitsen med tömring? Jag har det inte, men jag har heller aldrig saknat det, och tömmen har aldrig fastnat/hakat i något? Var är det risk den fastnar sas?

OBS att jag inte på minsta vis menar att 'äh, du har fel, de är onödiga'. Jag är bara nyfiken på vad jag missat sas?

Tömringen håller upp tömmen så den inte trasslar in sig i lokorna bla. Jag har en sele med och en utan och den utan tömring så har tömmarna en tendens att kasa ner och snor sig runt nedre spetsen på lokorna. Eller i någon hake eller spänne på bringremmen. Men det är ju bara om tömmarna slackar eller som jag lastar och lastar av och släpper efter på tömmarna. Men helt klart en säkerhetsrisk är det ju.

Jag är helt inne på en till tömring. Det är lätt fixat för någon hundralapp eller två och ökar säkerheten rätt mycket. Med tanke på att min häst är rätt snabb i sina reaktioner för halt, smackningar så hänger jag ännu inte helt med och vips, så har tömmen åkt ner.

Hur är det förresten med en svansgaffel? Är det obekvämt för hästen? Kan man göra något annat? Min häst slår rätt mycket efter flugfän och då åker svansen över tömmen.

Halvknapp angående tömring.

Tänker man sätta tömring på sina lokor, se till att man inte sätter dom dikt på lokan, utan har ex en läderstump ut till tömringen. (Förstår någon?)
Då finns ingen risk att ringen viker sig och låser tömmen.

Tack för uppskattat inlägg!:D:bow:

Jo jag har ju kört shettis (i skogen som arbetshäst;) dragit hem lagom mycket ved och lagom tungt hölass!:D) och en shettis har ju nära till marken men även min bäst uppfostrade lilla sak kunde få tömmen att fastna! Tex genom att ruska på huvudet! Men de shettisdarna som kastar ner huvudet och äter gräs (ful ful ovana vid ridning och körning:o) har fått tömmen mellan frambenet!
Den har fastnat under lokorna, i nedre lokremmens krokar och på skakeländan!
Nu har jag kanske haft lite långa tömmar förståss, men med tömringar på lokorna har jag aldrig haft något problem - även om jag kanske är ensam om detta!?;)

Jag har än - tack och lov - inte drabbats. Trots 'flum' på lång töm, inkl tjuvstopp för grässtöld. Men dte är väl bara en tidsfråga då kanske? Oftast kör jag ju med kontakt på tömmen dock, pga ovan nämnda gräsätarstopp OCH att man lätt får väl mycket fart på lång töm i högre gångarter än skritt ;)

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har en loksele hemma, och undrar lite vilken sorts häst den kan passa. Svanskappan är ca 80cm Främre gjord är ca 110cm Lokan är ca...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: _L_
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka