Loksele passar den?

Sv: Loksele passar den?

Jag behöver nog en inställningsbar vid närmre eftertanke. Eftersom lokselar endast verkar finnas i storlek shetland och jag har mini.

Vad är en bra loka? Vad skall du ha den till? Höök har en bra sele. Tror dom kallar den för värmlandssele. Den ligger runt 5000kr Den är helt ok. Den är ju byggd som en arme fast mkt. lättare. Sedan så finns det ju "skitselar" även innom lokornas värld.Drar man mkt. och tungt med hästen så måste den sitta perfekt. Jag kan inte fatta hur folk bara kan komma på tanken att sela sin häst med en sele som är för liten trots att man påpekar detta gång på gång på gång..... Men visst köp en bra häst och skit utrustning bara, gör det. Ps. Barnskor brukar vara billigare än till vuxna, Varför inte shoppa sånna och knö ner fötterna i?

Hej Åke,
Jag ska ha den till slädturer. Användning: Kanske 10 gånger om året (högt räknat, såvidare jag inte flyttar)? Är 5000:- en vanlig prisklass? Låter mycket för något jag ska använda 10 gånger om året :crazy:

Säg bara inte att du ska tillverka selar på ditt företag. :eek:

Jag skrattar inte åt dig Gullan, jag suckar förtvivlat. Ang lokselar så kan jag säkert mer än dig. Så pass mycket att jag inte utsätter en häst för en för liten loksele, sen kan du skylla på fett eller päls, fett har väl oxå känsel? Du tänkte väl inte banta in hästen i en shettisloka? :crazy:

Och fasiken vad jobbiga inlägg du gör, ska du starta företag så får du nog lära dig svenska i skrift först! :cool:

Fjunet skrev:
Hej Åke,
Jag ska ha den till slädturer. Användning: Kanske 10 gånger om året (högt räknat, såvidare jag inte flyttar)? Är 5000:- en vanlig prisklass? Låter mycket för något jag ska använda 10 gånger om året :crazy:
Hej på dig du....... Måste du ha en ny då? För att ha så lite så tycker jag nog att det är lite att ta i. Är det inte för tungt så kan du ju ha en lättare sele. Titta på annonser. Där brukar det finnas för en billig peng till ett bra pris.

snigelfarmor skrev:
Säg bara inte att du ska tillverka selar på ditt företag. :eek:

Jag skrattar inte åt dig Gullan, jag suckar förtvivlat. Ang lokselar så kan jag säkert mer än dig. Så pass mycket att jag inte utsätter en häst för en för liten loksele, sen kan du skylla på fett eller päls, fett har väl oxå känsel? Du tänkte väl inte banta in hästen i en shettisloka? :crazy:

Och fasiken vad jobbiga inlägg du gör, ska du starta företag så får du nog lära dig svenska i skrift först! :cool:
Jag kan bara citera allas våran Pufffan. "jag tror du skoj lit med oss nu":p :angel:

nu säger jag tack och hej står inte ut med alla påhopp från er.

detta var det sista ni såg från mig tack så mkt för era glåpord.
hädanefter skriver jag PM till de människorna här som kan sin sak och inte förlöjligar en hela tiden.:mad:

Nej, givetvis behöver den inte vara ny! Hur är begagnatmarknaden, finns det gott om dem?

jo, man har ju fått en del pm från dig. men det dög nog inte eftersom sanningen svider ;) Akta hästen och dig själv bara!

*viskar* tror inte du kan hålla dig borta härifrån, och det hoppas jag inte heller, bara du kunde förstå att det folk säger säger dem inte för att vara dumma, utan ärliga.

//jenny

Gullan86 skrev:

hädanefter skriver jag PM till de människorna här som kan sin sak och inte förlöjligar en hela tiden.:mad:
*ler**ler*

Gullan86 skrev:

Oj, gäller det bara på körning eller är det hela forumet:eek: !

Ta det lugnt med spikandet i lokorna så du inte spräcker dem.
Speciellt om det är en lågprissele i sämre kvalitet.

Sen är det inte säkert att det går att spika dit nya hällor på alla lokor. Om de ex. är järnskodda så brukar det gå mindre bra.

Men jag hävdar envist att lokorna är för korta. A/B-ponny storlek skulle jag säga.

Jag kan tänka mig att köra med den selen (Hööks Värmlands...) på min häst när helvetet fryser till is. ;)

Ägde en sådan tills för några månader sedan och aldrig mer! Nu har jag ju min bamsehäst Hauke som inte är helt lätt att hitta passande selar till (och den selen var dessutom för liten för honom..) men den selen var totalt värdelös i lädret och spännena var "pingliga".

Jag köpte den i april-05, använde den i somras, smörjde den efter VARJE använding och efter detta hade följande hänt:
* Lädret hade släppt i ändarna (de "sammanfogade" bitarna hängde inte ihop längre längst ut)
* Draglädrenas spännen hade lossnat (och trillat av). Kvar fanns 2 av 4 st. OCh detta efter lugna skrittrundor...
* Ett spänne uppe vid svanskappan hade kapsejsat och var bytt (på garantin dock)
* Färgen på lokorna hade lossnat på sina ställen.

Nu var den ju som sagst för liten men inget av ovanstående fel bör ha berott på detta.
Ingen jag skulle rekommendera att köpa alltså. Leta efter en kvalitetssele på annons istället!

Måste kolla i katalogen om vi pratar om samma sele nu. Den jag menar har jag bara hört gott om.

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har en loksele hemma, och undrar lite vilken sorts häst den kan passa. Svanskappan är ca 80cm Främre gjord är ca 110cm Lokan är ca...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: _L_
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka