Sv: Problem med loksele
Lokselen är ju egentligen en arbetssele och visst kan man trava med dem, men det är extra klumpigt, skramlar, och är tungt. Samt att lokselar inte har silettdäckel och därför är gjorda för endast draglinor, tex harvning, eller separata skaklar som på en maratonvagn eller om man kör par. Egentligen alltså, jag vet att det sällan följs.
Vad gäller Collerselar, så är de mycket lättare, sitter mera fast på halsen och är oftast faktiskt en parsele, så inga skaklar behövs.
Jag baserar mycket av detta på egen erfarenhet då jag körde 6 månader med loksele medans jag skolade om honom till tävlingskörningshäst, men insåg att det inte var hållbart och la på honom maratonselen istället-vilket gav mera energi, större bogrörelser och att trav o galopp blev en tyst gångart med bättre rörelsemönster. Svängeln rör sig betydligt mera med maratonselen.
När vi körde remmalagsvagnen med gäster så ville jag ju använda lokselen då det är mera klassiskt, och då tog jag skakelremmar och satte fast i uppehållsremmen så att skaklarna kom upp och draglinorna gick fria. Även här märkte man stor skillnad på bogrörelser och att pontus drog lättare. Jag ar räknat ut att vagnen vägde ca 600 kilo och sen 8 fullvuxna män plus jag. Det blir minst 1200 kilo att dra igång samt dra i uppförsstigning som det var på den rundan gästerna åkte.
Jag vill med dettas inte smutskasta lokselen, den är suverän, men kanske inte till allt.
Lokselen är ju egentligen en arbetssele och visst kan man trava med dem, men det är extra klumpigt, skramlar, och är tungt. Samt att lokselar inte har silettdäckel och därför är gjorda för endast draglinor, tex harvning, eller separata skaklar som på en maratonvagn eller om man kör par. Egentligen alltså, jag vet att det sällan följs.
Vad gäller Collerselar, så är de mycket lättare, sitter mera fast på halsen och är oftast faktiskt en parsele, så inga skaklar behövs.
Jag baserar mycket av detta på egen erfarenhet då jag körde 6 månader med loksele medans jag skolade om honom till tävlingskörningshäst, men insåg att det inte var hållbart och la på honom maratonselen istället-vilket gav mera energi, större bogrörelser och att trav o galopp blev en tyst gångart med bättre rörelsemönster. Svängeln rör sig betydligt mera med maratonselen.
När vi körde remmalagsvagnen med gäster så ville jag ju använda lokselen då det är mera klassiskt, och då tog jag skakelremmar och satte fast i uppehållsremmen så att skaklarna kom upp och draglinorna gick fria. Även här märkte man stor skillnad på bogrörelser och att pontus drog lättare. Jag ar räknat ut att vagnen vägde ca 600 kilo och sen 8 fullvuxna män plus jag. Det blir minst 1200 kilo att dra igång samt dra i uppförsstigning som det var på den rundan gästerna åkte.
Jag vill med dettas inte smutskasta lokselen, den är suverän, men kanske inte till allt.