Loksele högt skakelfäste

Tarminflammation

Trådstartare
Har försökt hitta svaret i gamla trådar, men önskar mer hjälp.

Kan ni som satt högt skakelfäste på lokselar visa upp lite bilder? Både hemmafix och skakelfästen man kan köpa färdiga (när jag läser om skakelfästena så står det att de ska fästas i uppehållstemmen och jag kan inte se det framför mig).

Tack på förhand.

Sv: Loksele högt skakelfäste

Ska gå och fota en sele imorgon, och försöka lägga in bilden.

Jag förstår ditt huvudbry.

Har monterat Tärnsjös variant på de selar som används till rockard. Funktionen är kanon, det är lätt att använda snabbfästet, men att sätta dit "mojängen" var något som krävde att man vände och vred, och kliade sig i huvudet både en och två gånger.

Ååå här hänger jag på om jag får!
Höll på och forskade i ämnet senast i går eftersom jag söker samma lösning:D

Skönt att jag inte är ensam. Jag har känt mig ganska korkad. Är Tärnsjös variant som denna?

Visst är det så att man kan låta det fästet vara monterat jämt? Den kan väl inte vara inte i vägen när man gör annat, typ drar en stock?

Skogaliten, om du vill får du gärna lägga upp bild på hela ekipaget med rockard och allt. För nästa fundering kommer bli draglinorna och svängeln. Svängeln hamnar så himla långt upp. Men var sak har sin tid - först måste jag fatta skakelfästandet.

Jag har en loksele från Tärnsjö och den har inte nån sån där.
Jag fäster selen i ringarna med remmar eller seltungor/stickor.

Man kan köpa såna som extra tillbehör hos Tärnsjö, tror numer de finns hos D.O mycket billigare.
Passar de flesta lokselar, fästes i uppehållsremmen ovanför dragringarna.

Jag har såna på min loksele. Ska fota vid nästa körtur.
Att tänka på när man köper dem är att kontrollera att spännet är tillräckligt brett invändigt för att passa på uppehållsremmen. Det verkar finnas två olika bredder...

Bild:
1005385_10151795457884648_128581020_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama