Loksele passar den?

Sv: Loksele passar den?

På värmlandsselen kan du inte justera draglädren på, medan du kan det på Tranemoselen och det är nog den du menade. Dessvärre verkade den inte finnas kvar.

Thuja: Bra att veta :bow: , men skulle nog inte köpt en värmlandssele ändå, då standardlängden på ej justerbara dragläder ej passar min häst.

Jag måste be om ursäkt.. Självklart så menar jag TRANEMOSELEN. det är en bra sele. Värmlandsselen tycker jag är bra på unghästern och vid tömkörning mm. Men visst kör man lite så kan jag nog tycka att vä.selen är ok. Men annars så skulle jag rekomendera tranemoselen.

Jag menade den man kunde justera draglädren på... Den kostar ca 6500 kr eller nåt. Fanns endast i katalogen och inte på deras hemsida...

420356.jpg

Den stora hästen har Hööks Tranemosele.
Jag vet inte nått om den, men till det priset och då enligt vad som står är det ju en bra sele?
Kostar 6 325 kr.

Ponnyn har Hööks Värmlandssele.
Har kollat på denna sele i en butik, stenhård och fula kanter!
Enligt "Thuja", och i den mån jag sett selen, så är den kass :(
Hööks säger att det är "svensk kvalitet" vilket får en att fundera hur bra svensk kvalite är egentligen! :crazy:
Kostar från 3 625 kr till 4 525 Kr.

Börjes loksele.
60241.jpg

Har jag i shettis storlek. Detta är en "kvalitetsprodukt från Sverige" enligt Börjes (ITE Komstad Länk).
Men sömmarna är fult sydda (på min sele och även fler har sagt det) och den är lite klumpigt gjord (tex svanskappan är knölig :eek: ).
Annars är det rätt bra kvalitet på själva lädret, och beslagen är bra.
Ett stort + för att det sitter skuvar vid dragringen, så att man kan byta/ta bort draglädret! :bump:
Denna sele kostar från 3 395 kr till 4 245 kr.

Lillhästen i stav har en svensktillverkad sele.
loksele.jpg

Jag mailade dom förut, men slängde mailet och är nu inte säker på hur det var med den selen. Troligtvis så är den från samma företag Börjes köper in sina selar ifrån (ITE Komstad).
Så då är ju kvaliten lika, men lillhästen tar högre pris samt säljer naturfärgede selar.

De säljer även en loksele som troligen bara är ihop monterad i Sverige.
loksele.jpg

Källquist (säljer till bla Granngården) har samma bild så troligen säljer dom samma sele. Har hört att kvaliten är dålig?!

Bole(.nu) är nog inte så välkänt, men de har en mkt billig loksele!
Dock är tillverkning och läder utlänskt (indien) och när vi ringde rekomenderade säljaren Hööks Tranemosele eller Tärnsjös selar istället till stor häst! Så man kan ju undra hur den selen är. Ser inte inte mycket ut för världen i katalogen iaf! :crazy:
Tyvärr har inte heller Bole lokselen på internet, bara i katalogen.
Kostar från 1 995 kr till 2 130 kr.

/Lisa

för att förtydliga mig nu när bilder finns! Jag hade alltså den som sitter på den stora hästen! Skulle alltså heta TRANEMOSELEN och inget annat.
Jag köpte den dyraste i någon inbillning att den var den bästa....

Va, det var alltså Hööks Tranemosele du köp! :eek:
Drygt 6 300 kr sk "svensk kvalitet" och bara skit? :(
Ok, varning för den selen!! :eek:

När man letar begagnat ska man ju se till att lädret är stadigt.
Du ska vrida och böja på lädret, blir det sprickor köp absolut inte!
Det är rena skräpet, trots att så många menar att lädret inte utsätts för böj/vrid vid körning och därför skulle vara säkert att köra med! Nej det är försvagat och det finns en mkt stor chans att det går av en dag. Har sett läder som är lika hållbart som papper! :eek:
Att selen är ny gör det samma, är lädret dåligt ska det inte användas.
Sen finns det lite äldre selar som med nogrann omvård och förvaring har bra läder!
Det ska vara två gjordar på en däckel. Vissa däcklar är små och dåligt stoppade vilket inte alls bra!
Rostiga beslag och spännen kan vara opålitliga. Järnet kan vara igenomrostat och är lika hållbart som hårt bröd :crazy: .
Åk och titta på selen eller ta hem selen på prov.
Tänk på vad du köper, en sele som saknar viktiga detaljer kan bli ett kostsamt köp.
Många gånger tjänar man på att lägga undan en slant och spara ihop till en bra sele, men det finns fina och välbevarade selar men då säljarna gärna är oseriösa brukar ändå köpet bli dyrt.

Detta var lite tips från mig! :bump:
Själv har jag sett många begagnade selar = bara skräp.
Folk har hållit benhårt på att det håller samt att man inte ska "böja och hålla på, då går det ju naturligvis sönder". Jahaja med den inställningen kraschar snart ekipaget i diket!
Okunning som jag var en gång i tiden var det nära diket många gånger, men man klarade sig alltid (vilken tur man haft), lappade i god tro tills man lärde sig en vacker dag och slängde skiten trots att det bar emot "en sån fin sele". Nej tack rena skräckfärden var det och jag hoppas att folk lär sig före det händer en otäck olycka!

/Lisa

Jag trodde ju att den var bra (man tror ju det när det är den dyraste de har och det ska vara "svenskt läder". Jag kan tänka mig att man har någon slags inre bild av att allt som är svenskt ska vara bra (ungefär som med VOLVO och SAAB).

Nu kan ju min sele varit ett måndagsexemplar. Det som var bra på den var själva däckeln och så var den ju snygg!! ;)
Nu har jag återgått till den kära gamla arméselen igen. Inte så snygg men läder som är som mjukt och med en mycket bättre passform på min stora häst!

Gullan, har du lokselen till salu nu? Tyckte jag såg en annons från ö-götland utan stora bokstäver i :) Klokt! Jag tyckte du fick till din bröstsele så bra, den går nog att köra i efter som du inte ska köra så ofta.

Nej hon ger inte upp så lätt! Ska köpa annan beg loksele! :banana:
Samt att brösta passar inte den hästen så bra!
Nu vill hon ju ha loksele dessutom, tror jag iaf! :D
Men jag har sett bilder där dom tävlar i körning där ponnyn hela tiden, pga lågt ansatt hals, hade bröstan på bogspetsarna. Den sprang på en då :D
Men jag antar att ovillja till att dra i så fall kan uppkomma. Men att dra en rockard är inte väldens största ansträngning för en ponny/häst!

_L_ skrev:
Nej hon ger inte upp så lätt! Ska köpa annan beg loksele! :banana:
Samt att brösta passar inte den hästen så bra!
Nu vill hon ju ha loksele dessutom, tror jag iaf! :D
Men jag har sett bilder där dom tävlar i körning där ponnyn hela tiden, pga lågt ansatt hals, hade bröstan på bogspetsarna. Den sprang på en då :D
Men jag antar att ovillja till att dra i så fall kan uppkomma. Men att dra en rockard är inte väldens största ansträngning för en ponny/häst!

Kanske inte väldens största ansträngning för en ponny. Bara en sjuhelvetes skräck färd med felaktig utrustning.:crazy:

Knapplån. Och upppiggning av gammal tråd!

Efter mycket ny kunskap så har jag gett upp bröstselen vi hade hemma, en skitsele. Detta bidrog till att jag efter ett par månader kom på att vi faktiskt har en loksele också! Så nu skulle jag behöva lite tips, råd eller kritik om selen är för stor, för liten eller skulle kunna passa min häst.

foto-1699_96356246.jpg

foto-1700_96356597.jpg

Finns mer bilder på http://elmerox.blogg.se/2010/july/elmer-fick-testa-caspers-loksele.html (ville inte bildbomba)

Jag satte i princip bara på selen och kände lite, det verkar ju inte helt åt skogen fel! Men sen kan ju hela draglinjen bli fel sen när det är dags att dra saker :crazy: Sen om selen passar får jag köpa in en baksele, men passar inte lokselen blir det nog en investering i bröstsele..

lokorna ska vinklas mer va? och helst kanske komma upp lite mer? Eller?

Draglädret är för kort, fixar en sadelmakare lätt. Annars tyckte jag att den såg ut att ligga bra :)

Selen är knappt använd och draglädret är lite mer "kurvigt", kolla bilden så ser du kanske vad jag menar :)

foto-1704_96356704.jpg

Jag tror att det blir bättre när den har använts och smörjts upp mer.. Men ligger lokorna bra där de ligger eller behöver jag ändra några mer remmar?

Sen funderar jag på om jag kan ändra däckelgjorden till ett bredare läder, det är ju en väldigt tanig läderbit nu.. eller om jag ska ta och fixa så jag kan fästa en bukgjord på den (om det heter bukgjord, typ sadelgjord..)

JAG skulle lossa ett hål på övre och nedre lokremmen så att de kom bak lite mer mot bogbladen. De ska sitta så du med lite svårighet kan dra handflatan på insidan mellan häst och loka och de ska trycka jämnt hela vägen.
Du kan ju prova! :) Tycker inte du behöver höja dem.

O jag tror annars som du att dragläderna kan rätta till sig efter hand. De ser lite utåtböjda och framskjutna ut på bilden.

Hade även lagt ett tjockare underlägg av något slag under däckeln då den ser lite klen ut :) Tror inte du behöver nån kraftigare däckelgjord, nån annan kanske har nån åsikt om det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag testar att länga övre lokremmen lite nästa gång, imorgon kanske! Den undre sitter på yttersta men är liksom draglädret väldigt osmidigt och oanvänt.

Gud vad kul att lokselen passar! Nu känns det genast ännu intressantare med körning och allt!

Men hur är det med infästning för skacklarna, kommer det gå att ordna ett högre skackelfäste med den däckeln jag har?

Gör så men kolla så det blir jämnt tryck som sagt.
Ja det går, antingen kan man köpa ett färdigt högt fäste från Tärnsjö (rätt dyrt men jättebra!) eller så kan man fixa ett själv med en skackelrem som man fäster i uppehållsremmen, vet dock inte riktigt hur. Finns de på forumet som har gjort ett. Ska söka lite.

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Har en loksele hemma, och undrar lite vilken sorts häst den kan passa. Svanskappan är ca 80cm Främre gjord är ca 110cm Lokan är ca...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: _L_
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka